Zeptejte se nás za pět let: motory Honda do AlphaTauri? Měli nás za blázny!
Odcházející šéf týmu z Faenzy si vzpomněl na rok 2018, kdy tehdy Toro Rosso převzalo od McLarenu motory Honda. A ve Wokingu měli Tostův tým za blázny.
McLaren se z frustrace vzdal motorů Honda během sezony 2017 s tím, že od příštího roku bude mít pohonnou jednotku Renault. Novým zákazníkem Hondy měl být Sauber, ten ale nakonec dohodu odřekl a ponechal si motory Ferrari. Do hry tak vstoupil Red Bull, který v Hondě spatřoval možnou náhradu za své problémové motory Tag Heuer, tedy Renault, se kterými mu už docházela trpělivost.
Honda se tedy domluvila s týmem Toro Rosso. Sesterská stáj měla posloužit jako pokusný králík pro Red Bull. Franz Tost vzpomíná, že členové McLarenu mu říkali, že udělal velkou chybu: “V tom roce 2018 jsme se vlastně stali továrním týmem Hondy. A skoro celý paddock se tomu smál. Přišli za mnou lidé z McLarenu a říkali, že jsme naprostí blázni. Odpověděl jsem ‘jen počkejte, za pět let si povíme’. Jenže to netrvalo ani pět let. Daleko dříve bylo jasné, že to bylo správné rozhodnutí.”
Už ve druhém závodě v Bahrajnu dojel Pierre Gasly čtvrtý. Tedy lépe, než McLaren dokázal za celé tři sezony s Hondou. Skvělý start pak přesvědčil i Red Bull, který začal motory Honda odebírat v sezoně 2019.
Franz Tost si spolupráci pochvaluje: “Byla to fantastická kooperace s Hondou, moc se mi to líbilo. A taky to bylo velmi úspěšné partnerství. V roce 2019 jsme byli dvakrát na pódiu. Nejdříve Daniil Kvyat na Hockenheimringu a pak Pierre Gasly v Brazílii, kde svedl těsný souboj s Hamiltonem.
“V roce 2020 pak přišla změna, když Dietrich Mateschitz založil módní značku AlphaTauri a rozhodl, že tým se přejmenuje a bude ji propagovat. Být ambasadorem AlphaTauri bylo taky zajímavé a vzrušující. A k tomu dokázal Pierre Gasly vyhrát na Monze, takže to bylo opravdu úspěšné období.”
AlphaTauri používá motory Honda dodnes, i když už nesou i přídomek RBPT. V posledních dvou letech to nebylo zrovna dvakrát veselé, loni z toho bylo až deváté místo mezi týmy. Letos to ještě před čtyřmi závody vypadalo na poslední pozici, ale od té doby se tým zvedl a ještě může zaútočit na Williams a sedmou příčku.
“Loni to auto nefungovalo a byl jsem naprosto šokovaný. Letos nefungovalo na začátku sezony. To jsem pak říkal v továrně, že musí na každý závod přivézt nějaký upgrade. Prostě tam dejte nové díly a zrychlete to, je mi jedno jak, jen chci vidět rychlé časy na kolo. A musím říct, že to zabralo.
“Velký upgrade jsme přivezli na Silverstone, taky do Singapuru a Austinu. A taky máme nová vylepšení tady v Abu Dhabí. Doufám, že podáme dobrý výkon a zakončíme sezonu na sedmém místě,” uzavřel Franz Tost před svým posledním závodem jako šéf týmu AlphaTauri.