Omezení kvalifikačního módu motorů – reakce všech závodníků
Zákaz kvalifikačních módů je přinejmenším velmi kontroverzní a stejně jako v otázkách jiných pravidel, i zde dochází k rozsáhlé výměně názorů. Každý tým nahlíží na blížící se pravidlo odlišně – pojďme se podívat, co si o něm myslí nejlepších dvacet pilotů světa.
U Mercedesu jsou skeptičtí
Jezdci Mercedesu se řadí mezi skeptiky. Lewis Hamilton si je jistý, že je nové pravidlo zaměřené na zpomalení Mercedesu, Valtteri Bottas se naopak obává, že bude výrazně méně předjížděcích manévrů v závodě.
Lewis Hamilton: „Nepřekvapuje mě to. Vždy se nás budou snažit zpomalovat, to ale nemění nic na tom, že máme náskok, takže to není tak velký problém. Podtrženo sečteno, chlapi u nás v motorovém oddělení odvedli ve vývoji skvělou práci. Jak jsem řekl, snaží se nás zpomalit, ale nemyslím si, že to ve výsledku bude mít nějaký dopad. Pokud to udělají a pokusí se nás zpomalit, fajn – ale fungovat to nebude.“
Valtteri Bottas: „Nemůžeme vědět, jak na tom prodělají nebo získají ostatní výrobci motorů. Nepanikaříme. Pokud to pravidlo vejde v platnost, bude pro všechny stejné.“
„První věc, která mě napadla, jsou závody – každý tým používá řadu odlišných módů podle toho, jak moc chtějí riskovat opotřebení motoru a někdy – stejně jako my – můžou motor pošetřit. Stejné to je ze strategického hlediska. Pokud budeme mít všichni stejný mód, bude se méně předjíždět, protože si nebudeme moci hrát s nastavením a využít situaci na maximum. Ve finále toho bude méně, co budeme muset dělat.“
Ferrari může profitovat – pochopitelně
S výkonnostní ztrátou, kterou Ferrari v letošní sezóně má, se dá předpokládat, že zákaz kvalifikačních módů maranellské stáji prospěje.
Charles Leclerc: „Abych byl upřímný, nemyslím si, že nás to nějak ovlivní, takže to pro nás může být pouze pozitivní. Jak moc velký benefit to je, to se ukáže až v budoucnosti. Zrovna my nemáme pro závod a kvalifikaci odlišné režimy, takže z našeho úhlu pohledu se nic nezmění.“
Podpořil by Leclerc nové pravidlo? „Ano, určitě je zde z dobrého důvodu. Takže ano, podpořil.“
Sebastian Vettel: „Letos nás to nijak nezasáhne, musíme si počkat a zjistit, jaké to bude mít dopady. Vždy záleží na tom, co se vám povede z vozu vymáčknout, zda máte váš motor vyvinutý tak, aby odjel větší vzdálenost s vyšším výkonem. Z našeho úhlu pohledu ale nic podobného nemáme, takže jak řekl Charles, nijak nás to neovlivní.“
Na otázku, zda nové pravidlo ovlivní ostatní soupeře, odpověděl Vettel: „Uvidíme, záleží na tom, jak velký rozdíl to pro vás je, zda z toho budete profitovat, nebo ne. Je to jednoduché.“
Red Bull zatím nechce soudit
Max Verstappen si zatím držel odstup a k výhodám či nevýhodám zákazu se nevyjadřoval.
Max Verstappen: „Na jednu stranu je to asi dobré, po kvalifikaci na vůz nemůžeme nijak sáhnout, s výjimkou oněch inkriminovaných kvalifikačních módů. Pokud se chceme vydat touhle cestou a omezit práci na voze, pak ano, je to dobré.“
Uškodí zákaz Mercedesu? „Každý víkend je to trochu jiné, někdy máme vyšší rychlost, někdy jsme zase rychlejší v zatáčkách. Oba závody na Silverstonu se lišily. Je těžké určit, s jakým přítlakem ostatní týmy pracovaly.“
„V kvalifikaci mají bezpochyby velmi silný mód. Z naší strany víme, že můžeme odvést lepší práci, zároveň víme, že potřebujeme vyšší výkon. Musíme se na to zaměřit.“
U McLarenu panují rozpolcené emoce
Jezdci McLarenu nahlíží na nové pravidlo z obou stran – přiznávají, že v něčem bude dobré, ale naopak odebere formuli 1 na surovosti.
