Chyba komisařů? Hamilton v Rusku potrestán, Leclerc v Belgii ne
Lewis Hamilton dostal dva pětisekundové tresty za to, že si před začátkem Velké ceny Ruska zkoušel start mimo místo, které je k tomu určeno ředitelstvím závodu. Takové místo je na různých okruzích různé. To podle tvaru výjezdu z boxů. Odlišné je tak například v Rusku a Belgii. Jenomže technicky vzato, právě v Belgii stejné pravidlo porušil Charles Leclerc z Ferrari. Ale stejný trest jako Hamilton nedostal.
Výjezdy z boxů jsou v ruském Soči a na belgickém Spa-Francorchamps hodně odlišené. V Rusku se jede (prakticky) pořád rovně. Takže piloti, kteří si chtějí vyzkoušet start, mají zastavit vpravo hned za světly na konci boxové komunikace. To v Belgii nelze, protože výjezd z boxů tvoří ostrá zatáčka. Tam si tedy jezdci podle pokynů ředitele závodů zkouší start až za touhle zatáčkou, na výjezdu tam, kde se piloti vrací na závodní dráhu.
Musí tak ale učinit před bílou příčnou čárou, která se nazývá Safety Car čára 2. (Ta první – SC1 – je před nájezdem do boxů.) Safety car čáry jsou bezpečnostním prvkem. Je-li na trati safety car, a závodník chce zajet do boxů, za čárou SC1 už může jet vlastním tempem. Pokud je na výjezdu z boxů pilot na safety car čáře 2 (SC2) před safety carem, může upalovat a startovní pole dojet. Pokud je ale na SC2 za safety carem, nebo kýmkoli jiným, nesmí jej předjet a musí se zařadit.
Situace v Belgii:
Situace v Rusku:
Když před začátkem závodu v Rusku chtěl Lewis Hamilton popojet dál z místa vpravo hned za světly, aby se vyhnul místu s pokrytou vrstvou gumy, ani tým sám netušil, že odjede až tak daleko. Když si toho šéfové Mercedesu všimli, bylo jim jasné, že budou problémy. A ty přišly: dvě pětisekundové penalizace (protože tak Hamilton učinil celkem dvakrát). V zákulisí se hovoří, že na Hamiltonův prohřešek ředitelství závodu upozornil až některý ze soupeřů.
To před začátkem závodu v Belgii byla situace jiná. Systémy FIA upozornily, že při cestě na start je Charles Leclerc z Ferrari příliš pomalý. Pravidla totiž pilotům přikazují dodržovat při cestě na start nějakou rozumnou rychlost, aby kvůli výrazným rozdílům v tempech jednotlivých závodníků nedošlo ke kolizi (viz Christijan Albers a Michael Schumacher při nájezdu na start GP Číny 2005). Proč se tak nestalo v Rusku v Hamiltonově případě, je možná tím, že se do časových limitů jednoduše vešel.
Každopádně, sportovní komisaři GP Belgie se pustili do vyšetřování a na základě vysvětlení týmu zjistili, že Charles Leclerc při své zkoušce startu před začátkem GP Belgie přejel safety car čáru 2 (na obrázku SAFETY CAR Line 2). V oficiální zprávě pak komisaři tvrdí: “Toto tvrzení bylo nezávisle ověřeno komisaři na základě video záběrů z palubní kamery. K žádnému porušení pravidel tak nedošlo.”
Inkriminovaný okamžik znázorňuje následující obrázek:
Bílá čára, které se dotýká levé přední Leclercovo kolo, je SC2. Z tohoto místa si Leclerc zkoušel start při prvním pokusu. Při tom druhém už není čára ani vidět, protože Leclerc stojí přibližně půl metru za ní:
Stejné instrukce, za jejichž porušení dostal Hamilton v Rusku penalizaci, v Belgii říkaly, že jezdci musí provádět starty před SC2:
Charles Leclerc tyto instrukce jednoduše nedodržel.
Objevuje se argument, podle kterého nejsou instrukce ředitele závodu pro Rusko exaktní (za světly na konci pitlane může znamenat “hned za světly” nebo “o kousek dál za světly”). Zatímco v Belgii je limit exaktně určen čárou SC2. Kdyby byly velké ceny F1 závody právníků, kteří mají více názorů než je samotných právníků, Hamilton by měl velké šance na osvobození při odvolání (kdyby bylo přípustné). Oproti tomu Leclerc pravidla porušil a sportovní komisaři GP Belgie se ve svém ‘rozsudku’ mýlili.
Analýza: Proč se FIA rozhodla změnit názor na trestné body pro Hamiltona
A co říká pragmaticky racionální pohled na věc? Hamilton v Rusku odjel dál, protože nechtěl zkoušet start na místě, které už je hodně ‘pogumováno’. To proto, aby si vyzkoušel vlastnosti dráhy, které jsou relevantnější aktuální pozici na startu. Tím ale získal oproti ostatním soupeřům výhodu.
Charles Leclerc v Belgii přejel SC2 čáru jen o půl metru. Limit, který nebyl v Rusku definován. Ale půl metru nebo sto metrů, výhoda je prakticky stejná. Hranice nejsou v motorsportu nikdy černobílé. Ale srovnání dvou incidentů krátce po sobě, porušující stejné instrukce, vyznívá nefér.