Zkrácený víkend znovu otevřel otázku „zbytečně velkého množství času“ na trénování

Netradiční průběh GP Eifelu nám zajistil napínavou podívanou v boji o pole position. Možná je to specifikem závodní trati, důležitým faktorem ale byl i nedostatek dat z pátečních tréninků, které byly kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám zrušeny. Někteří jezdci by počet tréninků snížili natrvalo – prý by vše bylo méně předvídatelné.

Štítky: Pravidla Zveřejněno 11. 10 2020 — Petr Čermák

Volné tréninky jsou alfou a omegou celého závodního víkendu. Jezdci si během nich zkouší závodní trať, osahávají si chování vozu a následně jej upravují dle svých potřeb. Celkově mají jezdci během víkendu k dispozici 240 minut volných jízd.

Páteční program GP Eifelu byl ale ovlivněn nepříznivým počasím – kvůli husté mlze totiž nemohl v případě nouze vzlétnout záchranářský vrtulník. Oba 90minutové tréninky byly zrušeny a jezdci na závodní trať vyjeli teprve v sobotu dopoledne. Přišli tak o dvě třetiny celkového času ve volném testovacím programu.

Podobný formát na jezdce letos čeká minimálně ještě jednou – tentokrát však oficiálně bez vnějších faktorů. GP Emilia Romagna, která se koná na přelomu října a listopadu v italské Imole, se skládá z pouhého dvoudenního závodního programu. V pátek se z logistických důvodů jezdit nebude (týden před závodem v Imole se totiž jede závod v Portugalsku, týmy tak dostaly den navíc pro přepravu vybavení).

Na tiskové konferenci po kvalifikaci se nejrychlejších třech optali, jak moc jsou tréninky ve výsledku důležité a v jaké míře ovlivňují samotný výkon jezdce a vozu. Valtteri Bottas nedokázal ztrátu tréninků vyčíslit, rozhodně by ale byl v kvalifikaci rychlejší.

„Čím víc tréninků máme, tím více můžete zapracovat na detailech,“ prozradil vítěz sobotní kvalifikace. „Mezi pátkem a sobotou máme celou noc, během které se můžeme zabývat spoustou věcí a hodně toho o autě zjistit, stejně tak se hodně naučit z jezdeckého hlediska. Pokud bychom trénovali více, byl bych o něco málo rychlejší.“

Bottas ale dodal, že by byl překvapivě radši, kdyby se trénovalo méně: „Mám pocit, že za běžných podmínek trénujeme až moc. Každý se toho hodně naučí, najde správné nastavení – pokud bychom však méně trénovali, možná by se mohlo některým jezdcům a týmům dařit více, jiní by naopak prodělali. Nápad s menším počtem tréninků se mi líbí.“

S Bottasem souhlasil i jeho týmový kolega, lídr letošního šampionátu Lewis Hamilton. Stříbrné šípy by přitom mohly ironicky ztratit více než ostatní, kteří se dominantní Mercedes snaží dohnat.

Obdobný pohled na věc má i Max Verstappen. S větším množstvím prostoru ve volných trénincích by jezdci v kvalifikaci jeli rychleji – jakýkoliv problém lze navíc vyřešit přes noc. Ztrátou pátečních tréninků ale tato možnost na Nürburgringu nebyla.

„Když se trápíte, může se vše analyzovat v továrně, může se pracovat na simulátoru. Jak řekl Valtteri, máme mnoho tréninků,“ myslí si holandský jezdec. „I vy sami pak máte čas na přípravu, chcete si zvyknout (na trať a nastavení vozu).“

„Když máte jen jeden trénink, hned na to šlápnete, odvedete víc práce než v běžném prvním tréninku. Možná se to lehce vyrovnává, ale (s více tréninky) máte šanci řešit drobnosti a najít ztracenou rychlost.“

Malý elektromobil zaštítěný GM přijal už přes 50 000 objednávek, bude stát pár tisíc