Rozhovor s Maxem Verstappenem – Proč je občas nutné se zasmát?

Dosavadní sezóna nenaplnila očekávání Red Bullu. Po předsezónních testech to vypadalo, že je Red Bull připraven zaútočit na mistrovský titul. Zatím ale červení býci na konkurenční Mercedes ztrácí, avšak vidí světlo na konci tunelu. Max Verstappen si mezitím buduje jinou schopnost – a to smysl pro humor.

Štítky: Max Verstappen Zveřejněno 13. 08 2020 — Petr Čermák

Max Verstappen se měl v letošním roce stát Hamiltonovým nejbližším soupeřem v boji o titul. Když se podíváme na pořadí v poháru jezdců, je tomu tak, ale musíme si uvědomit, že Mercedes má přeci jen oproti Red Bullu navrch.

Červení býci měli být nejbližšími konkurenty stříbrných šípů a měli je vyzvat k boji o titul. To se ale zatím nestalo – přesto byste si to při poslechu Maxe Verstappena vůbec neřekli. Holanďan dal letos prostor své stránce, kterou jsme do té doby příliš nepozorovali – umožnil průchod smyslu pro humor.

„No to byl ale překrásný start!“ radoval se po úvodním kole GP Maďarska Max Verstappen. Po startu ze sedmého místa vyskočil na třetí, co je ale zarážející, ještě deset minut před startem se vůbec netušilo, zda se závodu zúčastní – při nájezdu na startovní rošt totiž havaroval.

Verstappenův příběh bouračky při cestě na startovní rošt

O dva týdny později na svou nehodu vtipně poukázal v zaváděcím kole: „Nevím jak vy, chlapi, ale mě to tentokrát s přípravou vozu přišlo víc v klidu, nemyslíte?“ V závodě pak připomněl svému inženýrovi, Gianpierovi Lambiasemu, aby dodržoval pitný režim.

Ani těmito fóry Verstappen neskončil. Na jednu stranu se dá tvrdit, že když nebojuje o mistrovský titul, má více času na humor a snaží se na smutnou realitu nemyslet. Jak na to ale pohlíží sám Max Verstappen?

„Možná poslední dobou mluvím o něco více, protože proč ne?“ prozradil Holanďan v rozhovoru pro The Race. „Sranda může ulehčit práci mechanikům, nedrží je tak pod tlakem. Někdy vidíte, jak je mechanik nervózní. Rád je uklidňuju a povzbuzuju.“

„Neznamená to, že se nesoustředím, někdy je ale potřeba se trochu zasmát, než do toho vkročíte naplno. Myslím si, že z toho všichni prosperují. V Maďarsku se jim povedlo opravit mé auto a my si nebyli jistí, jak se bude chovat, zda je všechno v pořádku. No a po startu jsem se dostal ze sedmého na třetí místo.“

„Po mé zprávě byli úplně ‚Maxi, můžeš se prosím soustředit?‘ – ale já se soustředil. Jen jsem se trochu pobavil, víte? Všichni byli ještě asi zapocení z přípravy auta. Směřoval jsem tu zprávu k nim. Myslím, že se smáli, což je dobré.“

Verstappenova zpráva směřovaná k inženýrovi během GP Velké Británie, aby dodržoval pitný režim, by mohla být v mnoha situacích nevhodná. 22letý závodník si ale vybral jeden z nejklidnějších momentů závodu a zavtipkoval si.

Obavy, že by mohl jezdec ztratil kontrolu nad vozem, jelikož se nesoustředí, nejsou podle Verstappena v tomhle případě na místě. „V určitý moment se stanete jakýmsi robotem a vše děláte naprosto přirozeně,“ vysvětluje vítěz GP 70. výročí F1. „Nemusíte o tom přemýšlet. Je to kolo co kolo stejné a vy víte, co máte dělat.“

„Jakmile jsou ale proměnlivé podmínky, je to něco jiného, musíte se více soustředit, protože se trať neustále mění. Musíte být ve střehu. Příkladem je třeba loňský závod v Německu, neměl jsem čas na odpočinek, protože se vše měnilo, jezdíte na různých pneumatikách, bylo sucho a pak mokro.“

„(Během GP Velké Británie) jsem pod tlakem nebyl. Jste takový autopilot.“

Existuje nějaký trik, kterým by se člověk dokázal do podobného rozpoložení před závodem dostat? „Někdy si pouštím hudbu, někdy hraju hru, jindy se zase jen procházím.“

„Nejsem rozčilený, když mi to někdo nebo něco naruší. Může se stát, že tu příležitost někdy nedostanu a potom by to vypadalo asi takhle: ‚Nedostálo se mi mé rutiny, tak se v závodě nepředvedu.‘ To je podle mě hloupost. Nemá to pro mě až takovou cenu.“

Během GP Velké Británie bojoval Verstappen v posledním kole na dálku o vítězství s Lewisem Hamiltonem. Brit totiž dostal v polovině kola defekt – jeho náskok v tu chvíli činil zhruba 30 sekund. Verstappen svého protivníka nestihl dojet a v cíli závodu ztratil pouhých 5 sekund.

Verstappen se ale nechal slyšet, že kdyby vyhrál, cítil by se zvláštně. Proč? „Sice bych vyhrál, ale bylo by to skutečné vítězství? Asi ne,“ myslí si Verstappen. „Měl bych jen velké štěstí.“

Red Bull si letos stihl vybrat pořádnou dávku smůly. Max Verstappen například odstoupil z GP Rakouska ve chvíli, kdy se pohyboval na druhém místě za Valtterim Bottasem. Během dalších závodů pak vyšlo najevo, že monopost RB16 letošnímu Mercedesu není schopen rychlostně konkurovat.

„Byl bych frustrovaný a naštvaný, kdybych současnou situaci nepřijal,“ přiznal Verstappen. „Není ale důvod k tomu být frustrovaný. Prostě to tak je, samozřejmě jsme pomalí, ale chceme na tom zapracovat a musíme přijmout naší současnou pozici.“

„Musíte se spokojit s druhým a třetím místem, protože tak to prostě teď je. Někdy je druhé místo dokonce stejné jako vítězství. Nemá smysl být neustále frustrovaný, když nevyhráváte. Situaci je třeba přijmout.“

Rozhovor vedl portál The Race s Maxem Verstappenem před GP 70. výročí F1. Druhý závod na Silverstonu se ale Red Bullu vydařil, dokázal například lépe pracovat s pneumatikami než Mercedes. Max Verstappen si dokázal díky svému talentu a alternativní strategii dojet pro skvělé prvenství.

Zdrcený Massa odchází z Venturi a nejspíše i z formule E: Závodění už mě nebaví