Rozhovor s Christianem Hornerem: Už toho bylo dost

Světem formule 1 hýbá zájem o sobou šéfa Red Bullu Christiana Hornera. Kolem něj se točí mnoho informací uniklých do médií, ohledně interního vyšetřování údajně nevhodného chování vůči jedné ze zaměstnankyň. Vyšetřování vedené několik týdnů externím právníkem Hornera osvobodilo. A nakonec zaměstnankyně byla propuštěna. Podle informací médií kvůli nepravdivým výpovědím.

Štítky: Christian Horner Zveřejněno 8. 03 2024 — GPF1.cz

Když přijel Christian Horner do dějiště Velké ceny Saúdské Arábie, čelil baterii dotazů. Přinášíme jeho plné odpovědi.

Otázka: Christiane, určitě znáš Josovy komentáře ze dne závodu v Bahrajnu, kde popisoval napětí v týmu. Pokud zůstaneš ve vedení týmu, je to na pokraji výbuchu. Kdy a jak to skončí? Naznačil, že buď musíš odejít, nebo stáhne Maxe z týmu.
Christian Horner: Podívejte, samozřejmě jsem si vědom poznámek, které zazněly. Proběhla diskuse, která následovala po závodě, a myslím, že se všichni velmi soustředí na budoucnost. Tým se velmi soustředí na obhajobu obou světových titulů, o které jsme tak tvrdě bojovali. Max má tři po sobě jdoucí tituly mistra světa, na které může navázat. 55 vítězství, kterých dosáhl, 114 vítězství, kterých jsme jako tým dosáhli, a nyní se v počtu vítězství ve velkých cenách dělíme s Williamsem. Soustředíme se tedy do značné míry na budoucnost. A jak jsem řekl, po závodě v Bahrajnu proběhly diskuse a všichni se těšíme.

Otázka: Christiane, mohl bys o těch diskusích říct něco víc? Máš pocit, že se mezi oběma stranami vyčistil vzduch?
CH: Ne, myslím, že nebudu ventilovat všechny diskuse, víte, soukromé mezi stranami, ale víte, diskuse nevyhnutelně proběhly a tým se soustředí na výzvy, které jsou před námi, a tým se velmi soustředí na nadcházející sezónu, a i když jsme měli velmi dominantní závod v Bahrajnu, neočekáváme, že tomu tak bude v dalších závodech. Jsme si tedy velmi dobře vědomi našich konkurentů a takových výsledků, jakých jsme dosáhli, nedosáhnete tím, že nebudete jednotným týmem, který by vyhrál závod s takovým náskokem, jako se nám to podařilo, abychom dosáhli na jedno dvě místa, nejrychlejší kolo a pole position. Víte, k dosažení takových závodů potřebujete pracovat v naprosté harmonii.

F1 ONLINE MAGAZÍN. PŘEDPLATNÉ TADY.

Otázka: Potvrdil jsti že v Bahrajnu rozhodně zůstaneš jako šéf týmu, ale můžeš to samé potvrdit i o Maxovi, že dodrží smlouvu s Red Bullem?
CH: Jsem si jistý, že ano. Vždyť má kolem sebe skvělý tým. Má v ten tým velkou důvěru. A víte, společně jsme toho dosáhli strašně moc. Takže, víte, zavázal se ke smlouvě do roku 2028. A ano, víte, ze strany týmu, ze strany Maxe, jsme odhodláni navázat na úspěchy, kterých jsme již dosáhli, a všech těch 55 vítězství jsme získali ve vozech Red Bull. Všechna umístění na stupních vítězů jsme získali ve vozech Red Bull Racing a jsme odhodláni na to navázat a v budoucnu jich, doufejme, přidat mnohem více.

Otázka: Co se týče Maxova otce, Lewis se k tomu včera také vyjádřil. Myslíš si, že je Jos Verrstappen do toho všeho příliš zapletený a že to možná všechny rozptyluje?
CH: Maxův otec samozřejmě sehrál klíčovou roli v jeho kariéře a v tom, že ho dostal do Formule 1. Ale Jos je samozřejmě sám za sebe. Max je také sám sebou. A viděli jsme ho, jak se z teenagera, když k nám přišel, stal velmi mladý muž. který dosáhl toho, čeho dosáhl. Takže mi nepřísluší komentovat vztahy mezi otci a jezdci. Všechny jsou jedinečné mezi různými jedinci.

