Italové si přejí opět zprovoznit historický ovál na Monze

Je poznávacím znamením „chrámu rychlosti“, ačkoliv se už více než 50 let nevyužíval. Mluvíme tu o slavném oválu na okruhu v Monze, který patřil mezi nejnebezpečnější a nejrychlejší okruhy světa. Říkali jste si, že už ho nikdy neuvidíte v akci? Italové mají jiné plány...

Štítky: GP Itálie Monza Zveřejněno 26. 11 2020 — Petr Čermák

Autodromo Nazionale di Monza, jeden z nejslavnějších okruhů světa, za necelé dva roky oslaví sté výročí od svého založení. Slavná trať dostala přezdívku „chrám rychlosti“, jelikož na ní jezdci díky dlouhým rovinkám a velmi rychlým zatáčkám dosahují vysokých rychlostí.

Sté výročí ale nehodlá ACI (Automobile Club d’Italia) oslavit jen pouhou prezentací nebo hashtagem, který by zaplavil sociální sítě. Italský autoklub připravuje rozsáhlé plány pro jeho renovaci, která umožní zprovoznit mimo jiné i velmi ikonický ovál.

Kromě zprovoznění naklopeného oválu chce ACI vybudovat nové tribuny a odstranit jednu ze stávajících zpomalovacích šikan – plánem je tedy opravdu dostát přezdívky, kterou si Monza vysloužila. Upravit by se měl i povrch v zatáčce Lesmo II.

ACI si nepřeje vybudovat okruh, který by posloužil pouze pro jednorázovou akci ke stému výročí. Upravená Monza by měla odpovídat motoristickým nárokům na dalších 20 let. V současnosti má okruh jistou budoucnost ve formuli 1, současný kontrakt ale vyprší v roce 2024. Monza se však nechce zaměřovat jen na královnu motorsportu, ráda by na svou trať přivedla i další atraktivní závodní série.

VIDEO: Virtuální závod na historické Monze. Nepoznáte, že se jedná o hru!

Podle ředitele ACI Angela Sticchiho Damianiho by mohl zrenovovaný ovál oslovit šampionáty, které Monzu v posledních letech opouštěly kvůli jejímu „archeologickému vzezření“.

Formule 1 na starém oválu závodila naposledy v roce 1961, tehdejší GP Itálie vešla do paměti fanouškům coby závod, ve kterém přišli o život Wolfgang von Trips a několik desítek přihlížejících diváků. Samotný ovál přitom v této tragické události nehrál žádnou roli – k nehodě došlo v zatáčce Parabolica.

Podle Damianiho je „srdcervoucí vidět ovál v tak špatném stavu“. Dnešní nároky na bezpečnost jsou sice velmi přísné, na druhou stranu jsou ale okruhy mnohem bezpečnější než v 60. letech. I z toho důvodu by si ACI přál zrušit jednu ze stávajících šikan.

Zpomalovací šikany dnes již neplní své někdejší poslání, i z toho důvodu byla například zrušena šikana na cílové rovince v Imole. A když už onu slavnou trať nedaleko Boloni připomínáme, z čistě ryzího fanouškovského pohledu by se mohlo vedení tamního okruhu zamyslet nad „znovuvzkříšením“ původních zatáček Tamburello a Villeneuve. Samozřejmě v souladu se všemi novodobými bezpečnostními opatřeními.

Momentálně zpustošelý ovál v Monze… Jenže už za dva roky může být vše jinak.

Ale zpět do Monzy – na klopeném oválu se závodilo až do roku 1969, od té doby byl okruh využíván jen pro marketinkové účely. V roce 1990 dokonce hrozilo, že okruh bude zdemolován – na jeho místě měly být vysázeny nové stromy. Nakonec se ale karta obrátila a okruh byl dokonce zčásti opraven.

Na oválu se od té doby sice žádné okruhové speciály neproháněly, přesto se klopený okruh (alespoň jeho spodní část) využívá pro účely slavné Rallye Monzy. Nemistrovské závodní akce se každoročně účastní jezdci z různých světových motoristických disciplín – několikanásobným vítězem Rallye Monzy je dokonce i devítinásobný motocyklový šampion Valentino Rossi.

Pokud ACI dokáže své plány dokončit, mohli bychom se v následujících letech těšit na návrat okruhu, kterému ještě před 30 lety hrozil naprostý zánik. Jenže už letos se stará „klopenka“ vrátí do kalendáře jednoho světového šampionátu – a to do WRC. Letošní Rallye Monzy se totiž stala kvůli covidu-19 oficiálním podnikem mistrovství světa.

F1 zůstane věrná spalovacím motorům, zaměří se na ekologická paliva