Syntetická paliva by nalákala Volkswagen do F1

Nový tým ve formuli 1 v nejbližší době nejspíš neuvidíme – a to nejen kvůli novým poplatků. Současná motorová pravidla nejsou příliš vyhovující vývojovému trendu automobilek, pokud ale přejde královna motorsportu na syntetická paliva, účast by mohl zvážit např. Volkswagen.

Štítky: Jean Todt Volkwagen Životní prostředí Zveřejněno 18. 09 2020 — Petr Čermák

Volkswagen začal před několika lety hromadně stahovat své sportovní týmy ze všech závodních sérií, ve kterých je vůz poháněn spalovacím motorem. Nyní se soustředí převážně na formuli E (závodí zde Audi i Porsche – obě automobilky jsou součástí koncernu VW), vstup do formule 1 však nevylučuje – za současných podmínek se tak ale nestane.

Minulý měsíc šéf VW Herbert Diess prohlásil, že formule 1 se „syntetickými palivy“ by byla „mnohem zajímavější a technologicky konkurenceschopnější než současná formule E“.

Prezident FIA Jean Todt byl těmito komentáři potěšen, ekologická paliva by chtěl začít využívat už od roku 2023. „Pokud uspějeme a budeme je využívat už od sezóny 2023, budeme mnohem flexibilnější ve volbě motorové konstrukce,“ myslí si Todt. „Motory mohou být méně komplexní, pokud zůstanou efektivní.“

„O slovech šéfa VW jsem slyšel, ne však osobně. Proto chci být se svými komentáři opatrný. Nevím, zda to řekl přesně tak, jak to bylo vyloženo. Pokud ale ano, vzkazuji jediné: vítejte ve formuli 1.“

Ve fanouškovské obci se stále objevují názory, že opustit koncepci atmosférických osmiválců byla chyba. Formule 1 by ale podle Todta nepřežila, pokud by se nerozhodla pro vývoj hybridních pohonných jednotek.

„Časem se naše auta a celý svět kompletně změnily,“ řekl Todt. „Můžete mít současné motory rádi, nebo ne. Bez hybridizace bychom ale nepřežili.“

Volkswagen si zaregistroval značku e-Thing, cílí na elektrické off-roady

Formule 1 je současně jedna z nejdražších motoristických sérií na světě. Astronomické náklady se také musí podle prezidenta FIA omezit: „Byl jsem v Indianapolis a byl jsem svědkem skvělého motorsportu. Některé týmy operují jen s 8 miliony dolarů.“

Todt zdůraznil, že neomezené testování, válka výrobců pneumatik a neomezený technologický vývoj by formuli 1 „zabily“. Je tedy nepravděpodobné, že bychom minimálně jeden z těchto faktorů v královně motorsportu opět přivítali.

Na jednu stranu si Todt přeje omezit náklady na provoz týmu, na druhou stranu však brání nové pravidlo, které říká, že nový tým musí zaplatit 200 milionů dolarů a ty se následně přerozdělí mezi současné týmy.

„Radši bych viděl dvanáct týmů než deset,“ připustil Todt. „V současnosti ale tenhle poplatek garantuje, že to nový účastník myslí opravdu vážně. Jakmile bude nový systém s rozpočtovým stropem upevněný, můžeme hovořit o snaze navýšit počet týmů na startovním roštu.“

Vstupenka za 200 milionů dolarů formuli 1 neubližuje, naopak ji chrání