Oslavy 70. narozenin formule 1 – současnost
Šest dekád historie formule 1, které formou speciálních plakátů připomněla česká firma Automobilist, jsme už probrali. Nyní nás čeká dekáda předposlední (tou závěrečnou je výhled do budoucna), která si vzala na paškál současnost, konkrétně loňský vůz Mercedesu – W10 EQ Power+ s Lewisem Hamiltonem za volantem.
Historie Mercedesu se od roku 2019, který na svém plakátu znázornila česká firma Automobilist, datuje až do poválečných let, kdy Stříbrné šípy vyhrály šampiony v letech 1954 a 1955. Následovala ale dlouhá pauza, po které se Mercedes jako dodavatel motorů vrátil do královny motorsportu až v roce 1994. Pro sezonu 2010 se pak opět stal továrním týmem, jehož stopy by se daly vysledovat až Tyrrellu, respektive týmu BAR, který Tyrrell koncem devadesátých let koupil, a později Hondy.
Právě zázemí Hondy odkoupil před sezonou 2009 Ross Brawn, který s ním získal jediný mistrovský titul, než vše přešlo pod hlavičku Mercedesu. Ten do svých řad vyjma technického šéfa Brawna získal také hvězdnou dvojici pilotů – Michaela Schumachera a Nika Rosberga, který pro tým Mercedes získal první výhru v roce 2012.
Avšak na větší úspěchy si musel tým počkat až do roku 2014, kdy se začala psát nová éra hybridních pohonných jednotek. To už ve stáji druhým rokem jezdil Lewis Hamilton, který dal vale McLarenu, kde strávil celou dosavadní kariéru, a do vedení přišli Toto Wolff a Niki Lauda. Právě on stál za Hamiltonovým přestupem…
A vyplatilo se. Mercedes byl díky svojí pohonné jednotce naprosto dominantní – dokonce tak, že se novodobé turboéře přezdívá éra Mercedesu – a jeho suverenita trvá i nadále.
Stáj ke konci loňského roku měla na kontě 12 titulů – šest jezdeckých a stejný počet, co se Poháru konstruktérů týče. V první vítězné sezoně Mercedes ovládl 16 závodů s průměrným náskokem 23 sekund na nejbližší konkurenci…
Přestože pro rok 2019 vstoupily v platnost regule snažící se omezit přítlak (došlo například ke změně předního křídla), ani to Mercedes nezastavilo. Vůz W10 EQ Power+ pod vedením technického šéfa Jamese Allisona (dříve pracoval pro Ferrari) byl naprosto precizním výtvorem, který umožnil Lewisovi Hamiltonovi a Valtterimu Bottasovi doslova ničit konkurenci.
Stáj vyhrála prvních osm závodů v řadě, problémy ji potkaly až v Rakousku, kde kvůli vysokým teplotám vozy trápilo chlazení a výsledkem bylo „až“ třetí a páté místo. Mercedes ale díky vedoucímu motorové divize Andymu Cowellovi problémy napravil a ve zbytku roku už nepřipustil větší zaváhání.
Výsledkem byl šestý mistrovský titul pro Lewise Hamiltona, který získal už během Grand Prix v USA. Mercedes nakonec mimo jiné získal deset výher v kvalifikaci (sedmkrát obsadil kompletní první řadu), devět nejrychlejších kol a hlavně 15 výher z 21 závodů.
Dominance pokračuje i nadále, Lewis Hamilton pomalu zdolává rekordy Michaela Schumachera… a vy můžete získat krásnou památku ve formě posteru Automobilistu na zřejmě nejdominantnější vůz poslední dekády.