Otázka: Nelituješ nějakých potenciálních škod na pověsti, které z této epizody vyplynuly pro tým, pro tebe a pro sponzory?
CH: No, samozřejmě se o tom strašně moc psalo, ale je třeba se vrátit k tomu, z čeho to vychází. Byla vznesena stížnost, byla plně prošetřena a zamítnuta. A od toho se posuneme dál. A myslím, že se z toho udělalo strašně moc. Je zřejmé, že to z různých důvodů vyvolalo velký zájem různých složek médií. A myslím si, že teď je čas podívat se dopředu a udělat za tím tlustou čáru. Jsme tady, abychom závodili. Jsme tu jako tým Formule 1. A nyní je čas soustředit se na to, co se děje na trati, na výkony vozů a jezdců a na to, kde by měla být v průběhu víkendu Grand Prix upřena pozornost.

Otázka: Dnes [čtvrtek] se objevily zprávy, že Red Bull Racing pozastavil činnost autorce stížnosti. Jsi schopen toto rozhodnutí vysvětlit nebo se k této záležitosti blíže vyjádřit?
CH: Podívejte, obávám se, že nemohu komentovat nic, co je důvěrné mezi zaměstnanci společnosti, takže vám k tomu bohužel nemohu nic nabídnout.

Otázka: Je zřejmé, že se nemůžeš vyjádřit k situaci ohledně pozastavení činnosti zaměstnance. Existuje nějaký plán, jak do toho v budoucnu vnést nějakou transparentnost? A uvědomuješ si tak nějak, proč je nutné něco udělat? Protože je zřejmé, že pro svět, který to celé sleduje, zejména pro sledující ženskou populaci, to příliš nezapadá do snahy F1 a Red Bullu ukázat, že jde o pozitivní místo pro ženy. Dá se pochopit, proč to naráží na nervy. Existuje tedy něco, k čemu byste se mohli zavázat v dalším průběhu, co by skutečně objasnilo, co se stalo, a vrátilo tu důvěru?
CH: Myslím, že je to složitá otázka, protože každá společnost – a tyto společnosti budou úplně stejné jako u každé jiné velké společnosti. V každé společnosti probíhá proces stížností a tento proces je důvěrný mezi jednotlivci a samotnou společností. Já bohužel nemohu kvůli těmto [obavám] z důvěrnosti a z úcty ke společnosti a samozřejmě i k druhé straně, že jsme všichni vázáni stejnými omezeními. A tak i když bych o tom rád mluvil, nemohu kvůli těmto omezením důvěrnosti. Má to svůj důvod. Teď, jediný důvod, proč to získalo tolik pozornosti, je samozřejmě únik informací a napětí, které se vytvořilo v médiích, což bylo v mnoha ohledech velmi náročné, a zejména pro mou rodinu, protože to všechno bylo zaměřeno jen jedním směrem. A samozřejmě to, co se pak stalo, se snažili využít jiní. A ať už to bylo pro… Bohužel, Formule 1 je konkurenční byznys a samozřejmě se objevily prvky, které z toho chtěly těžit, a to je možná ne zrovna hezká stránka našeho sportu. Takže se samozřejmě vždycky poučíme, ale v rámci společnosti existuje proces, který se řídí tím, že to není záležitost FIA, není to záležitost Formule 1, je to záležitost zaměstnanců společnosti, a to by bylo stejné v každé velké organizaci.


Právě vyšlo nové číslo online magazínu KOLO na KOLO. Předplatné zde.

  • Nejhorší týmový manažer F1 historie
  • Začátek konce McLarenu
  • Hodnotíme šance týmů na letošní titul
  • Jaký je prezident FIA ve skutečnosti petrolhead
  • Co nového v pravidlech přináší letošní sezona
  • O předchůdci dnešního DRS

Vychází jako čtrnáctideník. Lze číst interaktivně online nebo stáhnout jako PDF. Prohledni si magazín číslo 03/2024:


Otázka: Už jsti se toho trochu dotkl. Myslíš si, že je proti tobě vedena kampaň? A pokud ano, kdo za ní podle tebe stojí?
CH: Podívejte, byli jsme nesmírně úspěšní. Dosáhli jsme spousty vítězství a jako tým jsme velmi jednotní a na to se soustředíme i do budoucna. O této situaci se samozřejmě hodně psalo, ale myslím, že je opravdu čas jít dál a soustředit se na to, co se děje na trati. A víte, čeká nás náročná a soutěživá sezóna. A na to se určitě soustředíme.

