Úchvatné rakouské zákulisí pohledem Pavla Turka
Red Bull či Niki Lauda. Asi to vyvstane na mysl každému fanouškovi formule 1 ve spojení s Rakouskem. Stopa tohoto státu, co do počtu obyvatel i velikosti srovnatelného s Českou republikou, je ale podstatně významnější, jak prozradil ve svém komentáři Pavel Turek, odborník pohybující se dlouhodobě v zákulisí formule 1.
Okruh A1 Ring, v současnosti Red Bull Ring, vždycky patřil k mým nejoblíbenějším ve formuli 1. Nejenom během všech Grand Prix Rakouska, které jsem na tamní trati navštívil, si nešlo nevšimnout, jak výraznou stopu v královně motorsportu Rakousko zanechává.
V první řadě je potřeba zmínit osobu Dietricha Mateschitze, spoluzakladatele firmy Red Bull. Byl to právě Mateschitz, kdo prostřednictvím Red Bullu v roce 2004 A1 Ring s tehdy strženými tribunami koupil a mezi lety 2008 až 2009 jej zrekonstruoval, aby pro sezonu 2014 opět vrátil okruh pod názvem Red Bull Ring do šampionátu F1. Podle mého se v současnosti jedná o jeden z nejatraktivnějších motoristických stánků vůči divákovi, který vyjma formule 1 může zavítat třeba i na závody MotoGP nebo DTM.
Jak je dobře známo, Red Bull ve formuli 1 provozuje dva týmy, kterým šéfuje další Rakušan, a to Helmut Marko, oficiálně vystupující jako poradce stáje. Marko, který je znám pro své ostré a mnohdy kontroverzní výroky, je bývalým úspěšným automobilovým závodníkem. Na kontě má vítězství ze slavné dvaceti čtyřhodinovky v Le Mans z roku 1971.
Marko ale není jediným vysoko postaveným Rakušanem ve vedení týmu formule 1. Obdobně charismatickou dvojicí se může pyšnit Mercedes, v jehož čele stojí Toto Wolff a Niki Lauda. Rovněž bývalý automobilový závodník Wolff není pouze šéfem Stříbrných šípů, ale současně i akcionářem, když vlastní 30 % stáje. Dříve vlastnil i akce Williamsu.
V pozici nevýkonného šéfa Wolffovi sekunduje Niki Lauda, jehož příběh zná i díky nedávnému filmovému zpracování snad doopravdy každý. Co se týče bývalých rakouských pilotů, nelze zapomenout ani na Alexandera Wurze, který má ve formuli 1 i nadále důležitou roli. Vyjma toho, že je předsedou jezdecké asociace GPDA, navíc figuruje v Mezinárodní automobilové federaci jako ambasador projektu bezpečnosti na silnicích. Rovněž je členem bezpečnostní komise FIA a příležitostně pracuje jako sportovní komisař. Wurz je navíc dvojnásobným vítězem 24 hodin Le Mans.
Padok F1 ale nabízí mnoho dalších odkazů na Rakousko. Například bezpečnostní agentura, typická svými žlutomodrými uniformami, zajišťující pořádek v prostorách velkých cen patří Rakušanovi Christopheru Ammannovi. Catering a občerstvení zase zajišťuje firma Attila Doğudana, Turka s rakouskými předky a dlouhodobě žijícího v Rakousku. Ten se mimo jiné staral i o občerstvení na palubách letů aerolinek Nikiho Laudy po roce 1987.
Komentář Pavla Turka: Korektní vztah Vettela a Hamiltona se vedení F1 nehodil
Rakousko má historicky velký význam i napříč vysíláním formule 1 v televizi. V letech 1994 – 2004 působil jako ředitel německé televizní společnosti RTL Hans Mahr, který se výrazným způsobem zasadil o popularitu, které královna motorsportu dosáhla v Německu a která částečně otevřela cestu k úspěchům i Michaelu Schumacherovi.
Zásadní vliv na sjednocení kvality televizního vysílání formule 1 měl Fritz Melchert. Tohoto Rakušana si dlouhá léta vydržoval sám Bernie Ecclestone a vyjma standardizace TV kvality přišel například i s revolučními záběry kamery „potopené“ v asfaltu, přes kterou přejíždějí vozy.
A jak to vypadá s rakouskou závodní školou do budoucna? Posledním pilotem byl Christian Klien v roce 2010. V DTM řádí Lucas Auer, což je synovec další rakouské legendy, Gerharda Bergera. Dobré vyhlídky má i Ferdinand Habsburg. Tento mladý rakouský pilot má i návaznost na Českou Republiku. Jde totiž o vnuka Oty Habsburského a pravnuka posledního rakouského císaře a českého krále Karla I. Ferdinand Habsburg se momentálně prohání spolu s Mickem Schumacherem v evropské formuli 3.
Na tak malou zemi celkem slušná bilance, nemyslíte?
Diskuse k článku