První monopost Tyrrellu zkonstruovali odborníci na letectví a kosmonautiku

K příležitosti 70. výročí od vzniku Mistroství světa vozů formule 1 poskytla společnost Automobilist několik speciálních plakátů. Na jednom z nich byl vyobrazen i monopost stáje Tyrrell – stáje, která se do historie F1 zapsala nejen díky třem titulům v podání Jackieho Stewarta, ale také díky pověstné šestikolce, s kterou Tyrrell závodil v roce 1976. Na tuto úchvatnou éru vzpomíná i syn zakladatele týmu Bob Tyrrell.

Štítky: Automobilist Historie Tyrrell Zveřejněno 24. 11 2020 — Petr Čermák

Bob Tyrrell je synem Kena Tyrrella, zakladatele stejnojmenného týmu. V týmu svého otce začal ale pracovat až po odchodu Jackieho Stewarta, který v letech 1969, 1971 a 1973 oslavil zisk mistrovských titulů.

„Můj otec Ken Tyrrell vstoupil do formule 1 poprvé v roce 1968. Šasi bylo od Matry a auto bylo zkonstruováno nedaleko Paříže francouzskou společností, která se zabývala letectvím a kosmonautikou. Tehdy jsem ještě chodil do školy,“ vzpomíná na tým svého otce Bob Tyrrell.

„Samostatným konstruktérem se Tyrrell stal až na konci roku 1970. V roce 1971 pak dokázal získat konstruktérský titul, zatímco Jackie Stewart uspěl mezi jezdci. Pokud odečteme jezdce, pracovalo v týmu pouhých 20 lidí – a to mluvím o lidech v dílně, o mechanicích, vedení týmu a započítávám sem i účetní! Tolik lidí by vám v dnešní formuli 1 stačilo jen na jeden pit stop!“

„Já se k týmu přidal až v roce 1974, nestihl jsem tak Stewartův titul v roce 1973. Byl jsem ale u zrodu revolučního vozu – šestikolky, která dostala jméno Tyrrell P34 a s kterou jsme závodili v roce 1976. Tento legendární rok zachycuje film Rivalové, kde se James Hunt stane mistrem světa o jeden bod před Nikim Laudou od Ferrari. Třetí skončil Jody Scheckter, který závodil v Tyrrellu P34.“

„Můj otec Ken měl zvláštní talent pro objevování mladých talentů. Hrál důležitou roli v kariérách několika velmi úspěšných závodníků, mezi které se řadí Martin Brundle, Patrick Depailler, Jean Alesi, Ronnie Peterson, Stefan Bellof, Jackie Ickx nebo Jody Scheckter.“

„V dnešní formuli 1, které dominují automobilky jako Mercedes a Ferrari společně s velmi dobře financovanými soukromými týmy jako Red Bull, nemohou malé soukromé stáje uspět. Jsem vděčný za to, že jsem mohl s Tyrrellem spolupracovat v době, kdy malé týmy mohly konkurovat a porážet velká jména jako bylo Ferrari, a to především díky vynalézavosti a silnému odhodlání.“

„Bylo mi ctí spolupracovat s Automobilist, kterému se daří skrze plakáty oživit vzpomínky na tu památnou dobu, která byla tak skvělá nejen pro tým Tyrrell, ale také pro samotnou formuli 1.“

Jediné vítězné auto se šesti koly nově na exkluzivních plakátech Automobilist