F1 by se měla probrat a uspíšit přechod na novou specifikaci motorů
Odchod Hondy by měl být pro formuli 1 varováním. Alespoň tak situaci vnímá šéf Renaultu Cyril Abiteboul, který volá po brzké změně specifikace pohonných jednotek. Současná situace není pro královnu motorsportu pozitivní.
Současné pohonné jednotky by měly ve formuli 1 setrvat až do konce sezónu 2025, přesto se v posledních měsících rozvířily diskuse, jakým směrem by se královna motorsportu měla vydat.
Sportovní ředitel F1 Ross Brawn si myslí, že žádná nová automobilka do formule 1 před změnou regulí nevstoupí. Proč by taky vstupovala, současné pohonné jednotky jsou příliš komplexní, tudíž finančně náročné na vývoj. Honda vstoupila do F1 v druhém roce nových hybridních regulí a trvalo jí několik let, než se stala konkurenceschopným výrobcem.
Honda minulý týden oznámila, že na konci sezóny 2021 svůj program ve formuli 1 ukončí. Podle šéfa Renaultu Cyrila Abiteboula je tento odchod pro F1 budíčkem, nové pohonné jednotky by měly být představeny a zavedeny podstatně dříve než v roce 2026.
„Ze současné situace kolem Hondy nemám radost,“ prozradil Abiteboul. „Musíme k sobě být upřímní, pro formuli 1 to není pozitivní trend. Chceme formuli 1 s automobilkami, výrobci pohonných jednotek. Nechceme zůstat jen u třech výrobců.“
„Musíme vyvést jasné důsledky současné situace. Už nějakou dobu apeluji na vedení, aby se na tuto problematiku zaměřilo. Situace kolem motorů je neudržitelná. Především z ekonomického hlediska, ale také z technologického.“
„Nemůžeme takhle pokračovat. Buďto musíme změnit současnou pohonnou jednotku, nebo najít způsob k rychlé implementaci nové filosofie pohonného agregátu. Věřím, že současný vývoj situace donutí vedení se zamyslet nad budoucností pohonných jednotek.“
Podle Abiteboula není formule 1 za současných podmínek pro nového výrobce atraktivní. Aby byl nový výrobce úspěšný, musel by do vývoje investovat nemalou částku, která se mu však nemusí vrátit zpět.
„Vstupenka do královny motorsportu je velmi drahá a technologicky náročná,“ dodává Abiteboul. „I když utratíte velkou sumu peněz, stále bude trvat nějakou dobu, než se dostanete na vrchol. Byli jsme svědky podobné situace, naštěstí se nám už daří lépe.“
Podle Abiteboula nestačí ani současný rozpočtový strop, který má za cíl vyrovnat týmy startovního pole. „Nějaké kroky jsme podnikly, ale nestačí to. Musíme pracovat úporněji. Stejně jako se pracuje na pravidlech pro šasi, musíme pracovat na pravidlech pro pohonné jednotky, pokud nechceme formuli 1 ublížit.“
Honda neodchází jen z ekonomického hlediska, ale také kvůli snaze dosáhnout nulové uhlíkové stopy. Současná formule 1 tuto příležitost nenabízí, což podle Abiteboula není dobrou reklamou.
„Je to důkaz toho, že jsme nebyli schopni současnými motory upoutat veřejnost. Tyto pohonné jednotky jsou neskutečné – nic vyvinutějšího v motorovém světě neexistuje. Žádný jiný motor se efektivností naší pohonné jednotce nevyrovná.“
„Problém je, že jsme to světu nedokázali vysvětlit. Pokud uděláte chybu na začátku, už ji nemůžete jednoduše napravit. Musíme se semknout a uvědomit si chyby, kterých jsme se dopustili a změnit je.“
Může formule 1 takto markantní problém vyřešit pouhou „evolucí“ současných pohonných jednotek? „Nejsem si jistý,“ přiznal Abiteboul. „Je škoda, že jsme nepočínali jednotně, nemluvím jen o Hondě, ale o nás všech. Formule 1 promarnila skvělou příležitost.“
„Investovali jsme do aktiv, do platformy, technologie, dohromady jsme utratili miliardy. Chyba je v počátku – musíme světu ukázat, jakým směrem se vydáváme, nesmíme se tímto směrem pouze vydat a pak nadávat.“
„Kdykoliv jezdci mluví v současnosti o motorech, stěžují si, což je nešťastné, jelikož nemáme příležitost promluvit o tom, jak skvělé tyto motory jsou. Chápu, že je to složité, možná bychom si měli promluvit o tom, zda je současná úroveň technologie žádaná, jestliže ji považujeme za škodlivou pro konkurenceschopnost týmu a vozu jako celku.“