Jak FIA hodlá ohlídat, aby Ferrari nepodvádělo

Kauza ohledně legálnosti motoru Ferrari a jeho dohody s Mezinárodní automobilovou federací má další pokračování. Vyšlo totiž najevo, že FIA před letošní sezonou nařídila týmům zavedení druhého senzoru kontrolujícího průtok paliva.

Štítky: Ferrari FIA Zveřejněno 16. 03 2020 — Lukáš Štěrovský

Ten je od roku 2014 omezen na limit 110 kilogramů za hodinu. Soupeři Ferrari podezřívají z toho, že tento limit dokázalo obejít a v některých chvílích, jako je třeba kvalifikační kolo, zvýšit průtok paliva a tím pádem i výkon až o 50 koňských sil.  

Jediný senzor, kterým FIA průtok paliva kontrolovala, vyhodnocoval data až 2200krát za sekundu. Přesto Ferrari údajně dokázalo toto neuvěřitelné číslo obejít tak, že v „mezičasech“ mezi jednotlivými měřeními navýšilo hodnoty průtoku paliva, aniž by si toho FIA všimla.

Schéma zapojení nového (a původního) senzoru na měření paliva.

Tomu by však měl být konec. Během zimních testů totiž FIA podle webu RaceFans vydala technickou směrnici, která týmům nakazuje přidání druhého senzoru. Ten však měří průtok trochu jinak, ne v pravidelných intervalech, navíc data kóduje a jejich nešifrovanou podobu má k dispozici jen FIA. Podle výrobce, firmy Sentronics, nový senzor prý nelze obejít. Že by proto prohlášení Ferrari o úbytku výkonu letošní pohonné jednotky, která by logicky měla být minimálně stejně tak dobrá jako loňská, jelikož k žádným změnám v pravidlech a tím pádem i konstrukci motoru nedošlo?

Každopádně FIA už senzor vyzkoušela v testech a bude jej používat souběžně s původním, před každým víkendem ho sama nainstaluje do pohonných jednotek stájí. Sedm týmů, které se tak bouřilo proti dohodě FIA s Ferrari, kdy FIA přiznala, že nedokáže Ferrari usvědčit z podvádění, ale zajistí, aby se tak nedělo (bez sdělení jakýchkoliv detailů), by tak mohlo dostát klidu.

Diskuse k článku

Napsat komentář