Sauber má 500. Pod rouškou Alfy Romeo slaví svůj 500. závod
Přes hranici 500 Grand Prix se v historii formule 1 přehouply jen tři týmy – Ferrari, McLaren a Williams. O víkendu se k nim přidá i Sauber, který v současnosti operuje pod názvem italské automobilky Alfa Romeo. Pojďme společně nahlédnout do historie a připomeňme si bohatou kariéru týmu, který už v 70. letech založil Peter Sauber.
Sauber Motorsport AG (dříve známý jako PP Sauber AG) je závodní tým, který byl založen už v roce 1970. V 70. letech se švýcarský tým založený Peterem Sauberem účastnil závodů sportovních vozů, v 80. letech se pak stal oficiálním továrním týmem Mercedesu – a pomohla ke vzkříšení legendy slavných stříbrných šípů.
Sauber slavil na poli vytrvalostních závodů mnoho úspěchů – v roce 1989 zvítězil ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Le Mans a v letech 1989 a 1990 oslavil zisk titulů ve světovém šampionátu závodních prototypů.
Tyto úspěchy ale Peteru Sauberovi nestačily, a tak v roce 1993 ve spojení s výrobcem motorů Ilmor (který vyráběl a vyvíjel motory pro Mercedes) vstoupil do šampionátu formule 1. Málokdo by si tehdy vsadil, že tento malý švýcarský tým setrvá v královně motorsportu až dodnes.
Dechberoucí debut
Sauber pro vstup do formule 1 sestavil monopost, který pojmenoval C12 („C“ odkazuje na Peterovu manželku Christine). První test tento černě zbarvený monopost absolvoval už 1. září 1992 na okruhu Lurcy-Levis ve Francii.
„Test jsme absolvovali s Karlem Wendlingerem,“ vzpomíná na začátky ve F1 Peter Sauber. „Požádal jsem i Jeana-Louise Schlessera, aby se k nám připojil. Test byl dobrý, teda až na převodovku. My sami jsme si ji nevyráběli, takže jsme ji museli koupit a trápilo nás elektrohydraulické řazení.“
Sezona 1993 začínala v Kyalami v Jižní Africe. Za tým tehdy závodili Karl Wendlinger a JJ Lehto. Nikdo tehdy nečekal, že by malý švýcarský tým předváděl zázraky – přesto se tak stalo. Lehto se do závodu kvalifikoval na neuvěřitelném šestém místě.
Pokud byla kvalifikace skvělou vizitkou Sauberovy práce, v závodě ji ještě vylepšil. JJ Lehto totiž dojel na dechberoucím pátém místě a připsal tak Sauberu v historických statistikách první body. Tehdy bodovalo jen prvních šest jezdců.
Sauber týmem nováčků
Peter Sauber vždy dával prostor mladým jezdcům. Bylo tomu tak ještě před vstupem do formule 1 – pomohl totiž Michaelu Schumacherovi, který pro Sauber závodil v šampionátu sportovních prototypů, dojednat dohodu s Jordanem.
Sauber podstoupil velký risk, když v roce 2001 podepsal s mladým Kimim Räikkönenem, který do té doby absolvoval jen 23 závodů v nižších juniorských kategoriích. Fin se ale brzy prokázal a nakonec se stal mistrem světa. Sauber pomohl i Heinzi-Haraldu Frentzenovi nebo Felipemu Massovi – oba později vyhráli několik závodů a bojovali o mistrovské tituly.
Nelze opomenout ani Sergia Péreze, Felipeho Nasra nebo Charlese Leclerca. Poslední jmenovaný v kokpitu Sauberu očaroval vedení Ferrari a svými výkony si zajistil smlouvu pro rok 2019.
„Byli jsme malý středopolový tým, v kterém panovala velmi přátelská atmosféra,“ prozradil Sauber. „U nás mohl nováček zahájit kariéru, aniž by na něj byl vyvíjen příliš velký tlak. Hodně s námi mladí jezdci komunikovali a já myslím, že jsem vždy vybral dobře.“
„Michael Schumacher byl nejlepší jezdec (který pro nás závodil). Absolvoval u nás dvě sezóny ve Světovém šampionátu závodních prototypů. Během mého působení ve formuli 1 jsme měli několik velmi dobrých pilotů, nebylo by fér jmenovat jen jednoho. Nejúspěšnějším jezdcem týmu byl ale Nick Heidfeld.“
Největší úspěch (pokud nebudeme počítat čtyři roky, které Sauber absolvoval coby tovární tým BMW) zaznamenala švýcarská stáj v roce 2001. Nick Heidfeld pro tým vybojoval stupně vítězů v Brazílii a v Poháru konstruktérů skončil tým na úctyhodném čtvrtém místě. Z období mezi spoluprací s BMW a Alfou Romeo byla pak nejlepší sezona 2012 (Sergio Pérez stanul třikrát na stupních vítězů, jednou Kamuj Kobajaši).
