Jak světu něžně oznámit nechtěné odcházení Sebastiana Vettela

Když Michael Schumacher po Velké ceně Itálie 2006 oznamoval konec kariéry, jen málokdo tušil, že to nebylo jeho rozhodnutí. Obdobně konec Sebastiana Vettela na konci roku 2022 byla ceremonie, která pro něj byla připravena, ale sám o ni moc nestál.

Štítky: Fernando Alonso Historie McLaren Sebastian Vettel Zveřejněno 23. 12 2023 — Tomáš Richtr

Finální rozhodnutí o tom, že Aston se Sebastianem Vettelem neprodlouží smlouvu, padlo po Velké ceně Velké Británie 2022, během které Vettel vyjádřil podporu na adresu protestujících pod organizací „Just Stop Oil“. To rozlítilo hlavního sponzora týmu Aston Martin, společnost Aramco. (Hlavní obchodní činností Aramca je těžba ropy a její prodej na globálním exportním trhu, kde její největší zákazníci jsou v USA, Indii a Číně.)

Aston Martin se rozhodl pro to, kdo bude Vettelovým nástupcem: Fernando Alonso. To v týmu Aston Martin vytvořilo nemalou prekérní situaci: šéfem komunikace byl totiž zrovna Matt Bishop, který byl s Fernandem Alonsem u McLarenu během katastrofální sezony 2007. Byl to právě Matt Bishop, kdo dostal za úkol vytvořit ‚důstojné odcházení‘ Sebastiana Vettela ve prospěch Fernanda Alonsa. A Bishop také pochopil, že to současně znamená jeho vlastní konec v týmu.

Sebastian Vettel doufal, že dostane novou dvouletou smlouvu na roky 2023 a 2024. Jenomže si rozkmotřil majitele týmu Lawrence Strolla, nejen kvůli Aramcu, ale také kvůli jeho dalším iniciativám, které nebyly Strollovi úplně po chuti. Sebastian Vettel už byl jednou ‚odejit‘ (z Ferrari), takže věděl, jak se na lopatě sedí. Matt Bishop mu nabídl myšlenku vlastního videa (zveřejněného ve čtvrtek 28. července), než aby Vettelův konec kariéry byl oznámen suchou tiskovou zprávou týmu.

Když se povedlo veřejnost informovat o důstojném Vettelově konci, nyní nastal čas na přípravu komunikace příchodu Fernanda Alonsa. Což byl těžký úkol, neboť Bishop a Alonso se od roku 2007 nemohou vystát. Důvodem byla Alonsova spolupráce s FIA během špionážní aféry v tom roce. Ron Dennis a Matt Bishop to vnímali jako zradu.

EXKLUZIVNÍ PŘEDPREMIÉRA FILMU FERRARI s TALKSHOW – VSTUPENKY ZDE

Bishop, který u týmu Aston Martin podle zákulisních informací bral 500 tisíc dolarů ročně, samozřejmě doufal, že u takového platu zůstane. Ale nemělo to šanci. Bishop párkrát šťouchl Alonsa do žeber nenápadnou kritikou (například tím, jak neoprávněně vyhrál Velkou cenu Singapuru 2008). Alonsovo přání a podmínky byly jasné. A tak se musel Bishop poroučet.

Matt Bishop se jako šikovný manažer zasloužil o to, že se velmi úspěšným stal magazín F1 Racing. Díky známostem s novináři si jej pak do McLarenu vzal Ron Dennis v důsledku špionážní aféry, protože si od toho sliboval lepší vnímání značky McLaren. Když se pak Rona Dennise vlastníci McLarenu o deset let později zbavili, musel jít i Bishop (s tučným odstupným), a po nějaké přestávce následně skončil na dva roky u Astonu. Před tím ale na poloviční úvazek pracoval jako PR manažer pro ženskou formulovou W Series, ačkoli byl uváděn jako „člen užšího vedení“ série. Ta letos zbankrotovala.

U Astonu měl Bishop na svědomí vše, co se o týmu psalo nebo vysílalo. Byl zase ve svém živlu. Nutno dodat, že on a jeho PR tým odváděli dobrou práci. Ostatně Matt Bishop je velmi respektovaným odborníkem na komunikaci s veřejností.

Ve svých šedesáti letech ale dostal velmi nepříjemný úkol: nechat odejít Sebastiana Vettela a nabrat Fernanda Alonsa. Alonso a Bishop, kteří vzájemně a z nevraživosti nekomunikují už 15 let. A Bishop si tím obrazně řečeno má podepsat výpověď. O tom, že Matt Bishop končí, byl informován šéfem personálního oddělení Astonu 30. listopadu 2022. Tým opustil o měsíc později.

Matt Bishop je nyní ředitelem nové společnosti pro komunikaci, obsah, PR a strategii nazvané Diagonal Communications, která je podporována londýnskou společností Kimura Performance. Tato společnost poskytuje svým klientům strategické komunikace, služby budování značky, řízení pověsti, generování mediálního pokrytí, poradenství v krizové komunikaci, tvorbu obsahu, plánování aktivací, řízení digitálních a sociálních médií, sledování médií, mediální trénink, copywriting, psaní projevů, poradenství v oblasti vůdcovství a poradenství a vedení v oblasti diverzity, rovnosti a inkluze.