Kauza motoru Ferrari – přehled začínající už rokem 2018

Mezinárodní automobilová federace v mediálně mrtvém čase (pátek podvečer na konci dne testů tak, že již nedocházelo a ani rozumně nemohlo dojít k žádné interakci mezi novináři a zástupci sportu) jen tak mimochodem prozradila, že se dohodla s Ferrari. Dohodou, jejíž detaily zůstaly z bůhvíjakého důvodu důvěrné, vyústila dlouholetá kauza. Náhod je tolik, že pokus zamést všechno pod koberec jen způsobí, že se o možném podvádění Ferrari v uplynulých sezonách bude hovořit ještě za několik desítek let.

24 Štítky: Ferrari FIA Pohonné jednotky Zveřejněno 3. 03 2020 — Tomáš Richtr

Na obranu FIA je nutné poznamenat, že často publikuje v pátek odpoledne. Zejména pak závěry Světové rady motorsportu, ať jsou dobré nebo ne. Ostatně, promotérství sportu je zodpovědností někoho jiného. Ale zpátky k jádru problému.

FIA (nejen na popud soupeřů) kontroluje pohonnou jednotku Ferrari již od začátku sezony 2018!

To byly v podezření takzvané dvojí akumulátory, prý překračující povolené limity toho, co mohou posílat zpátky na klikovou hřídel motoru. FIA nasadila všelijaké senzory, ale nenašla problém. Ba naopak: technickými prostředky zajistila, že řešení baterií u Ferrari ani nemůže fungovat tak, jak se někteří soupeři obávali.

Přišly další pokusy, jak poukázat na technické prohřešky: vhánění oleje do motoru, což dělá energetický potenciál spalování vyšší. Nebo zneužívání chladicí kapaliny intercooler (mezichladiče plnicího vzduchu), taktéž za účelem většího výnosu spalování. V obou případech FIA řekla, že by na to přišla, kdyby to Ferrari skutečně dělalo.

Přišla sezona 2019 a pořád stejná písnička, byť trochu jiné symptomy. Od druhého závodu v Bahrajnu začali soupeři kroutit hlavou nad tím, jak je Ferrari pomalé v zatáčkách, ale vše dohání (a někdy převyšuje) rozjezdy na rovinkách a rychlostí na nich. Na Monze s minimem požadovaného přítlaku nenašel ani jeden z jezdců Mercedesu recept na vítěze GP Itálie Charlese Leclerca.

V průběhu GP USA se objevila další teorie: obcházení senzorů okamžitého průtoku paliva, který je omezen na hodnotu 100 kilogramů za hodinu. Myšlenka byla taková, že v měřicích bodech jsou hodnoty průtoku v pořádku, mimo ně už ne. Podobně jako voda v řece protéká na různých místech o různém objemu, ale na konkrétní délce neproteče víc než dané množství za určité období.

Red Bull tedy vytáhl žolíka a cíleným dotazem na FIA dosáhl toho, že FIA musela specificky deklarovat, že takový princip obcházení senzorů je ilegální. A najednou: Ferrari poprvé od začátku srpna nevyhrálo kvalifikaci a jediný vůz týmu skončil v cíli s téměř minutovou ztrátou na vítěze. „To je tak, když přestanete podvádět,“ nebral si servítky pilot Red Bullu Max Verstappen.

Sezona skončila dalším kontroverzním momentem: během GP Abú Dhabi bylo Ferrari usvědčeno z nepravdivého deklarování množství paliva před startem ve srovnání se skutečností. FIA pak oznámila záměr nasadit vedle jednoho senzoru kontrolující průtok paliva také druhý. A zatímco data z toho prvního jsou týmům k dispozici, ta ze druhého jim zůstanou skryta!

Indicií bylo tolik, že FIA využila zimní přestávky a začala pohonnou jednotku Ferrari studovat více zblízka. Závěry analýzy byly zveřejněny minulý týden: Neznámá dohoda mezi Ferrari a FIA a závazek Ferrari spolupracovat s FIA na lepší kontrole pohonných jednotek a jiné pomoci FIA v dalších záležitostech kolem pravidel, stejně jako v hledání lepších cest k potlačení emisí a udržitelných zdrojů paliv.

Jestli je Ferrari nevinné, nemusí se přeci zavazovat k ničemu, co má charakter veřejně prospěšných prací. Pokud by se ale provinilo, pak by FIA musela jednat, a to asi dosti přísně. Kde je pravda? A myslí si FIA, že oním rádoby nenápadným prohlášením uspokojí všechny zvědavce mezi novináři a fanoušky? O tom lze úspěšně pochybovat.

Diskuse k článku

24 komentářů: “Kauza motoru Ferrari – přehled začínající už rokem 2018”

  1. sir_honrad napsal:

    Kakanen: jakou pravdu? Tady vůbec nejde o pravdu, neřeším, jestli Ferrari podvádělo nebo ne, stejně tak kdokoli jiný. Já jen nechápu, proč ty pořád máš potřebu vytahovat Mercedes. Nikdo tu o Mercedesu (ani jiném týmu) nemluvil, tady se řeší jen kauza motoru Ferrari. To ty máš pořád až chorobnou potřebu přesouvat pozornost na Mercedes. Proto jsi chudák. Jenže to ty nepochopíš, je to nad tvé možnosti…

  2. Aladin napsal:

    Tohle se líbí jen těm co nechtějí znát pravdu.

  3. Kordel69 napsal:

    Měli by to vše uvést na pravou míru, jako fandovi Ferrari se mi to takhle moc nelíbí.

