Adrian Newey: Lidé se zbytečně upínají na viditelné změny na voze

Technický ředitel Red Bullu Adrian Newey trochu přiblížil, proč není správné upírat veškerou pozornost na vizuální změny na autě, tím spíš, když ty někdy představují menší výkonnostní přínos než to, co naopak vidět není.

Štítky: Adrian Newey Nepřehlédněte Red Bull Technika Zveřejněno 13. 04 2024 — GPF1.cz

Red Bull RB20 vzbudil pozornost již na začátku letošního roku, kdy byl veřejně představen, protože některé výrazné vizuální změny upoutaly pozornost přihlížejících. Technický ředitel Adrian Newey však popírá, že by tyto změny stály za jeho stále dobrými výsledky.

Red Bull Racing a Max Verstappen budou i v roce 2024 dominovat Formuli 1. Nizozemec vyhrál tři z prvních čtyř závodů a nebýt technických problémů, byl by v Austrálii velkým favoritem na vítězství. Navzdory možnosti, že neutrální fanoušek F1 vnímá tuto dominanci jako nudnou, techničtí guruové v královně motorsportu si sledování kombinace Red Bull a Verstappen užívají, protože se zdá, že se blíží dokonalé kombinaci jezdce a vozu. Jedním z důležitých lidí, kteří stojí za koncepcí RB20, je Adrian Newey – uznávaný konstruktér, který se F1 věnuje již desítky let a patří k nejuznávanějším inženýrům všech dob.

A ten nastínil, že vůz se navzdory razantním změnám oproti loňskému vyzyvateli nijak výrazně neliší.

“Protože jde o poměrně velkou vizuální změnu, lidé to komentují – pravdou je, že základ vozu, klíčové architektonické uspořádání, přední a zadní zavěšení, je třetí evolucí toho, co bylo RB18 [vůz Red Bullu z roku 2022], takže je vlastně extrémně podobný,” řekl Newey. “Samozřejmě pak došlo k několika významným vizuálním změnám, které se točí hlavně kolem chladičů a uspořádání chlazení, což přineslo výhody. Je to jeden z těch případů, kdy je to velká vizuální změna pro to, co je ve skutečnosti menší výkonnostní změna. Vyvinuly se také detaily na podlaze a nikdo si toho samozřejmě nevšimne!”


JAK MAZANĚ VYJEDNAL HAMILTON SMLOUVU S FERRARI

ČTI V ONLINE MAGAZÍNU KOLO NA KOLO.


Zkušenosti

Spodní část současné generace vozů F1 hraje důležitou roli, protože vozy jsou postaveny na principu “přísavného efektu”, kdy proudění vzduchu pod vozem vytváří většinu přítlaku. Často se říká, že tato iterace vozu se k Neweymu skvěle hodí, protože s tímto typem regulace F1 pracoval již v 80. letech.

“Je to už dávno, ale mé začátky kariéry se týkaly vozů Venturi, a to jak v F1, tak v IndyCar. Některé z těchto znalostí se mi hodily, pokud jde o znalost potenciálních úskalí vozů Venturi – zejména škrtání, neboli to, čemu říkáme poskakování. Byl to problém, kterým vozy IndyCars příliš netrpěly, ale vozy F1 v letech 1980 a 1981 jím trpěly výrazně. Moje první návštěva závodní dráhy, když jsem byl u Fittipaldiho, byla v roce 1981. Technickým ředitelem byl Harvey Postlethwaite a ten rozhodl, že kvůli tuhosti předního zavěšení můžeme ušetřit hmotnost tím, že vyhodíme tlumiče a vinuté pružiny a nahradíme je nárazovými gumami. Udělali jsme to jako test v Silverstone. Jezdil s ním Keke Rosberg a když projížděl kolem starých boxů v Silverstonu, auto odskakovalo tak strašně, že bylo skoro vidět vzduch skrz přední kola. Přijel úplně otřesený. Byla to první lekce o tom, že poskakování je vlastně docela komplexní jev, protože na něj působí mnoho faktorů – samotný povrch trati, aerodynamika, odpružení atd.”

Zdálo se, že Red Bull má na začátku nové éry F1 situaci s poskakováním pod kontrolou, ale Newey si nechce připisovat zásluhy za vyřešení tohoto fenoménu.

“V polovině roku 2022 už byla většina lidí víceméně nad věcí,” řekl. “Pak jsme samozřejmě provedli malou změnu předpisů spočívající ve zvýšení podlahy o 15 milimetrů, a to skutečně věci opět změnilo. Pravděpodobně nám to vyhovovalo více než ostatním, což bylo překvapivé, protože některé týmy, které za to tvrdě lobbovaly, byly týmy, které tím ve skutečnosti trpěly více.”

Když se ohlédneme za prvním rokem platnosti nových pravidel, zjistíme, že dominance Red Bullu se skutečně rozjela až od slavné GP Belgie. Bylo to jen kvůli předpisům, nebo bylo ve hře i něco víc?

“Když se vrátíte do roku 2022, v první polovině sezony jsme sváděli velmi těsný souboj s Ferrari,” řekl Newey. “Ve skutečnosti jsme s aerodynamickým vývojem vozu, zejména s detailnějším vývojem na rozdíl od základní architektury, začali pravděpodobně později v roce 2021 než někteří naši soupeři. Zejména Ferrari, které sezónu 2021 fakticky odepsalo a věnovalo ji výzkumu vozů pro rok 2022. Protože jsme byli v těsném souboji s Mercedesem po celý ten rok, museli jsme naše zdroje trochu opatrněji distribuovat.”

Filozofie vítězství

“Základní architekturu se nám podařilo vytvořit poměrně dobrou, ale na začátku sezony jsme byli trochu pozadu s některými detaily vývoje aerodynamiky,” pokračoval Newey. “Stejně tak to znamenalo, že jsme měli větší vývojový potenciál a v polovině sezóny jsme ho začali uvolňovat. Je zřejmé, že druhá polovina sezóny se nám vydařila.”

Newey znovu upřesnil, že současný vůz RB20 tedy není radikálně odlišný od svých předchůdců. Možná překvapí konkurenci, částečně i proto, že se jí zatím nepodařilo snížit náskok Red Bullu.

“Loňský a letošní vůz byly další evolucí toho RB18 z roku 2022. S rozpočtovými stropy, pokud můžete začít se slušným základním principem [auta], je pak snazší jej vyvíjet. Pokud máte smůlu a začnete se špatným principem, rozpočtové stropy pak brání procesu dohánění ztráty.”