Verdikt: Párty mód Mercedesu nezemřel, přesune se do závodu

Předpovědi byly různé. Někteří - jako například Red Bull - doufali, že eliminace silného kvalifikačního módu motoru výkonnostně sblíží celé startovní pole. Tedy konkrétně, že se Red Bull výkonnostně dotáhne na Mercedes. Většina jiných se ale obávala, že efekt bude přesně opačný. Mercedes bude silnější. Nakonec, sám Mercedes vyhrožoval, že to co mu na výkonu nová opatření seberou v kvalifikaci, jednoduše rozdá v závodě.

Štítky: Mercedes Pohonné jednotky Zveřejněno 5. 09 2020 — Tomáš Richtr

Současné hybridní pohonné jednotky jsou provozovány v různých výkonnostních režimech. Ten nejsilnější se používal v klíčových momentech v kvalifikaci a během závodu krátkodobě pro účely útoku nebo obrany. Nejsilnějšímu z režimů se začalo přezdívat ‘párty mód’.

Téma si poslechni jako podcast! Spotify – Apple – SoundCloud

Jedná se o režim, ve kterém je pohonná jednotka, zejména spalovací motor, na krátkou dobu enormně zatížen, aby dodával co nejvíce výkonu. Je upravena sekvence zapalování směsi ve válcích a rekuperační systémy v nejintenzivnějším režimu dodávají klikové hřídeli motoru maximum dříve nahromaděné energie. Ať už pořízené kinetickým motorgenerátorem, který má omezení 120 kW na jedno kolo, nebo horkým motorgenerátorem, který může dodávat rekuperovanou energii bez omezení.

Komponenty motoru jsou pod velkým mechanickým i teplotním stresem a kdyby byl motor takto zatížen delší dobu, jednoduše by se rozbil.

Výrobci motorů mají rozsáhlé výpočty toho, jak mohou své motory zatěžovat, aby jejich stanovený počet vydržel po celou sezonu. Kromě výkonu je totiž ještě důležitější samotná spolehlivost. Proto během samotné velké ceny motor pracuje v režimu závodního zatížení, které spalovací motor tolik nezatěžují.

Honda je zaskočena zlepšením motorů Mercedes

Pro Velkou cenu Itálie přišla Mezinárodní automobilová federace s tím, že od začátku kvalifikace do cíle závodu musí být používaný stejný mód motoru (nebo případně nižší, například během safety caru nebo při cestě na start). To logicky znamená, že silný kvalifikační režim už nelze použít, neboť by musel být nasazen i během závodu, a to by motor selhal po několika kolech. Týmy nyní musí pro různé okruhy zvolit takový režim motoru, který vydrží celý závod – přesněji všechny závody, pro který je motor určen – a takový režim nasadit v kvalifikaci.

Mimochodem, to neznamená, že pilot nebude moci využívat většího výkonu motoru. V rámci jednoho a toho samého režimu (mapování) bude moci pilot konzumovat rekuperovanou energii prostřednictvím povelů přes tlačítka na volantu, které sám zadá.

Když Mercedes vyhrožoval, že vlastně kapacitu zatížení motoru ušetřenou v kvalifikaci rozloží do závodu, zde je konkretizace toho, co má na mysli: extrémní stresové zatížení motoru v kvalifikaci je ekvivalentní přibližně 20 sekundám v závodu. Je to něco jako extra výkon převedený na celkový závodní čas a poté na čas na kolo. Velká cena Itálie se jede na 53 kol. Mercedes tak říká, že v cíli bude se silnějším závodním režimem v cíli o 20 sekund dříve, než by byl, kdyby motor víc šetřil, protože by jej skrze kvalifikační párty mód o den dříve takříkajíc podojil. A to proto, že může jet v každém kole – se silnějším, v sobotu pošetřeným motorem – nominálně o 0,38 sekundy rychleji.

Oslavy 70. narozenin formule 1 – současnost

Jestliže měl kvalifikační párty mód Mercedes nejlepší, tak Honda, Renault nebo Ferrari nemají po jeho eliminaci k dispozici pro závod 20 sekund, ale méně. Ferrari údajně dokonce vůbec nic. Pokud tedy tým jako Red Bull v závodě také zrychlí (protože ušetřenou energii z kvalifikace rozloží do závodu), tak se dá očekávat, že ne o tolik, jako Mercedes. Jinými slovy bude Mercedes nově v závodě malinko rychlejší než konkurence. Honda na párty módu už několik let pracuje a je veřejným tajemstvím, že Red Bull u FIA loboval za jeho eliminaci. To se nyní stalo, ale před Hondou (a Renaultem a Ferrari) tak leží stejný úkol, jaký zpracoval Mercedes. Kolik můžeme z ušetřené kvalifikační energie pustit do závodu? Vypadá to, že takovou kalkulaci (nejen pro nejbližší závod, ale vlastně po celé délce životního cyklu motoru) nemá Honda či Renault zpracovanou tak dobře jako Mercedes. Jeho sebevědomí je úžasně veliké, a možná na místě

Valtteri Bottas po kvalifikaci na Velkou cenu Itálie vyslal pár ostrých slov na adresu Red Bullu: “Nevím, jak moc je teď Red Bull se změnou kolem motorů spokojen,” řekl Bottas, čímž vyvolal ironický úsměv na tváři Lewise Hamiltona, který už dříve předpovídal, že nové opatření Mercedes z trůnu nesundá. Hamilton zajel v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie nejrychlejší kolo v historii F1: projel jej totiž průměrnou rychlostí 264,362 km/h. A prohlásil, že si absence párty módu ani nevšiml. Řekl:

Nemůžeme za to, že je nyní F1 tak jednoznačná, hájí se Mercedes

“Myslím si dokonce, že jsme ani žádný párty mód neměli. To si někdo vymyslel. Kdo ví? Možná jsme jej neměli ani minulý týden ve Spa-Francorchamps,” prohlásil Hamilton. Byl to přitom on, kdo před lety termín ‘párty mód’ jako první použil.

ˇŠéf Mercedesu Toto Wolff byl s výsledkem v kvalifikaci spokojen a upozornil, že jeho tým se soustředí na výkon v samotném závodě. A štiplavě dodal, že na změnu doplatili nejvíce ti, kteří o ni  nejvíce usilovali. Maje na mysli Red Bull. Toto Wolff řekl: “Naši inženýři z továrny v Brixworthu mají skvělou mentalitu. Výzvě se postavili tak, že řekli: OK, přijdeme s takovým kvalifikačním párty módem, který můžeme používat celý závod!”

Toto Wolff tvrdí, že Mercedes v kvalifikaci ztratil jen trochu výkonu, ale pro závod hodně získal. A přiznal, že si to vyžádalo hodně rešerše a testování na dynamometru.