Spolupráce Ferrari a FIA začíná mít dopad i na ostatní výrobce motorů
Kontroverzní dohoda, kterou v únoru uzavřela Mezinárodní automobilová federace s Ferrari ohledně legálnosti jeho pohonné jednotky, možná nakonec bude ještě kontroverznější, než se zdálo. Nečekaně by z ní mohlo totiž těžit samotné Ferrari A to tím, že FIA dalšími opatřeními začne komplikovat život ostatním výrobců motorů.
Řídící orgán F1 nedokázal vloni prokázat Ferrari, že by přímo podvádělo, ale s motorem podle něj nebylo vše v pořádku. A tak vznikla dohoda. Dohoda, která rozlítila konkurenty, protože FIA neprozradila žádné detaily: čeho přesně se týká, k čemu Ferrari zavazuje a tak dále…
Avšak se zákazem kvalifikačních režimů motorů od Velké ceny Itálie (původně se hovořilo už o Belgii) se zraky novinářů opět vrátily k této smlouvě mezi Ferrari a FIA. Skoro to totiž vypadá, že Ferrari se za cenu ztráty vlastní výkonnosti rozhodlo spolupracovat s FIA jako takový odborný poradce. Sama federace přiznala, že současné pohonné jednotky jsou tak komplexní, že svými prostředky v podstatě nedokáže odhalit porušování pravidel.
Teď ale má k dispozici znalosti Ferrari, které zřejmě vedly k plánovanému zákazu kvalifikačních režimů od Velké ceny Itálie. V inkriminovaném prohlášení z února se totiž doslova píše: „FIA a Ferrari se dohodly na řadě technických závazků, které zlepší sledování všech pohonných jednotek ve formuli 1 pro nadcházející sezony…“
Plánované změny se ale netýkají jen mapování motoru jako takového, FIA se chce zaměřit také na šetření toho, zda některé týmy v kvalifikaci nevyužívaly systém na rekuperaci energie (ERS) více, než je povoleno, respektive zda neobcházely senzory FIA podobně jako údajně vloni Ferrari.
Spolupráce Ferrari nyní může pomoci FIA lépe pochopit, jak moc přes hranu jsou schopni výrobci motorů jít. Dalšími opatřeními tak může potenciálně dosáhnout toho, že Ferrari nebude jediným týmem, komu potenciálně klesne výkonnost motorů. Srovnání výkonnostních režimů v kvalifikaci a závodě od GP Itálie je prvním krokem.