Proč se Alonso rozhodl zůstat ve formuli 1 právě s týmem Aston Martin
Fernando Alonso zůstane ve formuli 1 ještě několik let! Ale proč zrovna s týmem Aston Martin?
Je jasné, že Red Bull nebyl atraktivní volbou pro Fernanda Alonsa, protože jeho jediná hodnota pro tým by byla jako krátkodobá náhrada v situaci, kdyby tým přišel o Maxe Verstappena ve stínu firemní krize, ve které se právě nachází. Nepřipadal by v úvahu ani jako náhradník Sergia Péreze vedle Maxe Verstappena, protože to by jednoduše nefungovalo.
Druhou možností pro Alonsa byl Mercedes a jistě i tam proběhla “lehká” jednání (jak Alonso popisuje svá jednání s jinými týmy). Je však Mercedes atraktivnější volbou než to, kde se právě nachází? V současné době určitě ne.
Aston Martin má spoustu předností, ale uchazeč o titul v roce 2026? Honda je dnes silným motorem a bude nejspíš i v roce 2026. Skutečnost, že Alonso vzdal myšlenky na Red Bull spíše naznačuje, že mu Red Bull zavřel dveře sám. Není to poprvé, co se tak stalo, a Christian Horner je známý tím, že si dává pozor na Alonsovu pověst, ať už nespravedlivou, nebo ne. Pro F1 je určitě trošku škoda, že Alonso nebude za Red Bull závodit. Znamená to, že Verstappen bude v roce 2025 s největší pravděpodobností bez konkurence – pokud Ferrari neudělá v zimě 2024 obrovský krok vpřed. Sám Verstappen z toho má nejspíš velkou radost!
Přestože mu táhne na pátou dekádu věku, jakoukoli ztrátu výkonnosti s věkem, která může, ale nemusí souviset, více než kompenzují jeho zkušenosti. Pro všechny je tedy pozitivní, že výjimečný příběh Alonsovy kariéry v F1 bude ještě několik let pokračovat. Od Alonsa je to navíc chytrý krok, pokud chce zůstat ve formuli 1. Verstappen Red Bull neopustí a jít do jeho týmu po jeho boku by bylo příliš riskantní i pro Alonsa. Co se týče Mercedesu, proč by měl Antonellimu zahřívat sedačku, když může stát v čele opravdu solidní perspektivy aliance Aston Martin-Honda do roku 2026?
Alonso se minulý měsíc v Austrálii otevřeně vyjádřil, že je “pánem svého osudu”. Byl pevně přesvědčen, že se vyhne jakýmkoli unáhleným kariérním krokům. Nyní, když si dvojnásobný šampion vybral Aston Martin jako svůj dlouhodobý domov, učinil rozhodnutí, které tým potěší na více než jedné úrovni. Nejenže si tým udrží nejzkušenějšího jezdce na startovním roštu, ale Aston Martin bude mít pocit, že jeho cesta k tomu, aby se stal týmem bojujícím o titul, je správná.
Alonsovo rozhodnutí zavázat se víceleté smlouvě jistě znamená, že ho sám Aston Martin považuje za nejlepší šanci, jak dosáhnout výsledků v krátkodobém horizontu. Znamená to, že se mu líbí, co v týmu ze Silverstonu vidí: dvě nové budovy v továrně, kde bude nový aerodynamický tunel a simulátor, zkušený a dobře sehraný technický tým a krátkodobé modernizace, které z AMR24 dělají konkurenceschopnější závodní vůz. Příchod Hondy a transformace Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým k tomuto rozhodnutí rozhodně patří, i když není jasné, jak dlouho zde Alonso nakonec zůstane.
Představte si, že Aston Martin a Honda skutečně dají Alonsovi vítězný vůz. Existuje reálná šance, že by mohl dosáhnout něčeho, co se nepodařilo od 50. let minulého století, tedy vyhrát ve věku 44 let a více:
Nejstarší vítězové F1
Luigi Fagioli – 53 let (1951)
Nino Farina – 46 let (1953)
Juan Manuel Fangio – 46 let (1957)
Piero Taruffi – 45 let (1952)
Jack Brabham – 43 let (1970)