10 věcí, které mají nová pravidla pro rok 2021 změnit
Poslední říjnový den byla představena pravidla pro rok 2021. Skutečně razantních technických změn zase není tolik – například pohonné jednotky zůstanou oproti dnešku prakticky beze změny (zmrazí se vývoj převodovek), za zmínku stojí snad jen navýšení váhy vozů ze současných 743 na 768 kilogramů a zpomalení až o tři a půl sekundy na kolo kvůli menšímu aerodynamickému přítlaku vozů. Na pořádnou analýzu je ještě čas, pojďme si však shrnout, čeho chce vedení F1 s novým pravidly dosáhnout.
- Hezčí auta
Dynamičtější a jednodušší vzhled předních a zadních křídel, nízko-profilové 18palcové pneumatiky, hladké linie… vedení F1 si od nových aut slibuje moderní vzhled, který zaujme i mladé fanoušky a nadšence do aut.
- Lepší závodění
Vzhled je jedna věc, důležité ale je, jak vozy budou fungovat na dráze. Nové monoposty budou ztrácet v jízdě za soupeřem 15 % přítlaku místo současných skoro 50 %, a jen 5 % při jízdě na vzdálenost tří vozů za jiným jezdcem.
- Více vítězů
Od roku 2016 se na stupně vítězů jen šestkrát dostal někdo jiný než zástupci top tří týmů (Mercedes, Ferrari a Red Bull). Třikrát z těchto šesti případů se jednalo o Sergia Péreze. Nová pravidla by měla zajistit těsnější závody a tedy i větší rozmanitost na čele.
- Zábavnější předjíždění
DRS sice bude pokračovat, ale auta by od roku 2021 měla být více jako motokáry. To znamená, že by se mělo snadněji předjíždět i jiným způsobem a na jiných místech, než jsou dlouhé rovinky.
- Omezení aerodynamického tunelu
Větší vyrovnanost pole chce vedení F1 zajistit omezením testování v aerodynamickém tunelu. Jiné stáje by tak ostatním neměly tak snadno odskočit během sezony.
- Jen tři dny předsezonních testů
Situace se zkomplikuje i co do předsezonních testů. Ze současných šesti (ještě v březnu to bylo osm) testovacích dní před startem ročníku budou jen tři.
Parc fermé navíc bude během závodního víkendu platit už od 3. tréninku, a ne kvalifikace. Týmy tak budou moci nové díly testovat jen v prvních dvou trénincích, do zbytku víkendu budou muset vstoupit s vozem tak, jak prošel přejímkami před úvodní měřenou jízdou.
- Rozpočtový strop
Nastaven na 175 milionů dolarů na rok s 21 závody, zahrnuty do něj jsou jen věci, které přímo ovlivní vývoj vozu. Ne marketingové a další akce. Kdo limit překročí, bude prý vyloučen z celého roku.
- Úleva pro týmy i média
Program víkendu se zhustí do tří dní. Čtvrtek se ruší, rozhovory s médii proběhnou až v pátek před tréninky. Zbytek víkendu zůstává zatím stejný.
- Více mladíků
Všechny týmy budou muset aspoň ve dvou trénincích v sezoně nasadit jezdce, který za sebou má dvě nebo méně absolvovaných Grand Prix.
- Povinné setkání s médii
Členové týmů jako jezdci, šéfové apod. se budou muset povinně účastnit naplánovaných setkání s médií, což bude ukotveno v pravidlech.
Diskuse k článku