Co se děje na takzvané boxové zídce

Boxová zídka je jednou z nejdůležitějších součástí závodního týmu – převážně členové, kteří boxovou zídku „okupují“. V minulosti sehrála hlavní roli v měření času na kolo, ale jaký význam má v dnešní době? Její důležitost nám osvětlil Red Bull...

Štítky: Red Bull Zveřejněno 2. 08 2020 — Petr Čermák

O čem vlastně mluvíme, když řekneme „boxová zídka“? Tento pojem má dvojí význam – indikuje boxovou zeď, která rozděluje závodní trať od boxové uličky, ale v závodní terminologii hovoříme také o malém přístřešku, pod nímž během závodního víkendu sedávají závodní inženýři, konstruktéři, stratégové a šéfové týmů. Je to taková pomyslná velitelská věž, z níž se rozhoduje o nejdůležitějších strategických krocích.

Historicky měli členové na boxové zídce za úkol měřit časy na kolo a informovat jezdce o strategii pomocí informačních tabulí. V dnešní, technologicky prošpikované formuli 1 to už několik let neplatí. K čemu tedy boxová zídka v současnosti slouží?

Kalendář oficiálně rozšířen o Nürburgring, Portimão a Imolu

Při příjezdu na okruh si každý tým vybaví svou boxovou zeď tzv. přístřeškem, který je upevněn přímo na plot dělící závodní okruh od boxové uličky. Pod ním se nachází řada monitorů s intercom panelem, pomocí kterého členové na zídce komunikují se svými mechaniky v garáži, nebo s jezdci na trati. Přímo na boxové zídce sedá většinou 4 až 8 členů týmu.

Kdo sedí na boxové zídce Red Bullu?

Personální složení boxové zídky se tým od týmu liší. Např. u Mercedesu nesedá šéf Toto Wolff na boxové zídce, nýbrž v garáži. U Red Bullu je tomu jinak – šéf týmu Christian Horner je na boxové zídce pravidelně přítomen. Odlišnosti bychom našli také u závodních inženýrů – Red Bull nastolil systém, který odlišuje umístění inženýrů podle toho, zda se jedná o trénink, kvalifikaci, nebo závod. Během tréninků a kvalifikace jsou inženýři přítomni v garáži, aby byli co nejblíže svému závodnímu vozu, během závodu ale sedí na boxové zídce.

U Red Bullu sedí během závodu na boxové zídce dohromady 6 až 7 členů. Jedná se o sportovního ředitele týmu Jonathana Wheatleyho, technického ředitele Adriana Neweyho (pokud je přítomen), šéfa týmu Christiana Hornera, hlavní stratéžku Hannu Schmitz, nebo šéfa závodní strategie Willa Courtneaye, šéfinženýra týmu Guillaumeho Rocquelina (Rockyho), inženýra Maxe Verstappena Gianpiera Lambiaseho a inženýra Alexandera Albona Simona Rennieho.

Ačkoliv během závodu sedají bok po boku, komunikují spolu přes intercom. Sem tam se poklepou na rameno a prstem poukážou na jednotlivá data na monitorech. Stratég sedí pokaždé mezi šéfem týmu a šéfinženýrem, oba totiž pomáhají s volbou strategie a jejich slovo může stratégovi v mnohém pomoci. Závodní ředitel sedí na kraji, jelikož sleduje příjezd svých vozů a dohlíží nejen na předstartovní procedury, ale také na pit stopy. Zároveň informuje své mechaniky. Závodní inženýři jednotlivých jezdců sedají na opačném konci, aby mohli v případě potřeby vstát a nakouknout na závodní trať.

Co dalšího na boxové zídce dělají?

Jejich úkolem je sledovat data, on-board záběry jednotlivých vozů, mají k dispozici GPS souřadnice, aby se mohli lépe strategicky rozhodovat. Zároveň sledují v případě potřeby telemetrii vozu a radar, který je upozorňuje na blížící se srážky. Samozřejmě nemohou sledovat vše naráz, každý z členů na boxové zídce si vybírá, jaká data jsou pro něj důležitá a která naopak není potřeba dlouhodobě sledovat.

Boxová zídka je sice tzv. velitelskou věží, rozhodnutí ale nenáleží jen na nich. Jsou takovou pomyslnou viditelnou špičkou ledovce. Stojí za nimi obrovský tým lidí – nemluvíme zde pouze o lidech v garáži, ale také v továrně Red Bullu v Milton Keynes, kde se nachází řídící středisko. Během závodu spolu navzájem komunikují. Závodní inženýr například komunikuje nejen s jezdcem, ale i se stratégy a jednotlivými inženýry. Red Bull má k dispozici také traťového inženýra Hondy.

Hraje boxová zídka opravdu tak klíčovou roli?

Ano, hraje důležitou roli. Sice jednotliví členové nemusí měřit čas na kolo a informovat své jezdce pomocí informačních tabulí o změně strategie tak, jak tomu bylo dříve, kvůli rozvinuté technologii však musí kontrolovat jednotlivé aspekty monopostu a řídit svůj tým tak, aby šlapal jako švýcarské hodinky.

Inženýři mohou lépe pochopit, v čem je problém – po nehodě Sebastiana Vettela v úvodním kole GP Brazílie 2012 dokázal Rocky (tehdejší Vettelův inženýr) lépe při průjezdu kolem boxové zídky pochopit, jak rozsáhle je monopost RB8 poškozený. Zároveň se nemusíte spoléhat jen na moderní technologii, převážně pak radary. Pokud vám počítač hlásí „lehký déšť“, stačí natáhnout ruku a zjistit, jak lehký opravdu je. I tento faktor hraje důležitou roli ve volbě strategie.

Jestli jsme vás o důležitosti boxové zídky nepřesvědčili, pojďme se podívat, co by se stalo, kdyby boxová zídka nebyla. Klíčové je totiž i její umístění – například na Silverstonu se nachází pod výškovou úrovní závodní tratě, v Monaku je ale kvůli limitovanému prostoru umístěna přímo nad garáží. Proč hraje umístění takovou roli? V Monaku nemají členové na boxové zídce možnost nahlédnout do garáží – právě tento negativní aspekt hrál svou roli během chybné zastávky v boxech roku 2016, kvůli níž ztratil Daniel Ricciardo vítězství.

Pokud přejdeme od technických náležitostí, může boxová zídka ulevit mechanikům v garáži. Proč? Je to snadná matematika – čím více lidí je v garáži, tím méně prostoru mají na svou práci mechanici. Zároveň by jim šéf týmu dýchal celou dobu na krk, což rozhodně není příjemné. Adrian Newey a Christian Horner tak pravidelně sedají na boxové zídce, aby ulevili svým mechanikům v práci, a aby nezabírali zbytečný prostor.

Etiopie postavila první elektrický vůz, jedná se o Hyundai