McLaren ostře útočí na Ferrari

Nervy jsou na pochodu mezi nejvýraznějším zastáncem zavedení přísných rozpočtových stropů McLarenem a jejich odpůrcem Ferrari. Výměna argumentů vyvrcholila prohlášením šéfa McLarenu Zaka Browna, že by formule 1 bez Ferrari přežila. Ale nemusí přežít, pokud bude podléhat finančním nárokům Ferrari.

Štítky: Ferrari Finance Mattia Binotto McLaren Zak Brown Zveřejněno 25. 04 2020 — Tomáš Richtr

Formuli 1 se s nucenou přestávkou zastavily všechny příjmy, což má přímý dopad na samotné týmy, kterým náleží přibližně dvě třetiny těchto příjmů. Vedení F1 už zavedlo řadu opatření, jako je odsun nových technických pravidel nebo zastavení vývoje aut. To všechno má za následek snížit výdaje na minimum.

Další snahou bylo snížit již dohodnutý rozpočtový strop na příští sezonu ze 175 milionů dolarů na 145 milionů. Proti tomu se ale Ferrari postavilo. Přitom šéf McLarenu Zak Brown chce jít ještě níže, na 100 milionů dolarů.

Ferrari své stanovisko hájí potřebou chránit zaměstnance, které by muselo jinak propouštět. Ferrari současně dalo najevo, že začne svým továrním působením dělat reklamu vytrvalostním závodům nebo IndyCar. Říká také, že dalším snižováním rozpočtových stropů ztrácí F1 svůj prémiový statut.

Zak Brown se ale na Ferrari obořil s tím, že jeho argumenty si vzájemně odporují a neodpovídají realitě. Podle Brownových slov jsou vyjádřením Ferrari rozezleni někteří další týmoví šéfové, se kterými hovořil, ale jejichž identitu neprozradil. Brown navíc do Ferrari udeřil pro jeho zamítavý postoj zveřejnit detaily dohody mezi ním a FIA o údajných nelegálních aspektech používání motorů v uplynulých sezonách.

Zak Brown taktéž odmítá obavy Ferrari, že by nižší náklady týmů znehodnotily prestiž šampionátu.

“Nakonec je to o fanoušcích,” řekl. “Když to bude dobré u fanoušků, všechno ostatní půjde samo. Promotéři budou chtít více závodu, vlády budou chtít více závodů, bude více sponzorů, bude více televizního vysílání, více diváků, více novinářů, kteří se F1 budou věnovat. Máme příležitost do budoucna udělat formuli 1 zdravou.”

Brown připomněl, že do rozpočtového stropu nejsou započítány platy jezdců nebo marketingové aktivity.

“Pořád se tak dostanete hodně vysoko přes 200 milionů dolarů. Žádný jiný motorsport se tomu ani nepřibližuje,” zlobí se šéf skupiny McLaren. “Nevěřím tomu, že nižší rozpočtový strop jakkoli znevažuje DNA formule 1.”

Také proto Brown nesouhlasí s nápadem Ferrari, aby si menší týmy od těch továrních kupovaly celá auta. “Pak nechápu, proč Ferrari hovoří o DNA formule 1, protože být konstruktérem je součástí jejího DNA.”

Ross Brown zkritizoval také výrazně disproporční distribuci peněz, kterých Ferrari dostává nejvíc. Zkritizoval šéfa Ferrari Mattia Binottu za jeho názor, aby se v současné krizi nedělala unáhlená rozhodnutí.

“Z toho jsem normálně oněměl,” řekl Zak Brown. “Nacházíme se v největší krizi, kterou kdy svět viděl. Celé země jsou uzavřené. Byznysy jsou zastavené. Nespěchat v reakci na to, co se děje, je osudnou chybou. Ferrari žije mimo realitu. Každý prezident, ministr nebo exekutivní ředitel spěchají, aby situaci zvládli. Nevíme, jak dlouho to všechno bude trvat. Dát si na čas je skutečně špatná strategie lídra. Od nikoho jiného jsem neslyšel výzvu k tomu, abychom si dali na čas.”

Rozzlobený šéf McLarenu dále nechápe obranu DNA formule 1 ze strany Ferrari, které se současně ohlíží po možnostech závodit jinde, aby vytěžilo své zaměstnance.

“DNA formule 1 není nikde jinde než právě ve formuli 1, nejde mi to dohromady. A pokud Mattia (Binottu) trápí etické aspekty vůči jeho zaměstnancům, tak by mohl projevit etické aspekty i jinde a podělit se s námi o detaily kolem údajného porušování pravidel s pohonnými jednotkami.”

Zak Brown ale upřesnil, že nechce, aby Ferrari opouštělo F1. Stejně tak nechce, aby formuli 1 opouštěl kdokoli další.

“Myslím si ale, že by sport s osmnácti auty na startu přežil,” dodal. “Myslím, že by zbývajícím dvěma týmům (Alfa Romeo a Haas) zvládly motory dodat jiné automobilky. Na straně druhé, pokud budou rozpočtové stropy příliš vysoké, můžeme přijít o více týmů. Se 14 auty na startu formule 1 asi nepřežije. Šestnáct je absolutní minimum, s osmnácti auty by se to dalo zvládnout. Ale formule 1 s Ferrari je samozřejmě lepší než bez něj.

Diskuse k článku

Napsat komentář