Měl být nástupcem Jackieho Stewarta, tragédie ve Watkins Glenu vše zmařila
Dnes je to přesně 48 let od prvního vítězství Françoise Ceverta na okruhu Watkins Glen. Francouz měl být nástupcem legendárního Jackieho Stewarta v týmu Tyrrell, bohužel tragická nehoda ukončila jeho kariéru ve formuli 1 dříve, než vlastně pořádně začala.
Françoise Cevert se už jako malý kluk rozhodl stát závodníkem. Neměl to ale vůbec lehké, protože jeho otec Charles Goldenberg byl uznávaný a bohatý klenotník. Goldenberg nebyl příliš nakloněn synovu snu, spíš si představoval, že jednoho dne mladý Françoise jeho podnik převezme.
Cevert si byl ale jistý, že klenotnictví ho příliš neláká a chtěl vše podřídit svému snu stát se automobilovým závodníkem. Jeho otec mu ale na jeho kariéru nepřispěl, a proto si musel Francouz na všechno vydělat sám.
Nejdříve Cevert závodil na dvou kolech, a to na matčině skútru Vespa před svými kamarády. Až v 19 letech si pořídil vlastní stroj značky Norton. Po dokončení povinné vojenské služby si začal plnit svůj sen v podobě závodění s auty. V roce 1966 absolvoval výcvikový kurz na škole Le Mans a následně se zapsal na závodní školu v Magny-Cours. Současně se také přihlásil do soutěže Volant Shell, která nabídla nejrychlejšímu jezdci možnost závodit od následující sezony ve formuli 3. Cevert soutěž dokázal vyhrát, a čekala ho tak premiéra ve francouzském šampionátu formule 3.
První sezona ale nedopadla podle jeho představ. Pilotovi chyběly především prostředky a také zkušenosti v nastavování monopostu. Cevert si proto pro sezonu 1968 našel osobního sponzora (Elf) a vyměnil tým Alpina za konkurenceschopnější Tecno. S novým týmem začal Cevert konečně vyhrávat a na konci sezony oslavil titul šampiona francouzské formule 3.
Po titulu ve formuli 3 se Cevert přesunul do formule 2. V tomto šampionátu se velmi často účastnili také tehdejší piloti, kteří závodili ve formuli 1. Důvod byl prostý, za závod ve formuli 2 dostal pilot daleko víc peněz. Zlom v kariéře Ceverta nastal při závodě v Crystal Palace, kde nastoupil také legendární Jackie Stewart.
Ten s Francouzem sváděl tvrdé souboje a po závodě Stewart navštívil svého týmového manažera Kena Tyrrella a řekl mu: „Sleduj toho mladého Francouze.“ Toto doporučení se vyplatilo a v roce 1970, kdy Tyrrell potřeboval sehnat rychle nového pilota, byl Francouz jasná volba. Ken Tyrrell, šéf týmu Tyrrell, později komentoval, že angažmá Françoise Ceverta nebylo založeno na zisku sponzorských peněz, ale především na názoru, který mu tehdy řekl Stewart.
Cevert debutoval v roce 1970 při Velké ceně Holandska na okruhu Zandvoort. Kvůli technickým problémům ale svůj první závod nedokončil. Celkově první sezona byla pro Ceverta velmi rozpačitá, protože odstoupil ze závodu ještě celkem třikrát a nejlepším umístěním bylo sedmé místo z Velké ceny Německa a Velké Británie.
Sezona 1971 se ale nesla v o poznání lepším duchu. Tyrrell začal konstruovat vlastní monoposty a s tím přišly i kýžené úspěchy. Svého premiérového vítězství se dočkal při posledním závodě sezony ve Watkins Glenu. Do tohoto závodu startoval Cevert z pátého místa. Ve 14. kole se Francouz ujal vedení a pokračoval ve své dominantní jízdě za svým první vítězstvím. Nakonec Cevert zvítězil o čtyřicet vteřin před druhým Jo Siffertem z týmu BRM. Pro francouze to bylo první a zároveň poslední výhra ve formuli 1.
V roce 1973 ukázal Cevert svůj obrovský potenciál a dokázal celkem z patnácti závodů skončit sedmkrát na pódiu. Začalo se proto spekulovat, že se v Tyrrellu po odchodu Jackieho Stewarta stane jasnou týmovou jedničkou. Jenže přišel na řadu poslední závod ve Watkins Glenu, kde Cevert v roce 1971 slavil svůj jediný triumf.
Před začátkem kvalifikace zamával fanouškům, nasedl do svého vozu Tyrrell 006 a rozjel se. Bohužel za několik sekund se v zatáčce jeho monopost roztočil, převrátil se přes svodidla a následně explodoval. Françoise Cevert neměl žádnou šanci nehodu přežít a kariéra nástupce Jackieho Stewarta skončila v jeho 29 letech dříve, než pořádně začala.
Diskuse k článku