Manažeři řídí tým na dráze v režimu ‚home officu‘, je to ale strašně těžké

Pandemie svět naučila, že v mnoha odvětvích stačí místo osobní přítomnosti na pracovišti práce z domova skrze vzdálené připojení přes počítač. Svět formule 1 ale takovým místem rozhodně není.

Štítky: Technika Zveřejněno 26. 11 2020 — Lukáš Štěrovský

Rozšíření kalendáře na 23 závodů (v plánu je konečné číslo ještě o jeden podnik navýšit) pro sezonu 2021 vyvolalo diskuze o tom, zda je nutné, aby někteří členové týmu byli přítomni na všech velkých cenách.

V loňské a letošní sezoně některé závody vynechali Mattia Binotto a Toto Wolff, šéfové Ferrari, respektive Mercedesu. Právě přílišná míra cestování a létání je důvodem, proč Wolff skončí na pozici lodivoda Stříbrných šípů. Méně cestování chce v nové smlouvě po Mercedesu i Lewis Hamilton.

Jak ale prohlásil šéf výkonnostního oddělení Williamsu Dave Robson, který kvůli nákaze koronavirem vynechal GP Turecka, pro přední mechaniky a inženýry není v porovnání s šéfy týmů tak snadné pracovat na dálku.

„Sice to jde, mohu pracovat z továrny, ale je to extrémně obtížné. Uvědomíte si, kolik nuancí a konverzací vám uniká, a jak je těžké si vše spojit. Je to těžké, obzvláště v podmínkách, jaké byly v Turecku, kde mělo být celý víkend sucho.

Kdyby to tak bylo, asi by to vše o dost zjednodušilo. Necítil bych tolik potřebu se zapojovat a neobával bych se o tolik věcí vzniklých neobvyklými podmínkami,“ objasňuje Robson.

Co se děje na takzvané boxové zídce

Jak ale dodává šéf Mercedesu Toto Wolff, v potaz je třeba brát i další faktory. Přetíženým zaměstnancům hrozí vyjma negativního dopadu na osobní život třeba až syndrom vyhoření. „Nesmíte zapomínat na to, že ti největší dříči jsou v garáži. Mechanici mnohdy pracují přes noc, pokud se něco pokazí.

Musíte se ptát, jak dlouho je to udržitelné a zda by nebylo lepší mít jiný systém, druhý tým, který by se střídal. Právě to analyzujeme,“ říká Wolff. Jenže to s sebou přináší zase vyšší náklady…

Mohlo by se zdát, že řešením je práce z továrny se vzdáleným připojením – ostatně z okruhu do továrny v živém čase proudí nepředstavitelné množství dat. Jenže právě toto chce vedení F1 postupně omezovat, jak už bylo dříve avizováno.

Rolls-Royce plánuje do konce dekády elektromobil

„Můžeme bez toho žít,“ ví Dave Robson. „Když se podíváte do minulosti, tyhle ‚vzdálené garáže‘ dříve nebyly a týmy na okruhu přesto zvládaly dělat perfektní práci, mít auto bezpečné a podle pravidel, což jsou dvě nejdůležitější věci.

Takže pokud všichni budou dodržovat stejná pravidla, dá se to udělat. Jestli to ale bude celkově lepší, to nevím,“ přiznává jeden z předních inženýrů Williamsu.

Robson v roce 2010 u McLarenu s Jensonem Buttonem.