Jak Mercedes vyřeší zákaz kvalifikačních ‘párty módů’
Mercedes má plán, jak zareagovat na faktický zákaz extrémně výkonných kvalifikačních režimů pohonných jednotek. Svou dominanci má v úmyslu přenést do samotných závodů.
FIA má v plánu po závodě ve Španělsku implicitně omezit silné kvalifikační režimy pohonných jednotek, takzvaných párty modů. Ty jsou dány dočasným extrémním zatížením celého stroje, včetně speciálních režimů rekuperace energie s účelem dosáhnout co nejlepší pozice na startu. V takovém nastavení by vůz F1 v závodě ale vydržel jen pár kol.
Proč se F1 snaží omezit kvalifikační režim motorů, a proč nejde o nic neobvyklého
Protože je Mercedes v párty módu zdaleka nejlepší, FIA vymýšlí způsob, jak celé startovní pole alespoň trochu výkonnostně srovnat. Tím, že se pokusí uzavřít velkou výkonnostní propast mezi kvalifikací a závodem. Na přesné znění opatření, které bude mít podobu technického nařízení (rozuměj: není nutná změna pravidel), si musíme ještě počkat – nebývá totiž veřejná. Ale víme už, že základním principem je nařídit, aby výkonnostní konfigurace motoru použitá v kvalifikaci (nebo případně nižší) byla nasazena také v závodě (buď v celém závodě nebo v určité jeho délce).
Jelikož by současné výkonnostní režimy použité v kvalifikaci auto v nedělním závodě jednoduše zničily, je zřejmé, že týmy musí v kvalifikaci takříkajíc polevit. Polevit na úroveň, o které si budou jisté, že při její aplikaci v průběhu závodu dojedou do cíle a pokud možno vyhrají.
Svět očekává, že to Mercedesu zkomplikuje život. Ale Mercedes sám se naopak na novou výzvu těší!
Rozhovor s Maxem Verstappenem – Proč je občas nutné se zasmát?
Je totiž přesvědčen, že ačkoli bude muset v sobotní kvalifikaci ubrat ze zatížení svého stroje, dokáže naopak v závodě zabrat víc, a být stejně nejlepší.
“Nevnímáme to jako hendikep,” vyjádřil své přesvědčení šéf Mercedesu Toto Wolff. “Jestli už nedokážeme využít naší výkonnostní výhody v kvalifikaci, rozložíme si ji do závodu. Je to pro nás fantastická výzva a my se jí rádi vyrovnáme, jakmile bude pravidlo zavedeno.”
Za novým opatřením FIA není jen snaha trochu omezit letitou dominanci Mercedesu, ale také zjednodušit kontrolu nad dodržováním pravidel. FIA nedokázala Ferrari usvědčit z porušování regulí, ale pochybné ‘mimosoudní’ vyrovnání bez uveřejnění detailů jen budí emoce. Tím spíš ve spojení s náhlým a výrazným poklesem formy Ferrari. Také proto se pozornost nyní obrátila na Mercedes.
“Myslím, že hlavní motivací FIA je, aby lépe pochopila a analyzovala, co se děje s motory,” řekl Toto Wolff. “Jde o velmi komplexní soustavu spalovacího motoru a rekuperačních systémů, a zavést jediný režim je cesta, jak umožnit FIA, aby se ujistila, že je vše v souladu s pravidly.”