Vstupenka za 200 milionů dolarů formuli 1 neubližuje, naopak ji chrání
Pokud by chtěl nový tým vstoupit do formule 1, musel by zaplatit vstupní poplatek 200 milionů dolarů, tedy 4,5 miliardy korun. Zatímco média mají čerstvé opatření za stopku novým týmům, ve skutečnosti jde o účinnou snahu nenechat počet týmů poklesnout pod současných deset. Což je větší riziko než naděje, že by se počet týmů v blízké budoucnosti rozšířil.
Jednou z velkých motivací účastnit se šampionátu formule 1 jsou potenciální příjmy od 50 do 200 milionů dolarů. Náklady týmů se dnes pohybují od 150 do 435 milionů dolarů. F1 zavádí rozpočtové stropy, které s odečtením nákladů na jezdce, vrcholový management, marketing a výrobu motorů budou od příštího roku 145 milionů a následně bude klesat meziročně o 5 milionů.
Formule 1 v krizi dále snižuje rozpočtové stropy, Renault a Mercedes v ohrožení
Týmy mají různé druhy příjmů za svou účast. Základním příjmem je fixní odměna, které je stejná pro každý tým. Ale nový tým na něj má nárok až po třech letech závodění. To se dotklo týmu Haas, který do F1 vstoupil v roce 2016 a na tyto peníze dosáhl až v roce 2019. (Také proto nový tým Racing Point vyvolal tolik kontroverze, když měl nárok na tyto hned s prvním závodem GP Belgie 2018 – spor byl k dnešnímu dni urovnán za podmínek, které nejsou známé.)
Všechny tyhle a řada dalších podmínek vede k jednomu důležitému: mít místo ve formuli 1 je finančně velmi hodnotným ‘majetkem’.
Prosté opuštění seriálu znamená vzdát se takto velmi hodnotné položky v majetku bez zhodnocení. Pokud už by firma (tým) nechtěla v šampionátu pokračovat, nepráskne jednoduše dveřmi, ale bude se účast (a s tím veškerou infrastrukturu) nabídnout jinému zájemci. Přesně to se nyní stalo při prodeji týmu Williams společnosti Dorilton Capital.
Taková motivace přispěje k udržení deseti týmů.
Že to ztíží příchod týmů nových? Nepochybně. Ale charakter F1 ve spojení s vysokými náklady a složitými motory nikoho ke vstupu do seriálu nemotivuje. A nebude to tak přinejmenším do roku 2025, do kdy jsou v platnosti současné motory.
Zjednodušeně řečeno: spíš než investovat do (málo pravděpodobného) nalákání nových týmů, vymysleme levný mechanismus, jak zajistit existenci týmů současných.
Týmy F1 nestojí o rozšíření. Víc týmů znamená pokles příjmů, protože prize money se rozloží na větší počet týmů. Výnos za vstupenku, který FOM/FIA může kdykoli odpustit (to kdyby fakt nějaký tým prostě práskl dveřmi bez náhrady), tak kompenzuje paradoxní ztráty z většího počtu týmů.
A o tom je nový poplatek za vstup do F1 ve výši 200 milionů dolarů, kterým většina jiných spíše straší. Ve skutečnosti je ale silným stabilizačním elementem, který budoucnosti F1 může jen pomoci.
Volkswagen si zaregistroval značku e-Thing, cílí na elektrické off-roady