Hamilton měl titul v roce 2007 pohodlně v rukou. Proč o něj přišel?
Dnes již sedminásobný mistr světa vstoupil do královny motorsportu v roce 2007. A že to byl velkolepý vstup – ihned totiž bojoval o mistrovský titul. Dnes už víme, že o jeden bod prohrál ve prospěch Kimiho Räikkönena, jenže jak o svůj grandiózní triumf Hamilton přišel?
Píše se rok 2007 a do dějiště GP Číny, předposledního závodu roku, vstupuje Lewis Hamilton s pohodlným, dvanáctibodovým náskokem na druhého Fernanda Alonsa. Třetí Räikkönen už o titul bojuje „jen matematicky“. Tehdy se totiž za vítězství udělovalo jen 10 bodů a tak se očekávalo, že s ohledem na Hamiltonovy výkony bude již v Číně korunován nový mistr světa.
Jenže my už dnes víme, že se šampionem stal Kimi Räikkönen. Lewis Hamilton tehdy skončil druhý se ztrátou jednoho bodu. Bohužel dodnes nedokázal nikdo pořádně vysvětlit, co vše za ztrátou Hamiltonova pohodlného náskoku ve vedení šampionátu stálo… Pojďme si alespoň připomenout několik faktorů, které v tom hrály důležitou roli.
Špionážní aféra McLarenu
Úžasnou formu McLarenu, která napravila nepovedenou sezonu 2006, zastínila v roce 2007 špionážní aféra. Bývalý hlavní mechanik Ferrari Nigel Stepney totiž spolupracoval s britskou stájí a dodával jí citlivé informace o konstrukci rudého monopostu z Maranella.
Případem se začala zabývat FIA, kterou tehdy vedl jistý Max Mosley, veliký odpůrce Rona Dennise, tehdejšího šéfa McLarenu. Stáj z Wokingu přišla o všechny body v Poháru konstruktérů a musela uhradit finanční náhradu ve výši 100 milionu dolarů.
Jezdci o své mistrovské body nepřišli – nad nimi totiž držel ochranou ruku i tehdejší šéf formule 1 Bernie Ecclestone, který si přál napínavé zakončení šampionátu. Trest byl McLarenu udělen dávno před závodem v Číně, jenže ani tak si nemohla britská stáj oddychnout – pokud by totiž FIA potvrdila, že je jejich monopost pro rok 2008 byť jen lehce podobný novému ferrari, byla by McLarenu zakázána účast v celé sezoně. A tohle by nejspíš znamenalo jejich konec ve formuli 1.
Téma: Špionáž ve formuli 1. Kde týmům hrozí největší nebezpečí a jak proti němu bojují?
Tvrdá rivalita týmových kolegů
Z dnešního pohledu je třeba říct, že rok 2007 předznamenal budoucnost formule 1. Lewis Hamilton vstoupil do královny motorsportu s velkým týmem, přesto se o něm nemluvilo jako o kandidátovi na zisk mistrovského titulu. Tuhle roli měl plnit jeho týmový kolega, úřadující dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso.
Oba byli v týmu noví a oba velmi krvelační. Ačkoliv se setkávám s názory, že Hamilton profitoval z dobrého auta, musím připomenout, že ani kvalitní technika není zárukou mistrovského titulu. V roce 1996 ve formuli 1 debutoval Jacques Villeneuve, který svou kariéru zahájil po boku Damona Hilla u tehdy velmi silného Williamsu. A podívejte se na to – Villeneuve sice skončil druhý, po většinu roku se ale svého kolegy nedokázal držet a v boji o titul jej favorizoval málokdo.
Nezapomínejme ani na fakt, že zatímco byl williams z roku 1996 opravdu nejlepším vozem v celém startovním poli, mclaren z roku 2007 tak dominantní nebyl. Monopost zkonstruovaný ve Wokingu byl silný na okruzích, které byly náročnější na mechanický grip. Jenže Ferrari bylo mnohem silnější na okruzích, kde klíčovou roli hrála aerodynamika vozu.
Zpět ale k jezdecké dvojici McLarenu. Lewis Hamilton svému kolegovi zatápěl po celou sezonu a pravidelně jej i porážel. Ne pokaždé, ale tak to se dalo očekávat, když byl jeho stájovým kolegou Fernando Alonso.
Dvojnásobný šampion si ale nenechal porážku od svého mladšího týmového kolegy líbit a začal taktizovat. Nechvalně známou kvalifikaci na GP Maďarska 2007 dodnes pamatují statisíce fanoušků po celém světě. Tenhle moment nakonec vyústil v Alonsův odchod z McLarenu.
Jak Alonsova pomsta v Maďarsku 2007 podnítila špionážní skandál
Hamilton byl pod tlakem
Sám Lewis Hamilton se zdál být nezlomným závodníkem a to i přesto, že absolvoval teprve svou první sezonu ve formuli 1. Špionážní aféra týmu a tvrdá rivalita s týmovým kolegou, to opravdu nejsou aspekty, které jezdci přidají na sebedůvěře. Lewis Hamilton se ale jen tak nedal, a ještě po dominantní výhře ve zmáčeném Fudži to vypadalo, že jen tak tlaku nepodlehne. Jenže pak se začal domeček z karet rozpadat.
Před GP Číny 2007 čelil potenciální penalizaci odsunu několika míst na startovním roštu – během GP Japonska měl údajně zbrzdit za ním jedoucího Marka Webbera, který musel ubrat nohu z plynu. Jezdce Red Bullu pak překvapila tvrdá rána zezadu, pomalu jedoucího vozu si totiž nevšiml mladý Sebastian Vettel v sesterském toro rossu.
