Kauza motoru Ferrari – přehled začínající už rokem 2018
Mezinárodní automobilová federace v mediálně mrtvém čase (pátek podvečer na konci dne testů tak, že již nedocházelo a ani rozumně nemohlo dojít k žádné interakci mezi novináři a zástupci sportu) jen tak mimochodem prozradila, že se dohodla s Ferrari. Dohodou, jejíž detaily zůstaly z bůhvíjakého důvodu důvěrné, vyústila dlouholetá kauza. Náhod je tolik, že pokus zamést všechno pod koberec jen způsobí, že se o možném podvádění Ferrari v uplynulých sezonách bude hovořit ještě za několik desítek let.
Na obranu FIA je nutné poznamenat, že často publikuje v pátek odpoledne. Zejména pak závěry Světové rady motorsportu, ať jsou dobré nebo ne. Ostatně, promotérství sportu je zodpovědností někoho jiného. Ale zpátky k jádru problému.
FIA (nejen na popud soupeřů) kontroluje pohonnou jednotku Ferrari již od začátku sezony 2018!
To byly v podezření takzvané dvojí akumulátory, prý překračující povolené limity toho, co mohou posílat zpátky na klikovou hřídel motoru. FIA nasadila všelijaké senzory, ale nenašla problém. Ba naopak: technickými prostředky zajistila, že řešení baterií u Ferrari ani nemůže fungovat tak, jak se někteří soupeři obávali.
Přišly další pokusy, jak poukázat na technické prohřešky: vhánění oleje do motoru, což dělá energetický potenciál spalování vyšší. Nebo zneužívání chladicí kapaliny intercooler (mezichladiče plnicího vzduchu), taktéž za účelem většího výnosu spalování. V obou případech FIA řekla, že by na to přišla, kdyby to Ferrari skutečně dělalo.
Přišla sezona 2019 a pořád stejná písnička, byť trochu jiné symptomy. Od druhého závodu v Bahrajnu začali soupeři kroutit hlavou nad tím, jak je Ferrari pomalé v zatáčkách, ale vše dohání (a někdy převyšuje) rozjezdy na rovinkách a rychlostí na nich. Na Monze s minimem požadovaného přítlaku nenašel ani jeden z jezdců Mercedesu recept na vítěze GP Itálie Charlese Leclerca.
V průběhu GP USA se objevila další teorie: obcházení senzorů okamžitého průtoku paliva, který je omezen na hodnotu 100 kilogramů za hodinu. Myšlenka byla taková, že v měřicích bodech jsou hodnoty průtoku v pořádku, mimo ně už ne. Podobně jako voda v řece protéká na různých místech o různém objemu, ale na konkrétní délce neproteče víc než dané množství za určité období.
Red Bull tedy vytáhl žolíka a cíleným dotazem na FIA dosáhl toho, že FIA musela specificky deklarovat, že takový princip obcházení senzorů je ilegální. A najednou: Ferrari poprvé od začátku srpna nevyhrálo kvalifikaci a jediný vůz týmu skončil v cíli s téměř minutovou ztrátou na vítěze. “To je tak, když přestanete podvádět,” nebral si servítky pilot Red Bullu Max Verstappen.
Sezona skončila dalším kontroverzním momentem: během GP Abú Dhabi bylo Ferrari usvědčeno z nepravdivého deklarování množství paliva před startem ve srovnání se skutečností. FIA pak oznámila záměr nasadit vedle jednoho senzoru kontrolující průtok paliva také druhý. A zatímco data z toho prvního jsou týmům k dispozici, ta ze druhého jim zůstanou skryta!
Indicií bylo tolik, že FIA využila zimní přestávky a začala pohonnou jednotku Ferrari studovat více zblízka. Závěry analýzy byly zveřejněny minulý týden: Neznámá dohoda mezi Ferrari a FIA a závazek Ferrari spolupracovat s FIA na lepší kontrole pohonných jednotek a jiné pomoci FIA v dalších záležitostech kolem pravidel, stejně jako v hledání lepších cest k potlačení emisí a udržitelných zdrojů paliv.
Jestli je Ferrari nevinné, nemusí se přeci zavazovat k ničemu, co má charakter veřejně prospěšných prací. Pokud by se ale provinilo, pak by FIA musela jednat, a to asi dosti přísně. Kde je pravda? A myslí si FIA, že oním rádoby nenápadným prohlášením uspokojí všechny zvědavce mezi novináři a fanoušky? O tom lze úspěšně pochybovat.
Diskuse k článku