Má Ferrari před rokem 2022 vůbec nějakou šanci?
Letošní formu Ferrari už není třeba více rozebírat – může však vzpínající se kůň pozvednout svou úroveň a vyhrabat se ze současné šlamastiky ještě před zavedením nových pravidel pro rok 2022?
Mugello bylo zajímavým indikátorem výkonnosti letošních monopostů Ferrari – po zavedení stálého motorového módu pro kvalifikaci i pro závod si italská stáj polepšila v kvalifikaci (Leclerc skončil na pátém místě), ale naopak ztratila v závodní rychlosti. „Byli jsme prostě pomalí,“ reagoval monacký závodník po GP Toskánska. Leclerc získal osmé místo, ale na trati skončil devátý (pomohla mu Räikkönenova pětisekundová penalizace).
„Nevím, co bych k tomu dodal. Neměli jsme rychlost. Snažím se dostat do co nejlepší pozice, ale oba mercedesy mi (po startu) začaly ujíždět. Měl jsem sice čistý vzduch, ale s autem jsem se trápil.“
„Musíme pochopit proč, v některých závodech nejsme příliš silní v kvalifikaci, ale v závodě se nám daří – minimálně to tak bylo na začátku roku; teď se ale zdá, že se nám daří v kvalifikaci, ale v závodě se extrémně trápíme. Je to pro nás velmi složité.“
Současný monopost Ferrari doplácí nejen na slabší motor, ale také na celkovou koncepci – auto bylo navrženo na evoluční typ loňské pohonné jednotky, tzn. že měl dodávat vysoký výkon a zároveň zlepšit aerodynamickou stránku vozu. Letošní monopost tedy vytváří velký přítlak, ale ztrátu rychlosti nedokáže kompenzovat výkonem.
V Rakousku se Ferrari nedokázalo dobře kvalifikovat, ale i s hromadou štěstí se Charles Leclerc dokázal dostat na druhé místo v závodě. Ferrari ale mohlo – ostatně jako všechny další týmy – využívat různých motorových módů, což počínaje závodem v Monze není možné. A právě zde italská stáj ztratila své šance na lepší výkony v závodech. Zatímco ostatní využívají v závodech silnější motorové módy, Ferrari je využívat nemůže.
Co je ale dalším nepříjemným faktorem, který komplikuje Ferrari život, je aktuální soubor pravidel ovlivněný pandemií covidu-19. Týmy letos nemohou pravidelně vyvíjet spalovací motor, nemohou upravovat palivo, olej, turbodmychadlo ani systém MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie), povolena je však jedna úprava v každém z těchto bloků na sezónu.
Co to tedy v praxi znamená? Vaše úprava musí být krokem vpřed – nesmí se stát, že nový díl nebude fungovat. I to je ale problém, týmy mají totiž omezeny testy pohonné jednotky na brzdě – smí se testovat jen devětkrát.
Ferrari letos pracuje s vozem, který ztrácí zhruba 50 koní na nejvýkonnější Mercedes. Lze s takovou ztrátou něco dělat? Může italský výrobce něco změnit? Aerodynamické oddělení stále může (ačkoliv též omezeně) pracovat a vyvíjet nové díly, vysoce frekventované závodní víkendy (za posledních 12 týdnů se odjelo 9 závodů) však neumožňují časté nasazování novinek jako v minulých letech.
V tuhle chvíli ztrácí Ferrari v kvalifikační rychlosti na Mercedes průměrně 1,66 % celkového času. Ze všech týmů je tak v čisté rychlosti Ferrari páté nejrychlejší. Samozřejmě to ve výsledku neznamená, že je italská automobilka schopná se pravidelně kvalifikovat v top 10 – každému vozu vyhovují jiné tratě – Ferrari se např. výrazně trápilo v Belgii a v Itálii a ani jeden rudý monopost se nedostal do Q3.
Co je tedy potřeba pro příští rok udělat? Ferrari musí zajistit, aby jejich vylepšení pohonné jednotky opravdu fungovalo. Kromě toho musí vylepšit aerodynamické chování vozu – přesněji řečeno jej musí přizpůsobit své pohonné jednotce. Šasi však musí být zachováno, nesmí dojít k jeho úpravě.
Maranellská stáj nepočítá, že by se příští rok utkala v souboji s Red Bullem o druhé místo, rozhodně by si ale přála učinit krok vpřed. Prezident Ferrari Louis Camilleri si je vědom toho, že návrat na vrchol bude vyžadovat spoustu času. „Budu realistou – čekají nás těžké časy,“ tvrdí Camilleri. „Ve formuli 1 bojujete pokaždé s časem, ať už na trati nebo v továrně, neexistuje žádná magická kulka, která by nás vystřelila vpřed. Budeme potřebovat čas.“
Ačkoliv příští rok nedojde k žádným výrazným změnám v technických regulích, vedení formule 1 se přeci jen rozhodlo omezit aerodynamický přítlak, což může ovlivnit výkonnostní rozpoložení jednotlivých týmů. Camilleri doufá, že Ferrari ztratí ze všech týmů nejméně.
Jak se jim ve finále bude dařit, to je velkou neznámou. V současnosti se Ferrari nachází na šestém místě v Poháru konstruktérů a pomalu ztrácí. Pátý Renault má na svém kontě 83 bodů, legendární Ferrari jich má o 17 méně. Pokud by sezóna dopadla takhle, jednalo by se o nejhorší výsledek maranellského týmu od katastrofického ročníku 1980.
Peugeot se přidá s elektrickým vozem do Le Mans od roku 2022