S kým může Red Bull dál vyvíjet motory?

Honda svým oznámením učinila rázný škrt v budoucích plánech Red Bullu ve formuli 1. Nejen mateřský tým, ale také sesterské AlphaTauri je pro revoluční rok 2022 bez pohonné jednotky. Přesto by motory Honda mohly v kokpitech obou týmů setrvat i nadále prostřednictvím nezávislého výrobce. Ten by odkoupil plány japonské automobilky. Kdo se řadí mezi nejžhavější kandidáty?

Štítky: Honda Pohonné jednotky Zveřejněno 10. 10 2020 — Petr Čermák

Honda potvrdila, že prodej vývojových plánů je jednou z možností, o které automobilka uvažuje. Pro webový portál The Race to potvrdil šéf projektu Honda F1 Masaši Jamamoto.

Mercedes se nedávno vyjádřil vcelku jednoznačně – Red Bullu poskytovat motory nebude. Zbylé dvě možnosti představují návrat k Ferrari nebo Renaultu (první jmenovaný je velmi nereálný, s Renaultem by to – i podle pravidel – vyjít mělo, v roce 2018 se spolu ale nerozešli příliš v dobrém).

Reálnou možností je tak prodej vývojových plánů Hondy nezávislé společnosti, která by převzala projekt a nadále Red Bullu a AlphaTauri poskytovala pohonné jednotky.

Mají Hamiltonovy tituly váhu srovnatelnou s těmi dřívějšími?

Mugen

Společnost Mugen je úzce provázána s Hondou. V roce 1973 ji jako nezávislou konstruktérskou společnost zaměřující se na motorsport založil Hirotoši Honda, syn zakladatele stejnojmenné automobilky.

Ačkoliv zde byla rodinná návaznost, Honda v současnosti Mugen nevlastní, přesto byli zejména v minulém tisíciletí úzce propojení.

Mugen dodával pohonné jednotky pro šampionáty formule 3 a formule 3000 (předchůdce GP2, neboli dnešní formule 2) a dokonce poskytoval pohonné jednotky týmům formule 1. Naposledy jsme jméno Mugen mohli zahlédnout na vozech Jordanu v roce 2000.

Kromě Jordanu dodával Mugen motory týmům Tyrrell, Footwork, Lotus nebo Ligieru. Ve všech případech se jednalo o bývalé zákazníky Hondy. První vítězství si kombinace týmu F1 s motorem Mugen zajistila během GP Monaka 1996 – s ligierem tehdy zvítězil Olivier Panis. Jordan pak přidal 3 vítězství v letech 1998 a 1999.

Jedná se tedy o velmi silného kandidáta, který by mohl současný hybridní projekt od Hondy koupit a dodávat je v následujících letech Red Bullu a AlphaTauri.

Elektrický Taycan je nejprodávanějším vozem Porsche, drtí i Panameru

Ilmor

Ilmor Engineering je společnost založená v 80. letech dvěma bývalými zaměstnanci Cosworthu – inženýry Mariem Illienem a Paulem Morganem. Ilmor stojí za základem motorů, s kterými pod názvem Mercedes závodily týmy ve formuli 1 – zejména pak mluvíme o McLarenu, který s Mikou Häkkinenem získal dva mistrovské tituly v letech 1998 a 1999.

Na začátku nového tisíciletí byl Ilmor kompletně odkoupen Mercedesem. Mario Illien však později založil ve spolupráci s Rogerem Penskem novou společnost, která si v motorsportu vybudovala velké jméno. Ilmor zaznamenal úspěch ve spolupráci s Hondou v šampionátu Indy Racing League v letech 2004 a 2005.

V současnosti vyvíjí Ilmor v IndyCar motory pro Chevrolet – je tedy konkurenčním výrobcem Hondy, která je na americké scéně posledním zbývajícím dodavatelem motorů.

Je Ilmor skutečným kandidátem? Ano – s formulí 1 má totiž také zkušenosti, a to vcelku nedávné. V letech 2015 a 2016 podporoval motorové oddělení Renaultu a vloni se podílel na řešení vibrací u motoru Honda.

F1 by se měla probrat a uspíšit přechod na novou specifikaci motorů

Cosworth

Stejně jako Ilmor, tak i Cosworth je úzce spojován s Red Bullem. Zároveň je považován za nejúspěšnějšího nezávislého výrobce motorů v celé formuli 1. Naposledy jsme motory Cosworth viděli na startovním roštu v roce 2013 pod „kapotou“ obou marussií.

V současnosti Cosworth vyrábí hybridní pohonné jednotky pro britský cestovní šampionát a stál za zrodem motoru pro hypercar Aston Martin Valkyrie, na kterém spolupracoval i Red Bull.

AVL

Společnost AVL sídlí ve Štýrském Hradci a je s Red Bullem úzce svázána. V minulosti spolupracovali na různých technologických projektech, AVL je dokonce známá svou spoluprací s Ferrari.

Zaměřuje se na výzkum a vývoj hybridních a elektrických pohonů. Zároveň je velkým dodavatelem motorových brzd, které jsou ve formuli 1 využívány pro testování. Renault měl v minulosti využít služeb AVL, aby zde otestoval pohonnou jednotku pro Red Bull.