Jak Mercedes vyřeší zákaz kvalifikačních ‘párty módů’

Mercedes má plán, jak zareagovat na faktický zákaz extrémně výkonných kvalifikačních režimů pohonných jednotek. Svou dominanci má v úmyslu přenést do samotných závodů.

Štítky: FIA Mercedes Pohonné jednotky Zveřejněno 14. 08 2020 — Tomáš Richtr

FIA má v plánu po závodě ve Španělsku implicitně omezit silné kvalifikační režimy pohonných jednotek, takzvaných párty modů. Ty jsou dány dočasným extrémním zatížením celého stroje, včetně speciálních režimů rekuperace energie s účelem dosáhnout co nejlepší pozice na startu. V takovém nastavení by vůz F1 v závodě ale vydržel jen pár kol.

Proč se F1 snaží omezit kvalifikační režim motorů, a proč nejde o nic neobvyklého

Protože je Mercedes v párty módu zdaleka nejlepší, FIA vymýšlí způsob, jak celé startovní pole alespoň trochu výkonnostně srovnat. Tím, že se pokusí uzavřít velkou výkonnostní propast mezi kvalifikací a závodem. Na přesné znění opatření, které bude mít podobu technického nařízení (rozuměj: není nutná změna pravidel), si musíme ještě počkat – nebývá totiž veřejná. Ale víme už, že základním principem je nařídit, aby výkonnostní konfigurace motoru použitá v kvalifikaci (nebo případně nižší) byla nasazena také v závodě (buď v celém závodě nebo v určité jeho délce).

Jelikož by současné výkonnostní režimy použité v kvalifikaci auto v nedělním závodě jednoduše zničily, je zřejmé, že týmy musí v kvalifikaci takříkajíc polevit. Polevit na úroveň, o které si budou jisté, že při její aplikaci v průběhu závodu dojedou do cíle a pokud možno vyhrají.

Svět očekává, že to Mercedesu zkomplikuje život. Ale Mercedes sám se naopak na novou výzvu těší!

Rozhovor s Maxem Verstappenem – Proč je občas nutné se zasmát?

Je totiž přesvědčen, že ačkoli bude muset v sobotní kvalifikaci ubrat ze zatížení svého stroje, dokáže naopak v závodě zabrat víc, a být stejně nejlepší.

“Nevnímáme to jako hendikep,” vyjádřil své přesvědčení šéf Mercedesu Toto Wolff. “Jestli už nedokážeme využít naší výkonnostní výhody v kvalifikaci, rozložíme si ji do závodu. Je to pro nás fantastická výzva a my se jí rádi vyrovnáme, jakmile bude pravidlo zavedeno.”

Hyundai plánuje odhalení třech nových elektromobilů

Za novým opatřením FIA není jen snaha trochu omezit letitou dominanci Mercedesu, ale také zjednodušit kontrolu nad dodržováním pravidel. FIA nedokázala Ferrari usvědčit z porušování regulí, ale pochybné ‘mimosoudní’ vyrovnání bez uveřejnění detailů jen budí emoce. Tím spíš ve spojení s náhlým a výrazným poklesem formy Ferrari. Také proto se pozornost nyní obrátila na Mercedes.

“Myslím, že hlavní motivací FIA je, aby lépe pochopila a analyzovala, co se děje s motory,” řekl Toto Wolff. “Jde o velmi komplexní soustavu spalovacího motoru a rekuperačních systémů, a zavést jediný režim je cesta, jak umožnit FIA, aby se ujistila, že je vše v souladu s pravidly.”

Omezení kvalifikačního módu motorů – reakce všech závodníků