Carlos Sainz: „Na jednu stranu je to dobré, vše bude konzistentnější a pro fanoušky lépe předvídatelné. Pro nás týmy bude obtížnější zhodnotit výkonnostní výhody všech týmů, takže tohle bude práce pro inženýry a stratégy.“
„Na druhou stranu, pokud vozy zpomalí, začínám pochybovat. Chci, aby byly monoposty formule 1 co nejrychlejší, a pak nám vezmou část výkonu. Ve Spa to bude mít na jedno kolo velké dopady. Ale nevím, nijak zvlášť jsem se nad tím nezamyslel, své dva pohledy jsem vám řekl, ale nijak hlouběji jsem se o tuto problematiku nezajímal.“
Lando Norris: „Každý výrobce motorů má různé módy, někteří jich mají více než ostatní. V dnešní formuli 1 je obtížné určit, kolik toho se svými bateriemi a pohonnými jednotkami týmy dělají.“
„Neumím říct, zda bude nové pravidlo výhodné, nebo ne. Někteří budou profitovat více než ostatní, je otázka, jak na tom budeme v porovnání s ostatními my. Na druhou stranu si myslím, že to formuli 1 odebere jakousi ‚surovost‘ – to znamená, že jeden tým odvede práci lépe než ten druhý, takže si zaslouží mít náskok. Myslím si, že to je dobré pouze v případě, kdy z toho budete prosperovat vy.“
Jezdci Renaultu o změně neslyšeli
Daniel Ricciardo a Esteban Ocon byli novým pravidlem zaskočeni. Oba se ale ani nezamýšleli nad odpovědí, snížený výkon během kvalifikace s otevřenou náručí nevítají.
Daniel Ricciardo: „Neslyšel jsem o tom, teď je to poprvé. Má jednoznačná odpověď je ale ne, neuvítal bych to. Rád v sobotu využívám maximum výkonu, od toho kvalifikace je. Jakmile to tam nebude, asi se tak těšit nebudu.“
„Vyjet na trať, jet co nejrychleji s maximem výkonu – to je něco skvělého. Tenhle koncept miluju. Nechci, aby se něco měnilo, ale budu si o tom muset zjistit více.“
Esteban Ocon: „I já to slyším poprvé, jsem stejně překvapený jako Daniel! Souhlasím s ním, je skvělé jet v kvalifikaci to jedno kolo na absolutní limit – plný plyn, čerstvé pneumatiky a dát do toho vše.“
Odlišný pohled od jezdců AlphaTauri
Zatímco Pierre Gasly tvrdí, že je zavedení nového pravidla škoda, protože z vozu nevymáčkne maximum, Daniil Kvjat nechce teoretické dopady hodnotit.
Pierre Gasly: „Je to škoda, ve formuli 1 se vždy snažíme tlačit na limit a být co nejefektivnější. Jako jezdci chceme být vždy nejrychlejší a týmy své vozy ženou na absolutní hranu.“
„Nemyslím si, že k tomu dochází z motorového hlediska, ještě když nám odeberou výkon v kvalifikaci. Já bych radši jel naplno celou dobu, využití motoru v kvalifikaci a v závodě se hodně liší. Bude to škoda, pokud přijdeme v sobotu o výkon.“
Daniil Kvjat: „Upřímně nevím, nijak jsem se tím nezabýval, takže netuším, co za tím stojí a jaký dopad na závod a kvalifikaci to bude mít. Nijak se k tomu nechci vyjadřovat. Pokud to ale někdo chce zavést, nejspíš za tím něco bude a oni ví lépe, o co jde.“
Jezdci Racing Pointu nemají vyhraněný názor
U Racing Pointu byli otázkami na kvalifikační mód „zaskočeni“. Sergio Pérez ani netušil, že by se mělo pravidlo zavádět už od GP Belgie.
Sergio Pérez: „Nevím, kdy se tak stane, myslel jsem si, že až příští rok. Pokud ale potenciálně od Spa… Uvidíme, co se bude dít.“
Lance Stroll: „Moc o tom nevím, takže k tomu nemám co říct, ale byla by to škoda. Formule 1 je o tom operovat na úplném maximu vozu a pohonné jednotky. Myslím, že bychom všichni chtěli závodit na limitu. Pokud to zavedou, bude to škoda.“
U Alfy Romeo rozdíl neočekávají
Alfa Romeo je zákaznickým týmem Ferrari, takže stejně jako tovární tým nevyužívají ani oni zvláštní kvalifikační motorový mód.
