Speciál: Emotivní nehoda pohledem šéfa Red Bullu

Šéf Red Bullu Christian Horner zhodnotil zatím poslední závod ve Velké Británii, který pro rakouský tým nedopadl úplně podle představ. Vyjádřil se jak k samotné nehodě mezi Verstappenem a Hamiltonem, tak i ke sportovním komisařům či neuctivým oslavám…

Štítky: Christian Horner Max Verstappen Red Bull Zveřejněno 26. 07 2021 — Vašek Štěpánek

Po nehodě se zastavil čas

„Byl to největší incident, který Max ve své závodní kariéře zažil, byl poprvé a snad i naposledy hospitalizován. Když po tak velké nehodě neodpovídal na vysílačku, zastavil se čas. V ten moment zapomenete na nějaké soutěžení, jde vám hlavně o zdraví a bezpečí vašeho jezdce, který je pro vás jako rodina, ale taková už je daň a riziko závodění ve formuli 1.

Všem se nám obrovsky ulevilo, když nám Max začal odpovídat. Následně jsme viděli, jak mu (Verstappenovi) lékařský tým pomáhá dostat se z auta a byl to neuvěřitelně šťastný pocit, i když byl lehce omámený a rozhozený.

Náraz byl tak velký, že zlomil i Maxovu závodní sedačku, a proto musíme udělit kredit také bezpečnostním standardům těchto závodů, například systému Halo nebo bariérám. Velké štěstí také bylo, že se vůz nepřevrátil, i když to původně hrozilo a byla to také první reakce lékařského týmu.

Kvůli velkému přetížení 51 G musel zdravotnický personál zajistit, aby u Maxe nedošlo k žádnému vnitřnímu zranění nebo neurologickým problémům jako je například otřes mozku. Po skončení předběžných kontrol ve zdravotnickém centru v Silverstonu byl Max převezen helikoptérou do nemocnice Coventry na CT a MRI vyšetření, aby se zajistilo, že se interně a neurologicky neděje nic špatného.

Max byl pečlivě sledován a později propuštěn z nemocnice, myslím, že to bylo kolem 22. hodiny. Následující den už mohl ale bezpečně odjet domů. Poté jsem s ním (s Verstappenem) měl rozhovor a sdělil mi, že se cítí jako po několika kolech s Tysonem Furym, byl celý otlučený a pohmožděný. Zároveň byl šťastný a vděčný lékařskému týmu, stejně jako my. Věřím, že v Maxově hlavě je už vše v pořádku a že se soustředí na Maďarsko.“

Letošní boj o titul připomíná éru Senny a Prosta

Kolizi v Copse možná vyvolal nový jízdní styl

„Jak Max, tak já a další členové týmu jsme obdrželi obrovské množství zpráv o incidentu. Copse je neuvěřitelně rychlá zatáčka, jedna z nejrychlejších v kalendáři a jak by vám i samotní jezdci řekli, je to jedna z těch zatáček, které musíte respektovat.

Když se podíváte na tento moment více zblízka, můžete vidět, že Max v prvním kole do této zatáčky najížděl více ze široka než Leclerc v kole padesátém. Hamilton v době incidentu brzdil až příliš pozdě, netrefil apex a najížděl do Copse ve velké rychlosti. Jeho trajektorie tak vedla přímo do Maxovy cesty a on (Hamilton) už jej nemohl minout.

Kdyby se Max dostal přes Copse, řekl bych, že by Hamilton neměl šanci. Náznaky mohl vidět už předcházející den ve Sprintu. Je jedno jak moc jste zkušený a talentovaný jezdec, občas se zkrátka objevíte pod obrovským tlakem a pro Hamiltona to zrovna byl okamžik obrovského tlaku i z pohledu šampionátu. Po dlouhé době se z loveného stal lovcem.

Všichni víme, že tyto nové situace a tlak mohou přinést zcela nový styl jízdy i u světového šampiona. Hamilton byl vystaven velkému tlaku i kvůli domácím fanouškům, kteří jej přijeli podpořit a on musel zazářit, navíc byla od nich i velká očekávání, protože v minulosti byl Silverstone nedobytnou pevností Mercedesu, i přesto jsme je v sobotu porazili…

Pokud jde o Maxe, tak navzdory tomu, že je stále otřesený a pohmožděný, bude na trati více motivován. I my jako tým si chceme z nedávných situací vzít jen to pozitivní a to, co nám může ve zbytku sezony pomoc. Pozitivní je už ale samo o sobě to, že dokážeme držet krok s týmem, který v posledních sedmi letech získal všechny tituly, a ještě vloni se mu prakticky nikdo nepřiblížil. O to víc hrdý na tento tým jsem, jelikož v současnosti dokážeme dostat Mercedes pod tlak a porážet je.“

Mercedes už je uražený: Útoky Red Bullu jsou osobní a za hranou

Komisaři jsou pod zámkem, aby byli nestranní

„Ředitelem závodů je Michael Masi a je prostředníkem mezi týmy a sportovními komisaři. My Michaelovi můžeme sdělit náš názor a pohled na věc prostřednictvím týmového rádia a on (Masi) se následně rozhodne, zda náš úhel pohledu sdělí i ostatním komisařům FIA nebo ne.

