Nad současným vozem Mercedes pořád neláme hůl
Šéf Mercedesu Toto Wolff říká, že jeho tým by nikdy nemohl souhlasit s tím, že nad současnou generaci vozů zlomí hůl, aby získal náskok před pravidly Formule 1 pro rok 2026.
Německý výrobce se musí vyrovnat se skutečností, že stále nezvládl nejnovější předpisy o přísavném efektu a že jeho W15 nemá takovou formu, jakou si na Red Bull přál mít. Mercedes ve skutečnosti přiznal, že jeho vůz pro rok 2024 vykazuje vlastnosti, které “nedávají smysl”, protože zvýšená úroveň přítlaku se neprojevuje ve zvýšeném výkonu na trati. Má podezření, že jeho problémy mohou být spíše mechanického rázu, než že by souvisely s čistou aerodynamikou.
Wolff prohlásil, že nepochybuje o tom, že Max Verstappen a Red Bull jsou již na dobré cestě k zisku titulu mistra světa a že hlavním cílem jeho týmu je nyní skončit nejlépe ze všech ostatních. Ale jak se snaží najít odpovědi na to, co mu chybí s jeho W15, objevuje se scénář, kdy by se Mercedes mohl rozhodnout, že nemá cenu vyhazovat nekonečné prostředky na současná pravidla – protože by bylo lepší, kdyby se včas věnoval svému vozu pro rok 2026 a zajistil si, že bude rychlý hned na startu. Takové rozhodnutí ještě nemusí přijít, protože FIA týmům nedovolí začít pracovat na aerodynamice nových vozů dříve než na začátku roku 2025.
Na otázku, zda může ještě letos nastat okamžik, kdy se Mercedes bude muset rozhodnout, zda opustí současný cyklus pravidel, však Wolff svůj postoj týmu vyjádřil důrazně.
“Jsme Mercedes,” řekl. “Nemůžeme zcela opustit současné předpisy a pokračovat ve výkonech na současné úrovni. To není ambicí značky, ani naší vlastní a našich partnerů. Takže ne. Myslím, že je třeba pokračovat v nasazení, pokračovat ve formování svého chápání. Ale nakonec, až FIA přijde s nějakou formou předpisů, se tím stejně jako ostatní týmy začneme zabývat, a to pravděpodobně spíše dříve než později.”
Wolff počítá s tím, že Mercedes je uzamčen ve skupině pronásledovatelů za Red Bullem s Ferrari a McLarenem – což nakonec nebylo tím, co bylo jeho ambicí v F1.
“Pokud je vaším očekáváním nakonec závodit o vítězství a šampionáty, pak se dá říct, že jsme tak trochu v zemi nikoho, protože Max a Red Bull jsou daleko před námi,” vysvětlil. “Jsme v této skupině, ale není to uspokojivé ani pro jeden z týmů, který bojuje o P2, P3 nebo P4. Vždycky jsem říkal, že kdybych se na to měl dívat z čistě sportovního hlediska, záleží na P1 a ne na P2/P3/P4. Ale je to realita, které v současné době čelíme, a snažíme se z této nové skutečnosti vytěžit co nejvíce. Tímto [naším cílem] je porazit naše přímé konkurenty a zároveň uznat, že někdo prostě odvádí lepší práci, a stanovit si měřítko, které si nakonec musíme znovu nastavit, zda jsme schopni letos vyhrávat závody, a já bych se této ambice nechtěl vzdát. A už vůbec ne příští rok.
Pro rok 2026 je tu velký restart, který určitě poskytuje nejreálnější příležitost pro jakýkoli jiný tým porazit Red Bull. Ale předtím je ještě sezóna a tři čtvrtě a já nechci v příštích 18 měsících prožívat další utrpení. Chtěl bych jen doufat v úspěchy a trend, který půjde vzhůru.”