Kimi Räikkönen: „Kvalifikační mód nemáme, pro nás to žádný rozdíl nebude. Je ale vidět, že v tréninku jsou časy jiné než v kvalifikaci, kde to pak vypadá, že za ostatními razantně zaostáváme. Ostatní jsou rychlí na rovinkách, na což my nemáme. Musíme pracovat s tím, co máme, pokusit se vymáčknout maximum. Uvidíme, co z toho bude.“
Antonio Giovinazzi: „Je vidět, že mezi třetím volným tréninkem a kvalifikací hodně týmů zrychlí na rovinkách, takže z toho můžeme profitovat, budeme v lepší pozici. Ale uvidíme, zda tomu tak bude. Pro nás se moc nezmění, ale snad se nám podaří trochu přiblížit ke středu pole.“
U Haasu se změnou počítají
Romain Grosjean se nechal slyšet, že by se rád vrátil k systému KERS. Kevin Magnussen by naopak pravidlo uvítal, jeden závodní mód by mu vyhovoval více.
Kevin Magnussen: „Jediný důvod, proč nejezdíme na plný výkon, je spolehlivost. S ohledem na fakt, jak se nám daří, se už nebudeme muset tak hlídat. Při změně motorových módů si můžete rozhodit brzdné body, rychlostní nájezdy do určitých zatáček jsou odlišné, takže mně jakožto jezdci by vyhovovalo použití jediného módu v průběhu víkendu.“
„Hlavní úkol je být konkurenceschopný, takže se po celý víkend snažíte jezdit a zjišťovat, jak na tom jste. Pokud ale můžete závodit jen s jedním módem, nebudeme potřebovat tolik času ve volných trénincích. To je jen můj odhad, na výsledek si musíme počkat.“
Romain Grosjean: „Abych byl upřímný, o novém pravidlu jsem si přečetl na Twitteru a s žádným inženýrem tuto změnu nekonzultoval. Vím, jaký balíček používáme my, nevím, jak jsou na tom ostatní. Je těžké to nyní určovat. Samozřejmě, když se objeví nové pravidlo, doufáte, že to bude hrát ve váš prospěch. Musíme si počkat do Spa.“
„Kdyby bylo na mě, vrátil bych se zpět k systému KERS, kdy měl nad svou baterií stoprocentní kontrolu sám jezdec. Mohli jsme to využít k útoku, nebo k obraně. Bylo to hodně dobré, využívali jsme energii, když jsme ji využít chtěli. Je dobré, když si to mohou určit sami jezdci. Víme, jaký dopad bude mít pravidlo na nás, ale nevíme, co to udělá s ostatními.“
Williams se změnou nesouhlasí
Stejně jako u Mercedesu jsou i jezdci Williamsu spíše skeptičtí. Georgi Russellovi by motorový mód v kvalifikaci chyběl. Nicholas Latifi se svým týmovým kolegou souhlasí.
George Russell: „Byl bych zklamaný, kdyby to zakázali. Každý výrobce motorů má nějaký výkonnostní nárůst v kvalifikaci. Máte málo paliva, nejsilnější motorový mód, jste na své kolo natěšení, všechno se vám zdá být rychlejší a vy můžete ze svého vozu vymáčknout více.“
„Je to skvělá část závodního víkendu. Když to přirovnáme k jinému sportu – jako běžec musíte v závodě na 100 metrů sprintovat. V maratónu musíte zpomalit. Stejné to je i s motory, máte jedno kolo, kdy do toho můžete dát všechno, v závodě pak zpomalíte. Pokud o to přijdeme, budu zklamaný.“
Nicholas Latifi: „George to hezky shrnul. Souhlasím s ním. Výkonnostní nárůst je v kvalifikaci znatelný, cítíte, že máte větší výkon. Samozřejmě využíváte plně nabitou baterii a dojíždíte s prázdnou. Na své kolo se těšíte a vyšší výkon vás nakopne – byla by škoda, kdybychom o to přišli.“
Potvrzeno: Pascal Wehrlein bude hájit v 7. sezoně barvy Porsche