Vettel o Ferrari otevřeně: Byly spory, do kterých jsem nemusel vstupovat

Sebastian Vettel svého působení u Ferrari nelituje. Sice nezískal mistrovský titul, který si v roce 2014 předsevzal, je ale spokojený se svým vlastním růstem. Kdyby se však mohl vrátit časem, jednal by odlišně – hlavně by se nepřel v situacích, ve kterých nemusel.

Štítky: Sebastian Vettel Zveřejněno 8. 10 2020 — Petr Čermák

Čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel na konci roku ukončí pětileté působení u Ferrari. Jeho místo zaujme od příštího roku Carlos Sainz. Sebastian Vettel odejde k Racing Pointu, který se počínaje příští sezónou stane Astonem Martinem.

Největším úspěchem Sebastiana Vettela s Ferrari jsou dvě druhá místa v celkovém hodnocení v letech 2017 a 2018. Vztah jezdce a týmu ovlivnily jezdecké chyby, ale také neschopnost Ferrari postavit konkurenceschopný monopost.

„Ničeho nelituju, když se zpětně ohlédnu,“ prozradil Vettel v podcastu Beyond The Grid. „Je pravda, že jsem nedosáhl svého cíle, a to zisku mistrovského titulu s Ferrari. Selhal jsem. Nepovedlo se mi to.“

„Jsou věci, které jsem mohl zvládnout lépe. Věci, které jsem mohl prokouknout dříve, spory, do kterých jsem nemusel vstupovat. Ale jak říkám, vše, co se stalo, ze mě udělalo člověka, jakým dnes jsem.“

„Nemluvím tu o incidentech ze závodní trati, například ztráta vítězství na částečně suché a částečně mokré trati v Hockenheimu (Vettel havaroval z vedoucí příčky v GP Německa 2018 – pozn. red.).“

„Plno lidí tento moment hodnotí jako nejnižší bod mého působení s Ferrari, ale o takových věcech jsem nemluvil. Myslím spíše interní záležitosti. Pokud budu upřímný a přísný, selhal jsem. Mělo to své důvody? Nejspíš ano, ale nelze je přijímat jako výmluvy.“

Sebastian Vettel blíže nespecifikoval, o jakých interních záležitostech je řeč. Veřejnost si však mohla všimnout v průběhu let několika náznaků. Např. neshoda mezi Vettelem a tehdejším šéfem týmu Mauriziem Arrivabenem. Vettel si v roce 2016 přál, aby se tým zaměřil více na vývoj vozu, Arrivabene ale svému jezdci doporučil, aby se staral především o řízení.

„Naverbován“ byl k Ferrari čtyřnásobný šampion v roce 2014 tehdejším šéfem Marcem Mattiaccim, který ve své funkci na konci roku skončil. Nahradil ho již zmiňovaný Maurizio Arrivabene.

„Byly určité momenty, které nemělo smysl řešit, pokud víte, co tím myslím. Ale takový asi od přírody jsem a jednal jsem podle vlastní vůle. Mnohdy to určitě dávalo smysl, ale co se dá dělat.“

„Tímhle způsobem rostete, vyvíjíte se, učíte se. Nejdůležitější je, že ničeho nelituji. Ani trochu. Rád se posunu dál.“

Sebastian Vettel zavtipkoval, že mu změna týmu bude sedět, především pak přechod k tradiční britské zelené barvě, kterou Aston Martin pro příští rok využije. Zároveň dodává, že je z projektu nadšený.

Kdo má největší šanci závodit pro Alfu Romeo?

Letos se Racing Pointu náramně daří, především pak díky kontroverznímu monopostu, který svou konstrukcí připomíná loňský mercedes. Aston Martin bude i v příštím roce využívat pohonné jednotky stuttgartské automobilky, Vettel tak dostane příležitost závodit s motorem, který jej od roku 2014 pokaždé porazil.

Na otázku, co ho v průběhu diskusí s Lawrencem Strollem přesvědčilo, aby se k týmu přidal, odpověděl Němec: „No, on mě přesvědčil. Myslím si, že i kvůli tomu, jak tým roste. Je vícero faktorů.“

„Mluvíme tu o výkonnosti, ale i o dalších faktorech – kde se tým nachází, kde by se potenciálně mohl nacházet atd. Je to o mém rozpoložení, vůle něco dělat a dělat něco dobře, pokusit se dát dohromady něco skvělého.“

„Vypadá to na zábavný projekt, rozhodl jsem se být jeho součástí. Je to něco úplně jiného než Ferrari, pochopitelně. Bude hodně věcí, které tým teprve pozná. Je to neskutečně zajímavé a doufám, že po mém příchodu budu schopen pomoci nejen v autě, ale i mimo něj.“

Od Sebastiana Vettela se očekává, že po příchodu k Astonu Martinu naváže na svou úspěšnou vlnu. Němec se na změnu prostředí těší a s odlišnostmi, které mezi sebou Ferrari a Aston Martin mají, dopředu počítá.

„Ferrari je v mnoha ohledech výjimečné,“ dodal německý závodník. „U týmu, ke kterému přestupuji, bude plno věcí jinak.“

Bottas proti Hamiltonovi na Dakaru? I to by se mohlo v Extreme E stát