  4. Aladin napsal:

    No FIA možná narazí, ale už může ostatní jen uklidňovat. Je pod dohodou a nemůže ji porušit.

  5. Kordel69 napsal:

    Tak ono by asi stačilo, kdyby se týmy kously a FIA by narazila😉

  6. Aladin napsal:

    Jenže co můžeš více? Do soudního sporu tajné dohody s FIA nikdo nepůjde.

  7. Kakanen napsal:

    Aladine a víš proč má Mercedes takový náskok?To proto, že na současných motorech Mercedes pracoval X let před schválením v pravidlech.😉

  8. Kordel69 napsal:

    No já si nemyslím, že kdybych do toho kolotoče cpal miliony každý rok, že bych si jen zanadával 🙂

  9. Aladin napsal:

    Ono to vadit bude, jenže co se s tím dá dělat? Ostatní týmy si zanadávají, žurnalisti zaspekulují a pojede se dál.

  10. Aladin napsal:

    Mercedes měl takový náskok že by tituly získal i bez toho. Ale já souhlasím, reagovat FIA měla mnohem rychleji. FIA to nezvládá a i teď na tom podvodu Ferrari je vidět že není schopna trestat. Je o několik kroků za týmy.

  11. Kordel69 napsal:

    Aladin: Mi se prostě nechce věřit, že jsou ve FIA tak naivní, aby si mysleli, že to ostatním nebude vadit🙂 spíše mi přijde, jakoby někdo nedomyslel to, jak jejich vyjádření vyzní. Ale může to být jak říkáš, ale přijde mi to až amatérské 🙂

  12. Kakanen napsal:

    Co tím chci říct?Jenom poukazuju na nefér výhodu, kterou FIA řešila až po té, ci si díky ni Mercedes vyjel tři tituly.😉

  13. Aladin napsal:

    Nechápu, protože FIA reagovala s olejem pomalu tak nemá reagovat na podvody Ferrari vůbec nebo co tím chceš říci?

  14. Kakanen napsal:

    Aladin Mercedes je křišťálově čistý, že?To spalování oleje po galonech v kvalifikacích 2014- 2016 bylo cajk, že?🙂

  15. Aladin napsal:

    Mysli, Ferrari kdyby mělo legální výhodu tak se řekne že je to cajk. Místo toho tu máme tajnou dohodu, ztrátu výkonu u jejich motoru a ještě příslib že bude Ferrari pro FIA makat 😆 Ututlaný podvod jak vyšitý, ale je mu konec. Teď už jen jak to spolknou ostatní.

  16. Kordel69 napsal:

    Aladin: A k čemu by pro FIA pak byla spolupráce s Ferrari na budoucích motorech s podporou syntetických paliv, když by se jim Ferrari jen přiznalo z případného podvodu? Pro FIA by tahle spolupráce neměla vůbec žádný přínos. Ten přichází v úvahu jen tehdy, pokud Ferrari už teď přišlo s něčím, co se dá v budoucnu ještě více využít.

  17. Aladin napsal:

    Kdyby měl motor Ferrari jen legální vychytávky tak by nebylo co tajit a akorát by řekli že vše bylo na motoru v pořádku. To že místo toho vznikla tajná dohoda je důsledkem nelegálnosti která se vyřešila tajnou dohodou. Nemyslím že by šlo o to aby FIA Ferrari kryla, tam jde spíše o to že obě strany daly přednost spolupráci a Ferrari jim to vyklopilo za dohodu.

  18. Kakanen napsal:

    Kordel69 jasně že je to blbost, ale to fanoušci Mercedesu a Emila nechtějí slyšet.😉

  19. Kordel69 napsal:

    Nemůžu si pomoct, ale kdyby Ferrari opravdu podvádělo a FIA je chtěla krýt, tak řeknou, že nic nenašli a hotovo ne?? Přijde mi, že myslet si, že FIA Ferrari kryje takhle okatě, je snad úplně dementní. Tím samozřejmě neříkám, že ve FIA být dementi nemůžou, ale pravděpodobnost je dosti malá 🙂
    Ve mě to spíše vytváří dojem, že Ferrari přišlo na nějakou vychytávku, která je ku prospěchu další budoucnosti spalovacích motorů a není proti pravidlům. Proto možná chce FIA dále s Ferrari spolupracovat.
    Jako vážně si myslíte, že by FIA zjistila porušení pravidel a pak vydala prohlášení, že se domluvili? Za mě je to blbost…

  20. Kakanen napsal:

    Sire, jak se říká, za pravdu se člověk zlobí.🐒

  21. sir_honrad napsal:

    Kakanen: ty jsi fakt chudák. Je mi tě až líto..

  22. Kakanen napsal:

    Aladine vychladni, podvodníci jsou u Mercedesu, jinak by jim ten DAS FIA zatrhla.😉

  23. Aladin napsal:

    Podvodníci co se dohodli s kontrolním orgánem, nejspíše by to bez spolupráce s Ferrari nešlo a tak se docílilo alespoň něčeho. Tajit to je ale chyba, vina se musí přiznat a trest od FIA obhájit.

  24. Kakanen napsal:

    Pan redaktor asi zapomněl zmínit, že se spalováním oleje,hlavně v kvalifikacích, přišel Mercedes!To nikomu nevadilo, že?Až když to začalo používat i Ferrari, tak se o to čirou náhodou začala zajímat FIA.To, že si Mercedes tajně testoval pneu, nebude dle redaktora asi taky žádný přestupek, že?FIA chce šetřit, ale Mercedesu povolí system DAS na jednu sezonu, také zajimavé.💩

Napsat komentář