Manažeři řídí tým na dráze v režimu ‘home officu’, je to ale strašně těžké
Pandemie svět naučila, že v mnoha odvětvích stačí místo osobní přítomnosti na pracovišti práce z domova skrze vzdálené připojení přes počítač. Svět formule 1 ale takovým místem rozhodně není.
Rozšíření kalendáře na 23 závodů (v plánu je konečné číslo ještě o jeden podnik navýšit) pro sezonu 2021 vyvolalo diskuze o tom, zda je nutné, aby někteří členové týmu byli přítomni na všech velkých cenách.
V loňské a letošní sezoně některé závody vynechali Mattia Binotto a Toto Wolff, šéfové Ferrari, respektive Mercedesu. Právě přílišná míra cestování a létání je důvodem, proč Wolff skončí na pozici lodivoda Stříbrných šípů. Méně cestování chce v nové smlouvě po Mercedesu i Lewis Hamilton.
Jak ale prohlásil šéf výkonnostního oddělení Williamsu Dave Robson, který kvůli nákaze koronavirem vynechal GP Turecka, pro přední mechaniky a inženýry není v porovnání s šéfy týmů tak snadné pracovat na dálku.
„Sice to jde, mohu pracovat z továrny, ale je to extrémně obtížné. Uvědomíte si, kolik nuancí a konverzací vám uniká, a jak je těžké si vše spojit. Je to těžké, obzvláště v podmínkách, jaké byly v Turecku, kde mělo být celý víkend sucho.
Kdyby to tak bylo, asi by to vše o dost zjednodušilo. Necítil bych tolik potřebu se zapojovat a neobával bych se o tolik věcí vzniklých neobvyklými podmínkami,“ objasňuje Robson.
Jak ale dodává šéf Mercedesu Toto Wolff, v potaz je třeba brát i další faktory. Přetíženým zaměstnancům hrozí vyjma negativního dopadu na osobní život třeba až syndrom vyhoření. „Nesmíte zapomínat na to, že ti největší dříči jsou v garáži. Mechanici mnohdy pracují přes noc, pokud se něco pokazí.
Musíte se ptát, jak dlouho je to udržitelné a zda by nebylo lepší mít jiný systém, druhý tým, který by se střídal. Právě to analyzujeme,“ říká Wolff. Jenže to s sebou přináší zase vyšší náklady…
Mohlo by se zdát, že řešením je práce z továrny se vzdáleným připojením – ostatně z okruhu do továrny v živém čase proudí nepředstavitelné množství dat. Jenže právě toto chce vedení F1 postupně omezovat, jak už bylo dříve avizováno.
„Můžeme bez toho žít,“ ví Dave Robson. „Když se podíváte do minulosti, tyhle ‚vzdálené garáže‘ dříve nebyly a týmy na okruhu přesto zvládaly dělat perfektní práci, mít auto bezpečné a podle pravidel, což jsou dvě nejdůležitější věci.
Takže pokud všichni budou dodržovat stejná pravidla, dá se to udělat. Jestli to ale bude celkově lepší, to nevím,“ přiznává jeden z předních inženýrů Williamsu.