Sauber odjel 500 závodů. Jen jeden muž byl u všech

Pod rouškou Alfy Romeo dosáhl Sauber v Turecku svého 500. startu ve formuli 1. Nejzvučnější je ve spojení se švýcarským týmem jméno jeho majitele Petera Saubera, přesto on sám u všech závodů nebyl. Jen jeden muž se zúčastnil každého závodního víkendu, do kterého Sauber nastoupil...

Štítky: Alfa Romeo Sauber Zveřejněno 24. 11 2020 — Petr Čermák

500 závodů – tolik startů ve svém kokpitu ani zdaleka neabsolvoval žádný závodník v historii – má na svém kontě manažer Alfy Romeo Beat Zehnder. Na rozdíl od mnohých zaměstnanců týmu ale Zehnder netoužil po kariéře v automobilovém sportu. Chtěl pracovat jako motorový mechanik na lodích, aby mohl cestovat po světě.

Švýcarsko nebyla špatná země pro splnění Zehnderova snu – tedy až do určité doby. Když Zehnder dokončil školu, rozhodly se švýcarské společnosti o přesunu výroby naftových motorů do ciziny, aby ušetřily peníze. Zehnder tehdy ale potřeboval práci a tak začal hledat – v lokálních novinách pak našel nabídku na pozici mechanika ve společnosti Peter Sauber International Motorsport.

Zehndera však závodění vůbec nezajímalo. Co ho ale zajímalo, byla část se slovem „International“, neboli v překladu „Mezinárodní“. Navíc si přál být mechanikem a byl velmi zručný. Peter Sauber ho tedy pozval na pohovor, ale příliš nadšený z mladého Zehndera nebyl…

„Peter mi řekl, že jsem příliš mladý a že nemám zkušenosti z motorsportu. Navíc, a to bylo úplně nejhorší, jsem nejevil o tento sport zájem. Přišel jsem do té skvělé továrny, prohlédl si ta skvostná závodní auta, ale mně to bylo jedno. O nic z toho jsem nejevil zájem,“ vypráví po letech Zehnder.

O tři týdny později ale mladý vystudovaný mechanik zkusil své štěstí znovu. „Zavolal jsem mu a on nikoho nesehnal. Potřeboval mechaniky a tak mě najal. Dal mi roční kontrakt a řekl, že to zkusíme.“ Dnes, o 31 let později, je Zehnder stále součástí týmu.

Sauber má 500. Pod rouškou Alfy Romeo slaví svůj 500. závod

Svou úžasnou sérii 500 závodních víkendů nepřerušil ani jednou, byl přítomen u každičké Grand Prix. Vynechal však první páteční trénink v rámci GP Itálie 2008. Volali mu totiž z domova, že je jeho tatínek vážně nemocný. Když se vrátil domů a zjistil, že je mimo ohrožení života, vrátil se zpět do Itálie, kde stihl účast ve druhém tréninku.

„Měl akutní zápal plic,“ prozradil Zehnder. „Málem nebyl mezi námi. Jenže on zabojoval a dodnes se z jeho přítomnosti radujeme!“

Zehnder pracoval jako mechanik 5 let. Poté mu Peter Sauber nabídl práci týmového manažera, kterou ale Zehnder původně odmítl. „Ani jednou jsem si do roku 1994 nezabookoval letenku ani pokoj na hotelu. A pak mi zničehonic (Peter) řekl, že budu zodpovídat za celý tým. Řekl mi, že to musím udělat.“

„Řekl jsem mu, ať mi dá den na promyšlenou. Pak jsem mu řekl, že ne. ‚Pardon, ale jsem mechanik. Mám tu práci rád.‘ Tak mi nabídl alternativní řešení – dělat obojí! Tak jsem mu řekl, že to zkusíme. V druhé polovině sezony 1994 jsem tedy od 7 ráno do 6 večer dělal mechanika a přes noc jsem organizoval tým. Měl jsem dvě zaměstnání.“

Zehnder strávil u Sauberu více než 30 let svého života, zakladatele týmu a tehdejšího šéfa zná tedy velmi dobře. Jaký Peter Sauber byl? „Typický Švýcar!“ zasmál se Zehnder. „Sauber znamená v němčině ‚čistý‘. V továrně jste nikdy nenašli žádný nepořádek, vše bylo velmi čisté. Formule 1 dnes taková je a Peter se tímto řídil už tehdy. Vše mělo své místo, byl velmi precizní. Prostě skvělý šéf.“

„Věřil, že pokud chcete něčeho dosáhnout, musíte o krok dál. Byl příkladem správného závodníka. Byl velmi čestný, na tenhle sport možná až příliš. Když nás z nějakého závodu diskvalifikovali, nikdy to nebylo schválně, pokaždé to bylo kvůli nějaké chybě. Hodně se pak styděl.“

A právě tyto vlastnosti Zehnder vyzdvihuje a myslí si, že právě díky nim se Sauber „dožil“ pětistého závodního víkendu, ačkoliv pod názvem slavné italské automobilky Alfa Romeo. Sauber byl jednoduše řečeno dobrým šéfem.

„Byl to důvěryhodný člověk. Neměl žádné jachty ani žádná velká sídla. Všechny peníze od sponzorů a všechny peníze, které jsme si na sebe jako stáj vydělali, vracel zpět do týmu. S jeho přístupem jsme byli schopni získat sponzorství od Petronasu a Red Bullu, obě značky jsou dodnes stále ve formuli 1. Nebýt těchto partnerství, tak jsme tu dnes jako tým nestáli.“

Zehnder hodnotí, že nejobtížnější období si tým prožil v roce 2009 po odchodu BMW z formule 1. Peter Sauber tehdy svůj bývalý tým zachránil od zániku. „Bylo to pro něj opravdu složité – pro mě vlastně také,“ vzpomínal Zehnder. „Ve Švýcarsku pracovalo 470 zaměstnanců a dalších 250 v Mnichově. Ze dne na den se BMW rozhodlo z šampionátu stáhnout.“

„Byl to Peter, kdo celý tým odkoupil zpět. Udělal to pro zaměstnance, jelikož byl Sauber Motorsport stále jeho dítětem. Zpětně bych však řekl, že by to už neudělal. Bylo to opravdu složité období. Museli jsme propustit 180 lidí.“

„Finanční stránka byla od roku 2014 naprosto katastrofální, šestiválce jsou mnohem nákladnější na provoz, než bývaly osmiválce. Hodně jsme se zadlužili. Nemohl dodavatelům platit včas a to ho velmi ranilo. Dodržovat termíny, to pro něj bylo extrémně důležité. Dva měsíce po sobě jsme to ale nezvládli – neměli jsme peníze.“

V roce 2016 Peter Sauber s tehdejší šéfkou týmu Monishou Kaltenborn prodali své podíly společnosti Longbow Finance a zajistili tím švýcarské stáji budoucnost. Pod názvem Sauber tým operoval do konce sezony 2018, od roku 2019 v rámci smluvních podmínek nese Sauber Motorsport název Alfa Romeo Racing. Je to ale pořád ten stejný tým…

„Je to ten stejný tým, jsme jako rodina,“ přiznává Zehnder. „S Fredem (Vasseurem) coby šéfem týmu pokračujeme v tom, co Peter Sauber před 30 lety začal.“

Romeo Ferraris odhaluje elektrickou Alfu pro ETCR