Automobilist.com

Smutné osudy: Jak si Helmuth Koinigg splnil sen a… hned nato zahynul

Rakušan Helmuth Koinigg se narodil 3. listopadu 1948 ve Vídni. Tedy na den přesně před 71 lety. Osud však zařídil, že se ve 26 letech, krátce poté, co se dostal na vrchol motorsportu a splnil si sen, z tohoto světa musel poroučet…

Štítky: Historie Zveřejněno 3. 11 2019 — Lukáš Štěrovský

Jako by slavní rakouští jezdci v F1 čelili nějakému prokletí. Niki Lauda, Helmut Marko, Roland Ratzenberger, Jochen Rindt, ti všichni zažili během svojí kariéry rovnou smrtelnou, anebo minimálně vážnou nehodu, která s nimi pořádně zamávala. Méně známý Helmuth Koinigg není výjimkou. Jeho příběh je o to silnější, že končí prakticky ihned poté, co se mladý Vídeňan s vervou vyšplhal až do formule 1. V ní stačil všehovšudy odjet (necelé) dva závody, než mu byla vystavena stopka. Bohužel pro něj definitivní…

Jako mnoho tehdejších pilotů, i Koinigg začal závodit s cestovními vozy. Konkrétně s Mini Cooperem, kterého si koupil od Nikiho Laudy. Po štacích ve formuli Vee a Ford se opět vrátil k cestovním vozům, a to s jediným cílem. Vydělat si dost peněz na to, aby si koupil sedačku u týmu formule 1.

To se mu povedlo v roce 1974, když si pro domácí Grand Prix Rakouska zaplatil místo u italského týmu Scuderia Finotto. Ten ale závodil s rok starými vozy Brabham BT42 a Koinigg se do závodu ani nekvalifikoval. Přesto si ho ale všimla stáj Surtees a pro poslední dva závody sezony, Velkou cenu Kanady a USA, mu nabídla místo.

Helmuth se tak konečně dočkal! A v Kanadě si hned připsal slušné desáté místo. Jenže pak přišel tragický závod v Americe. Jeho dějištěm byl obávaný okruh Watkins Glen, kde rok předtím zahynula vycházející hvězda F1, Francouz François Cevert.

Bohužel, stejný osud potkal i Rakušana. Po startu jel na chvostu pole, než mu prasklo zavěšení a v šesté zatáčce trefil bariéru – respektive běžná silniční svodidla, která se tehdy místo bariér používala. Přestože Helmuth nejel nijak rychle, nehoda měla fatální následky. Spodní část svodidel byla na rozdíl od té horní špatně upevněna. Když do nich formule narazila, projela jimi skrz, ale pevná horní část svodidel Koiniggovi doslova utrhla hlavu.

Následky byly tak fatální a zřejmé na první pohled, že na pomoc Rakušanovi nepřispěchali ani zdravotníci, kteří by jej dopravili do nemocnice. Byl na místě mrtvý. Paradoxem je, že Cevert o rok dříve umřel taktéž po nárazu do špatně upevněných svodidel. A přestože smrt obou byla tragická, dala aspoň podnět k honu za vyšší bezpečnost…

Zajímavost

Pamatujete si na scénu z filmu Rivalové, kde Niki Lauda a James Hunt přihlíží fatální nehodě jednoho z dalších jezdců? Podle některých zdrojů se má jednat o odkaz na Cevertovu i Koiniggovu havárii.

Takhle nehodu ztvárnili filmaři.

Diskuse k článku

Napsat komentář