Od soukromníka po tovární tým
Sauber dlouho pracoval jako soukromý tým bez většího investora, pomýšlet na mistrovský titul tak bylo nemožné. Přesto se Peterovi Sauberovi podařilo vyjednat několik velmi výhodných kontraktů – do formule 1 přivedl například společnost Petronas, Red Bull nebo Credit Suisse. První dvě jmenované v královně motorsportu operují dodnes.
Sauber získal mezi lety 1993 a 2005 celkem šest stupňů vítězů, finanční situace ve formuli 1 ale byla spíše nezvladatelná. Když se tedy BMW rozhodlo ukončit spolupráci s Williamsem, naskytla se úžasná příležitost pro vzájemnou kooperaci. Sauber tehdy prodal většinu svého podílu mnichovské automobilce a tím vzniklo spojení BMW Sauber.
Konkurenceschopnost malého švýcarského týmu s významnou finanční podporou nenadále rostla a vyústila v roce 2008 vítězstvím Roberta Kubici ve Velké ceně Kanady. Od nových pravidel pro rok 2009 si pak BMW slibovalo šanci bojovat o mistrovský titul, jenže to se nepovedlo. Zdlouhavý a ekonomicky náročný vývoj přišel vniveč, BMW se tedy po nástupu velké ekonomické krize rozhodlo své působení v královně motorsportu ukončit.
Peter Sauber opět přebírá kontrolu
BMW se snažilo dohodnout se společností Qadbak, jenže k prodeji týmu nakonec nedošlo. Peter Sauber si ale nedovedl představit, že by stovky zaměstnanců přišlo o práci a rozhodl se, že tým vezme zpět do svých rukou. „Odkoupit tým zpět byla naše jediná šance, jak celý projekt zachránit,“ vzpomíná na krušné období na přelomu desetiletí Sauber.
Na konci roku 2009 předal většinu pravomocí Monishe Kaltenborn. Ta s týmem spolupracovala dlouhé roky – v roce 2012, na své 69. narozeniny, ji pak Peter Sauber oficiálně jmenoval šéfkou týmu. Kaltenborn se stala první ženou, jež dostala příležitost vést tým formule 1.
„Na podzim roku 2012 jsem ji jmenoval šéfkou týmu. Nepřál jsem si stát na boxové zdi i ve svých 70 letech. Monisha Kaltenborn převzala kontrolu nad týmem ve velmi složitém období. Jejím úkolem bylo zajistit budoucnost týmu, což se jí povedlo.“
V roce 2016 prodali Peter Sauber a Monisha Kaltenborn svůj podíl společnosti Longbow Finance. „Situace byla obtížná,“ vypráví Sauber. „Nebylo to jednoduché rozhodnutí, ale bylo rozumné. Najít investora, jakým byla Longbox Finance, týmu pomohlo.“
Dnes a zítra
Sauber Motorsport stále ve formuli 1 operuje, ačkoliv se od minulého roku jmenuje Alfa Romeo Racing. Italská automobilka se stala v roce 2018 hlavním sponzorem týmu a součástí dohody bylo i následné přejmenování. Tým ale i nadále sídlí v Hinwilu ve Švýcarsku.
„Samozřejmě mě mrzí, že jméno Sauber už ve formuli 1 jako takové nefiguruje,“ přiznal zakladatel týmu. „Musíte to ale vidět v širším kontextu. Sauber Motorsport může být hrdý na to, že staví auta pro Alfu Romeo.“
Pokud sečteme všechny závody, kterých se Sauber (ať už pod rouškou BMW nebo Alfy Romeo) zúčastnil, dostali bychom se k finálnímu číslu 499. Do toho pětistého pak v neděli odstartují Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi. Ačkoliv to nebylo vždy jednoduché, zůstává Sauber ve formuli 1 a jeho budoucnost je (alespoň prozatím) zabezpečená a i nadále může poskytovat příležitosti pro mladé závodníky, kteří mají dostatek talentu a odvahy na to, aby se poměřili s těmi nejlepšími závodníky světa.