Když se Hamiltona novináři na incident zeptali, Brit odpověděl: „Ve Fudži jsem neudělal žádnou chybu. Nikoho jsem nechtěl vystavit nebezpečí, ani jsem nikomu nechtěl ublížit. Přijel jsem do Číny a vím, že za to dostanu penalizaci…“
„Je to pro tenhle sport špatná vizitka a pokud to takhle půjde dál, asi to nebude prostředí, ve kterém bych se chtěl i nadále pohybovat.“
Lewis Hamilton tedy nepřímo naznačil, že by z formule 1 odešel – a to už po první sezoně! Nakonec ale penalizován nebyl.
McLaren prokaučoval strategii
Jak již bylo napsáno výše, v Číně se mohl Hamilton stát mistrem světa. Pokud by vyhrál, nezáleželo by na tom, kde dojedou jeho soupeři. A k vítězství také Hamilton směřoval. V kvalifikaci o drtivou půl sekundu porazil Fernanda Alonsa, který do závodu odstartoval ze čtvrtého místa. Španěl byl tak naštvaný, že v budově McLarenu vykopl dveře z pantů.
Před startem závodu pršelo a jezdci do závodu vyjeli na pneumatikách do přechodných podmínek. Hamilton si okamžitě vyjel 8sekundový náskok, který ale po první zastávce v boxech Räikkönen stáhl na pouhé 4 sekundy.
Sadu přechodných pneumatik si ponechali jak oba jezdci McLarenu, tak i Kimi Räikkönen. Trať začala osychat, ale stále nebyla natolik suchá, aby byla jízda na slickách výhodná. Jenže pak začalo opět pršet a Hamilton se začal na svých sjetých pneumatikách klouzat, což umožnilo Räikkönenovi postup do vedení.
Déšť následně ustál a trať opět začala schnout, jenže McLaren se k zastávce v boxech neměl. Interní souboj spolu totiž sváděli stratégové McLarenu – ani jedna strana garáže nechtěla v neděli prohrát. Pršet už do konce závodu nemělo, ale radary toho dne zrovna spolehlivé nebyly. Stratégové se nechtěli vystavit riziku, což se nakonec ukázalo jako kontraproduktivní.
Lewis Hamilton své pneumatiky sjel natolik, že se pod černým pláštěm pneumatiky začala objevovat jemná ocelová plátna. Přesto ho McLaren ponechal na trati. Do boxů ho povolali příliš pozdě – Hamilton uklouzl v ostré levotočivé zatáčce před vjezdem do pit lane a zahrabal se do štěrkové zóny. Byl konec.
Hamilton se bohužel dočkal svého prvního odstoupení v kariéře, zatímco si Räikkönen dojel pro vítězství (stáhl Hamiltona na 7 bodů) a Alonso pro druhé místo (za svým týmovým kolegou zaostával před posledním závodem o 4 body).
Jezdecká chyba, nepovedená strategie, technický problém
Jinak než slovem „bída“ se GP Brazílie 2007 z pohledu Lewise Hamiltona popsat nedá. V Interlagosu vyhasly i ty poslední naděje těch, kteří doufali, že by se nováček mohl stát poprvé v historii mistrem světa.
Po startu z druhého místa se Brit propadl na příčku čtvrtou za Fernanda Alonsa. Tehdy snad poprvé za celou sezonu udělal nováčkovskou chybu a při snaze získat ztracené pozice zpět vyjel mimo trať. Do závodu se vrátil na sedmém místě, které by mu k zisku titulu nestačilo.
Lewis Hamilton se během chvilky dostal na šesté místo a začal dotahovat pátého Webbera, když jej potkaly technické potíže. Jeho mclaren zasáhl elektronický problém a Hamilton se dlouhých 20 sekund trápil s jeho vyřešením, kterého dosáhl za pomoci týmu. Jenže teď se pohyboval až na propastném 18. místě.
K zisku titulu potřeboval alespoň 4 body, které se tehdy udělovaly za páté místo. Ryzí rychlost Hamilton měl, strategie ale týmu nevyšla. McLaren si uvědomil, že pouhé dvě zastávky stačit nebudou. V kombinaci s agresivním zacházením k pneumatikám musel Hamilton absolvovat ještě jednu, třetí zastávku v boxech, což ho stálo dalších 28 sekund a propad na sedmou příčku.
Vítězem závodu (a s tím i celého šampionátu) se nakonec stal Kimi Räikkönen, kterého podle týmové strategie propustil do vedení týmový kolega a brazilský miláček Felipe Massa. Za Massou dojel třetí Alonso, který Hamiltona v bodech vyrovnal, přesto skončil až třetí.
Lewis Hamilton tedy v pouhých dvou závodech ztratil velmi optimistický 12bodový náskok, z kterého se nakonec vyklubala 1bodová ztráta. Může se zdát, že mladý Brit podlehl velkému tlaku a že se stal obětí vyšší politické bitvy, skutečnou pravdu se ale v nejbližších několika letech určitě nedozvíme.
Co se na konci sezony opravdu stalo, Lewis Hamilton moc dobře ví. Když se jej totiž v roce 2012 zeptal novinář Mark Hughes na skutečné důvody, odpověděl mu Hamilton: „Tehdy jsem je neznal. Dnes ano. Mluvit o tom ale nemůžu.“