Největší chyba Alaina Prosta
Velká část kariéry Alaina Prosta v F1 neskončila neúspěchem - kromě týmu Prost Grand Prix.
Píše se rok 1997. Jste nejúspěšnějším žijícím jezdcem Formule 1 s 51 vítězstvími ve Velkých cenách a čtyřmi tituly mistra světa. To nejlepší, co může současná generace nabídnout, je dvojnásobný vítěz, bývalý motokárový jezdec a pilot sportovních vozů Mercedes z německého Kerpenu s 22 vítězstvími na kontě. Mezitím byl jediný další aktivní mistr světa právě vyhozen ze sedačky Williamsu a končí se svou jedničkou u Arrows. Žádné hrozby. Váš odkaz je již pevně zajištěn, tak co uděláte?
Samozřejmě založit vlastní tým Grand Prix.
Přesně to udělal Alain Prost na začátku roku 1997, když převzal Ligier a splnil si svou dlouholetou ambici mít na startovním roštu Prost Grand Prix tým. Naděje na francouzský útok na F1 však poněkud ztroskotaly, dobrodružství zavedlo Prosta až na samou hranici, která se zřítila před dvaadvaceti lety pčed začátkem sezony 2002.
Od roku 1997 do konce roku 2001 se Prost Grand Prix zúčastnil 83 závodů, z nichž si odvezl tři umístění na stupních vítězů, ale sám Prost se na tento podnik ohlédl a označil ho za svou “největší chybu”.
Rok 1997 byl slibný, Olivier Panis získal třetí místo ve druhém závodě týmu v Brazílii a druhé místo ve Španělsku. Po šestém víkendu v Barceloně byl Panis s 15 body třetí v pořadí, jen o bod za soupeři o titul v té sezoně Jacquesem Villeneuvem a Michaelem Schumacherem. To bylo pro Prost GP asi tak všechno, protože Panisovo zranění v Kanadě zastavilo budované tempo, ale pro rok 1998 byl motorový partner Mugen-Honda vyřazen ve prospěch Peugeotu. V rámci celofrancouzského útoku Peugeot skutečně změnil podmínky smlouvy o motorech a donutil Prosta za motory platit, místo aby je dostával zdarma.
Tým se propadal pořadím alarmujícím tempem a v sezónách 1998 a 1999 získal dohromady pouhých 10 bodů, z toho šest prostřednictvím Jarna Trulliho v chaotické GP Evropy 1999, kterou vyhrál Johnny Herbert z týmu Sira Jackieho Stewarta. V roce 2000 tým nezískal ani jeden bod a v roce 2001 jen čtyři, protože se potýkal s finančními potížemi v době, kdy v F1 zažívala rozmach éra výrobců jako Toyota a BMW. Prost neměl jinou možnost než tým před sezónou 2002 zavřít:
“Jestli jsem udělal nějakou chybu, tak to byla tato. Bylo by lepší, kdybych to neudělal. Neměl jsem se rozhodovat na poslední chvíli. Dva dny před podpisem smlouvy jsem to už nechtěl dělat. Měli jsme s Peugeotem plán a smlouvu na pět let volných motorů se spoustou vývoje. Pak přišli dva dny před mým podpisem a bylo to jen na tři roky a musel jsem zaplatit za motor…”
A tak se rozhodl, že se na to vykašle.
“Nakonec jsem byl rád, že jsem skončil.”
Prost se později stal poradcem Renaultu a Alpine, než tým před sezonou 2022 opustil v nedobré atmosféře.