Ze zákulisí: Proč nevyšel návrat Jeana Todta do Ferrari

Odcházející prezident FIA Jean Todt jednal o návratu do Ferrari, kde by fungoval jako manažersko-diplomatický můstek mezi nejvyšším vedením firmy a týmem F1. Proč to nevyšlo? Pojďme poodhalit důvody, které sahají až do dávné minulosti, do doby nedobrovolného odchodu Michaela Schumachera v roce 2006.

Štítky: Ferrari FIA Jean Todt Zveřejněno 23. 01 2022 — Tomáš Richtr

Ostatně, jak moc kontroverzně by Todtova spolupráce s Ferrari působila? Chvíli poté, kdy v roli prezidenta FIA Todt uzavřel neveřejnou ‘dohodu’ s Ferrari kvůli ‘divnému’ využívání jeho pohonných jednotek v letech 2017 až 2019? Nebo poté, kdy se současný šéf Toto Wolff v zákulisí ucházel o post šéfa F1 (která dnes patří Stefanu Domenicalimu)?

Důležitou postavou Ferrari je nyní John Elkann, současný výkonný ředitel. Jemu se fakticky zodpovídá šéf Scuderie Mattia Binotto. Právě mezi ně by se vklínil Jean Todt, s čímž souhlasili jak Elkann tak Binotto. John Elkann ale změnil názor, když došlo ke změnám ve struktuře Ferrari.

Jean Todt byl členem silného jádra týmu s Rossem Brawnem a Michaelem Schumacherem. Tahle úspěšná trojice byla ale současně politicky neohrožená a krátký na ni byl i tehdejší prezident Luca di Montezemolo, kterému to začalo vadit. V roce 2005 Rubense Barrichella vystřídal Felipe Massa a o rok později Ross Brawn svým odchodem oslabil silné jádro týmu. Michael Schumacher byl donucen k odchodu (jinak by o místo ve prospěch Kimiho Räikkönena přišel Felipe Massa) a Jean Todt se poroučel také.

Když Todt úspěšně kandidoval na prezidenta FIA, začalo se organizaci posměšně přezídvat ‘Ferrari International Assistance’. Opak byl ale pravdou, protože vzath mezi Todtem a šéfy Ferrari byl na bodu mrazu. Napětí povolilo s odchodem Lucy di Montezemola, přesto Jean Todt ponížil Ferrari zmíněnou ‘dohodou’ ve vztahu k pohonným jednotkám na začátku roku 2020. Jean Todt dokonce veřejně zmínil své přesvědčení o tom, že Ferrari podvádělo, ale “nenašly se důkazy”.

FIA se s Ferrari dohodla na legálnosti jeho motoru, ostatní týmy se bouří

Vztah mezi Todtem a Ferrari se uklidnil v posledních dvou letech, kdy byl John Elkann jedním z důležitých lidí stojících za seismickými změnami ve světě automobilismu: Fiat se stal součástí mega-skupiny Stellantis (Elkann je předsedou správní rady) a pojítko mezi Ferrari a Fiatem trochu zesláblo. Znamená to, že Ferrari je nyní trochu více autonomní organizací než dříve, což trochu uvolňuje ruce současnému šéfovi Scuderie Binottonovi. John Elkann usoudil, že na úspěch Ferrari ve formuli 1 Jeana Todta nepotřebuje a obě strany se tak nedohodly.