Rozloučíme se s motorem F1 Hondy. Jak vlastně vypadá?

Formule 1 přešla na hybridní pohonné jednotky už v roce 2014. Od té doby prošla současná koncepce motorů mnohými změnami (způsobenými především výrobci) a stala se tou vůbec nejsilnější v historii. Pojďme si nyní společně s Hondou připomenout, jak současný pohonný agregát formule 1 funguje.

Štítky: Honda Pohonné jednotky Video Zveřejněno 7. 10 2020 — Petr Čermák

Pohonná jednotka formule 1 je hybridní – tzn. ke klasickému spalovacímu motoru, který je poháněn na fosilní paliva, přibyly systémy rekuperační energie. Ty jsou poháněny elektrickou energií, která je získávána při brzdění nebo z výfukových plynů.

Ačkoliv si současné pohonné jednotky příliš mnoho fanoušků nenašly, je třeba zmínit, že formule 1 šla pokaždé s dobou a systémy navržené pro účely závodění „zlidověly“ a automobilky je začaly využívat i ve svých osobních automobilech. Honda se tohoto motta drží, a i kvůli tomu vstoupila v roce 2015 jako výrobce motorů do formule 1.

Z jakých komponentů je současná pohonná jednotka složená? Kromě spalovacího motoru zde najdeme turbodmychadlo, motorgenerátor rekuperace kinetické energie (MGU-K), motorgenerátor rekuperace tepelné energie (MGU-H), uložiště energie (neboli baterie) a řídicí jednotku. K čemu každá z nich slouží?

Vidlicový šestiválec

Dosud se formule 1 neobešla bez tradičního spalovacího motoru. V současnosti se jedná o vidlicový šestiválec s objemem 1,6 litru. Spotřeba tohoto motoru je výrazně nižší oproti jeho předchůdci, vidlicovému osmiválci s objemem 2,4 litru. Důvod je jednoduchý – současný motor musí odpovídat světovému trendu.

Palivo, které monoposty formule 1 využívají, není příliš odlišné od toho, které tankujete na čerpací stanici. Dříve využívaly závodní monoposty speciální směsi, které mnohdy motor poškozovaly a snižovaly jeho životnost. Dnes tomu tak není – ropné společnosti v průběhu let srážely rozdíly, cílem bylo navyšování zisků.

Turbodmychadlo

Lidově nazývané „turbo“ nemá s rekuperátory energie vůbec nic společného, naopak pracuje přímo se spalovacím motorem. Je tedy jednou z těch „tradičnějších“ součástek pohonné jednotky. Turbo je poháněno horkými výfukovými plyny, které roztáčí kompresor, jehož prací je zvýšit poměr vzduchu a paliva proudícího do spalovací komory.

Palivo potřebuje při spalovacím procesu podporu vzduchu, v současnosti je tento fakt mnohem důležitější než dříve, jelikož je na závod povoleno pouze 110 kg paliva. Turbo zjednodušeně řečeno pomáhá motoru „dýchat“. Otáčky v turbu dosahují vysokých hodnot, zhruba 100 tisíc otáček za minutu.

MGU-K

MGU-K (motorgenerátor rekuperace kinetické energie) je jednou z nejkomplexnějších součástí pohonné jednotky formule 1.

Při brzdění generuje monopost F1 obrovské množství tepla, které za běžných okolností nijak nevyužije. MGU-K je tu od toho, aby přebytkovou energii absorboval a převedl ji na elektrickou energii, kterou následně vyšle do baterie.

Kinetický motorgenerátor není pouze přenášečem energie, jeho úkolem je mimoto přesun síly na hnací nápravu (zvyšuje výkon vozu o nějakých 160 koní). Zároveň může být energie z kinetického motorgenerátoru přenášena do tepelného motorgenerátoru, který pomáhá turbu.

MGU-H

MGU-H (motorgenerátor rekuperace tepelné energie) využívá tepla vznikajícího výfukovými plyny. Funguje na stejném principu jako sesterský kinetický motorgenerátor. Vzniklou elektrickou energii posílá MGU-H zpět do baterií, nebo ji využívá k pohonu MGU-K.

Jeho výhodou je zpětný chod – může energii generovat, zároveň ji využívat. Primárně podporuje turbo během akcelerace vozu (snižuje tzv. efekt turbo díry – momentu mezi sešlápnutím plynového pedálu a reakcí turba, jedná se o běžný jev u osobních automobilů).

Uložiště energie

Baterie je specifická pro každého jednoho výrobce. Jejím úkolem je uchovat energii vygenerovanou oběma motorgenerátory. Zároveň podporuje hnací nápravu, během jednoho kola smí však využít jen 4 MJ. Pro jezdce to v praxi znamená zhruba 30 sekund nárustu výkonu.

Bez baterií by se současná pohonná jednotka formule 1 neobešla. Hybridní systém je na ní závislý a její kapacita ovlivňuje výkonnost vozu.

Řídicí jednotka

Řídicí jednotka v pohonné jednotce vozu formule 1 má podobný úkol jako ta zabudovaná ve vašem autě. Kontroluje všechny elementy pohonného ústrojí, zpracovává miliony dat za sekundu.

Jejím úkolem je zajistit, aby měl jezdec dostatek výkonu tam, kde potřebuje. Kontroluje výstup a generaci energie, je tedy stěžejní součástí pro optimální využití (a generování) výkonu závodního vozu.

Bottas proti Hamiltonovi na Dakaru? I to by se mohlo v Extreme E stát