Ferrari zváží tovární účast v IndyCar a vytrvalostních závodech

Ferrari se ohlédne po jiných oblastech motorsportu mimo formuli 1, pokud vedení seriálu bude pokračovat v "agresivním" snižování rozpočtových stropů. Původně byla slova šéfa Mattia Binotty chápána jako další výhrůžka Ferrari opustit formuli 1, později ale upřesnil, že ve skutečnosti má na mysli rozšíření působnosti do jiných kategorií motorsportu.

2 Štítky: Ferrari Motorsport Zveřejněno 23. 04 2020 — Tomáš Richtr

Představitelé FIA, managementu F1 a týmů týdny diskutují krizová opatření, která mají zajistit stabilitu seriálu a záchranu nejvíce ohrožených týmů. Jedním z nich je rozpočtový strop, který byl po mnoha letech jednání odsouhlasen na úrovni 175 milionů dolarů. Po nástupu pandemie byl předložen návrh na další postupné snížení nejprve na 145 milionů příští rok a 130 milionů v roce 2022.

Ferrari je ale proti.

„145 milionů je už samo o sobě nový a velký nárok oproti tomu, co bylo dohodnuto v červenci,“ řekl šéf Ferrari Mattia Binotto. „Nelze jej dosáhnout bez dalších obětí, zejména lidských zdrojů. Pokud má jít limit ještě níže, nechceme být v pozici, ve které se budeme muset poohlédnout po jiných možnostech, jak uplatnit naše DNA.“

Tato slova byla pochopena jako vyhrůžka Ferrari odchodem z formule 1. Binotto ale upřesnil, že na mysli má rozšíření aktivit na jiné oblasti motorsportu vedle F1.

Mattia Binotto

Ferrari samo přiznává, že formule 1 představuje promo platformu značky (a s ní souvisejících produktů, tedy nejen automobilů) aniž by muselo investovat do reklamy, jako to dělají jiné automobilky. Ferrari dále přiznává, že účast ve formuli 1 je důležitá, neboť dosahuje na synergie v oblasti výzkumných a vývojových činnosti a s tím spojených nákladů ve vztahu k silničním vozům a prototypům. Vynaložené úsilí a náklady přes tým F1 považuje Ferrari za „fundamentální“.

Na straně druhé je ale Ferrari týmem možná vůbec nejméně ohroženým, protože parametry dodávek luxusních vozů automobilky jsou záměrně rozloženy do času (zákazníci čekají i několik let, což je součástí taktiky zvyšující luxusní povědomí značky), a tím pádem ji případný pokles zakázek neohrožuje tak jako jiné automobilky. Proto si Ferrari může dovolit ve formuli 1 během svých jednání držet nadále relativně tvrdou pozici.

Ferrari je navíc vyhodnoceno jako nejsilnější značka světa podle indexu Brand Strength (BSI) vedle takových jako Disney, Coca Cola nebo Rolex.

Deset nejsilnějších značek

S ohledem na výše řečené Ferrari nechce, aby vnímání formule 1 kleslo na nějakou úroveň chudého sportu tak, že platforma F1 přestane pro Ferrari plnit svou úlohu a podobného efektu může dosáhnout jinde, ať je to seriál vytrvalostních závodů WEC nebo dokonce americké formule IndyCar.

„Abych to upřesnil: Pokud by byl rozpočtový strop příliš přísný, poohlédli bychom se po jiných soutěžích,“ dodal později Mattia Binotto.

Jiným problémem pro Ferrari totiž je, že další snižování rozpočtových stropů nevyhnutelně povede k propouštění, což automobilka nechce připustit, tím spíš, když italské pracovní právo dělá případné propouštění daleko komplikovanější (a dražší) než jinde v Evropě.


Ferrari 637 pro Indy

Aby nemuselo Ferrari propouštět, zvážilo by seriály WEC a IndyCar. V seriálu vytrvalostních závodů Ferrari jezdí s vozy GTE přes zákaznické týmy. WEC přitom plánuje představit novou elitní kategorii LMPH.

K týmu Ferrari různé nesouhlasy a vyhrožování odchodem z F1 takříkajíc patří. Nakonec do úvodního závodu moderní historie formule 1 na Silverstonu v roce 1950 nenastoupil kvůli sporům kolem peněz!

Pro sezonu 1986 Ferrari vyrobilo formuli Ferrari 637 pro americký seriál CART, protože se rozhodlo formuli 1 opustit kvůli plánům FIA zavést jednotné osmiválcové motory. Od něj nakonec ale upustila, a tedy také Ferrari od úmyslu závodit v Americe.

Odchodem z formule 1 vyhrožovali i dnes zesnulý prezident Ferrari Sergio Marchionne, ale také jeho předchůdce Luca di Montezemolo. Ultimáta nakonec používal i sám Enzo Ferrari. Před deseti lety Ferrari dokonce vedlo revoltu k založení konkurenčního šampionátu Grand Prix World Championship.

S příchodem Mattia Binotty do pozice šéfa Scuderie je přeci jen přístup Ferrari k vyjednáváním méně agresivní.

Poslední titul mistra světa Ferrari získalo v roce 2008:

 2019Mercedes
 2018Mercedes
 2017Mercedes
 2016Mercedes
 2015Mercedes
 2014Mercedes
 2013Red Bull/Renault
 2012Red Bull/Renault
 2011Red Bull/Renault
 2010Red Bull/Renault
 2009Brawn/Mercedes
 2008Ferrari
 2007Ferrari
 2006Renault
 2005Renault
 2004Ferrari
 2003Ferrari
 2002Ferrari
 2001Ferrari
 2000Ferrari
 1999Ferrari

Diskuse k článku

2 komentáře: “Ferrari zváží tovární účast v IndyCar a vytrvalostních závodech”

  1. INF_11 napsal:

    Nevím, jak je v praxi možno uhlídat dodržování rozpočtového stropu (resp. jeho výrazné nepřevýšení), ale účast v jiných sériích by byla jednoduchá fičurka jak to obejít (část F1 vývoje by probíhal pod záštitou indy)

  2. krakra napsal:

    To je super zpráva.

Napsat komentář