Otázka: Christiane, jen se vrátím k Josovi, mluvil jsi s ním přímo od doby, kdy pronesl ty komentáře? A myslíš si, že se vztah mezi vámi dvěma dá napravit?
CH: S Josem jsem mluvil po Velké ceně Bahrajnu a samozřejmě jsem mu pogratuloval k výkonu jeho syna. A myslím, že je v zájmu nás všech společně, že jsme se dohodli, že se posuneme dál a budeme se soustředit na budoucnost. A oba máme zájem na tom, aby jeho syn dostal to nejlepší, abychom mu poskytli ta nejlepší auta a abychom z něj dostali to nejlepší. A on začal sezónu tím nejlepším možným způsobem. Je to výjimečný talent a doufejme, že mu budeme moci i nadále poskytovat velmi konkurenceschopné auto.

Otázka: Christiane, předtím jsme se ptali na poškození pověsti Red Bullu. Obáváš se v osobní rovině poškození tvé pověsti, ke kterému mohlo dojít v posledních třech týdnech, bez ohledu na rozhodnutí nezávislého vyšetřovatele? A naopak, máš nějaké sympatie k ženě, které se to týkalo, a k tomu, co celá tato sága mohla způsobit i její pověsti?
CH: Podívejte se, bylo to samozřejmě velmi náročné období. Jsem ženatý a mám tři děti. A když se ten zásah týká i vašich dětí a zkoumání je upřeno na mé manželství… Mám velké štěstí, že mám krásnou rodinu a velmi podporující manželku. A víte, jsem jediný, kdo byl v této věci jmenován. Takže je to samozřejmě velmi náročné. Je to velmi náročné, protože když jsou do toho zapleteny děti, když jsou do toho zapleteny rodiny, rodiče atd. není to nic pěkného. A skutečnost je taková, že byla vznesena stížnost. Byla vyřízena tím nejprofesionálnějším způsobem skupinou, nikoliv týmem Red Bull Racing, ale majiteli Red Bull Racing, společností Red Bull GmbH, která jmenovala nezávislého právníka, které je jedním z nejrenomovanějších v zemi. Věnoval čas úplnému prošetření všech skutečností. Vyslechl všechny zúčastněné osoby spolu s dalšími zainteresovanými osobami. Všechno prověřil. Měl k dispozici všechna fakta. A dospěl k závěru, že stížnost zamítl. Pokud jde o mě, pokud jde o společnost Red Bull, jdeme dál a díváme se do budoucnosti. A víte, že moje žena mě po celou dobu fenomenálně podporovala, stejně jako moje rodina. Ale zásahů do mé rodiny už bylo dost a my se musíme posunout dál a soustředit se na to, kvůli čemu jsme tady. Teď je čas soustředit se na to, proč jsme tady, což je závodění ve Formuli 1.

Otázka: Christiane, řekl jsi, že je čas jít dál, ale proč si myslíš, že lidem trvalo tak dlouho, než se přes to přenesli, včetně médií, včetně veřejnosti?
CH: Byl to neustálý přísun… Víte, byla to jedna věc za druhou. A myslím si, že, víte, jak říkám, kolem toho, co je soukromou a důvěrnou záležitostí mezi zaměstnanci a společností, uniklo strašně moc informací. Bohužel díky tomu, díky tomu úniku se o tom strašně moc psalo. A jak říkám, nyní je čas soustředit se na trať a na to, kvůli čemu jsme tady, tedy na závodění. A víte, že jsme závodní tým. Máme několik fenomenálních partnerů, kteří nás v tom nesmírně podporují. Tým, společnost, 1600 lidí, kteří v rámci skupiny pracují, i těm musím poděkovat za podporu. A ano, víte, je čas jít dál. Dnes vidíme, že Akademie Formule 1 ožívá díky podpoře týmů. Máme v ní tři jezdce, tři vozy napříč skupinou Red Bull. Oznámili jsme nové partnery, které ve sportu vítáme. A myslím si, že teď je bodem zájmu, že jsme tady kvůli velké ceně a měli bychom se bavit o autech a jezdcích.