Samotní stevardi (sportovní komisaři) jsou a vždy byli nezávislým a nestranným orgánem a během mé téměř sedmnáctileté kariéry šéfa týmu F1 se nikdy nestalo, abych během závodu vešel do místnosti stevardů a loboval u nich. Prostřednictvím televizního vysílání mi bylo oznámeno, že Toto (Wolff, šéf Mercedesu) se má se stevardi setkat a ukázat jim informace, které po incidentu z prvního kola původně poslal Michaelovi emailem.

Je to trochu jako přesvědčovat porotu u soudu v době, kdy pronáší konečný verdikt. Komisaři jsou pod zámkem z nějakého důvodu a tím je, že mají být mimo toto dění, mají být nezávislí a nestranní, aby dosáhli spravedlivého posouzení jakékoliv situace na trati. Když jsem tedy slyšel, že Toto jde ke stevardům, šel jsem za nimi také. Upozornil jsem na to, že by nikdo u nich neměl být a že není vhodné, aby kdokoli zvenčí zasahoval do jejich rozhodovacího procesu.

Ve sportovních pravidlech je také podrobně uvedeno, že takové chování není přijatelné. Nyní mě FIA potěšila, když uvedla, že podobné lobování v budoucnu nebude tolerováno, jelikož někdo může na sportovní komisaře tlačit a donutit je, aby přijali rozhodnutí, které není úplně v pořádku, respektive, které není úplně spravedlivé.“

Sportovní komisaři posuzují prohřešek, k velikosti následků nepřihlíží

Za 1,8 milionu dolarů spravedlivější tresty

„Není žádným tajemstvím, že jsme na Silverstonu cítili a vlastně stále cítíme, že Hamilton za kolizi s Maxem dostal až příliš mírný trest. Vzhledem k závažnosti celé nehody a mírnému trestu kontrolujeme veškeré údaje a máme právo na další kontrolu.

Stále tedy zkoumáme důkazy a zvažujeme všechny naše sportovní možnosti. Je to také z toho důvodu, že od letošní sezony začal platit rozpočtový strop a tato havárie nás přijde přibližně na 1,8 milionu dolarů, a to v éře rozpočtového stropu představuje velké náklady, a proto se snažíme alespoň o nějakou formu spravedlnosti.“

Podcast: Kolize Verstappen & Hamilton – verdikt

Neuctivé oslavy

„Rád bych se vyjádřil i k několika komentářům, které jsem viděl u Tota (Wolffa). V těchto prohlášeních uvádí, že naše komentáře týkající se Hamiltonova způsobu oslav po závodě jsou ‚velice osobní‘… Rád bych to objasnil.

Jednalo se o incident na trati mezi dvěma nejlepšími piloty na světě. V době, kdy je jeden z nich v nemocnici a rozsah jeho zranění ještě nebyl objasněn, jedno z aut je na odpis a sportovní komisaři potrestají toho, koho považují za zodpovědného, jsou vaše emoce extrémní a je jedno, zda jste obětí nebo vítězem.

Také jsem považoval prohlášení typu: ‚Max byl tím agresivním‘ za zcela irelevantní. V takových chvílích se musíte podívat na fakta a tím je, že Max má na svém kontě přesně nula trestných bodů a v posledních letech nebyl shledán vinným ze žádného incidentu.

Peugeot: Brzy bude 70% našich vozů elektrifikováno

Dnes už se bavíme o jiném Maxi Verstappenovi, jeho agresivní sedmnáctileté já je minulostí. Stejně tak Hamilton není stejným jezdcem jako když začal působit v tomto sportu. Oba dva jsou nekompromisní, zároveň jsou velmi talentovaní a zkušení a ano, souhlasím s Lewisovým tvrzením, že by si měli projevovat vzájemný respekt na trati, minulý týden to byl ale Hamilton, kdo svá slova nedodržel a byl agresorem.

Nepopírám ale, že jsem zklamaný ze způsobu, kterým Mercedes a Hamilton slavili své vítězství. Ve stínu takové srážky a skutečnosti, že Mercedes věděl, že je Max hospitalizován a jsou potřeba další kontroly, se mi to zdálo velmi neuctivé. Když je někdo potrestán za nehodu, kvůli které někdo další skončí v nemocnici a přesto vyhraje, měl by se dotyčný chovat zdrženlivě.“

Alonso se Hamiltona zastává: Nemůže se jen tak vypařit

V Maďarsku bude větší motivace

„Maďarsko pro nás bude zase trochu jinou výzvou a my budeme motivováni před letní pauzou udržet naše první pozice v obou šampionátech. Věřím, že Max nechá všechny události ze Silverstonu za sebou a na vše potřebné odpoví svým výkonem na trati. Je potřeba, abychom i špatné chvíle přetavili k silnější motivaci pro zbytek sezony.“

Vítězové a poražení Grand Prix Velké Británie