Odchod Hondy: Jaké možnosti má Red Bull? A Verstappen?

Riziko, že se Honda nakonec rozhodne formuli 1 opustit, viselo ve vzduchu dlouho. A teď bylo potvrzeno. Honda bude motory týmům Red Bull a AlphaTauri dodávat ještě během sezony 2021. A pak už nic. Co bude dál? Jaké možnosti týmy mají? A jak to ovlivní budoucnost jedné ze superstar F1, Maxe Verstappena?

Štítky: Honda Max Verstappen Pohonné jednotky Red Bull Zveřejněno 3. 10 2020 — Tomáš Richtr

Nejprve základní parametry:

Revoluční změna technických pravidel je na programu pro sezonu 2022. To se týká jenom vozů. Motory zůstanou stejné až do roku 2025. Motory dodávají Ferrari, Mercedes, Renault a Honda. Ta po skončení sezony 2021, tedy před nástupem nových revolučních formulí, seriál opustí.

Honda dodává motory týmům Red Bull a AlphaTauri. Max Verstappen má smlouvu – velmi komplexní smlouvu – do roku 2023. Jednoduše řečeno to zas až tak moc neznamená, že má Red Bull s Verstappenem nějakou smlouvu. Tím spíš, když počínaje sezonou 2022 nemá Red Bull nasmlouvané motory.

Red Bull má s Renaultem turbulentní historii. Tituly mistra světa v letech 2010 až 2013, a naopak trápení v hybridní éře od roku 2014. Rozvod, potupné znovu-spojení pod značkou TAG Heuer a nakonec přechod k Hondě. S tou navzdory všem očekáváním po potupném vyhazovu od McLarenu dokázal vyhrát Red Bull čtyřikrát a AlphaTauri jednou. Velký úspěch. A vpravdě také velká zadostiučinění.

Nyní ale Honda odchází. A dodavatelem motorů týmům F1 budou už jen Ferrari, Mercedes a Renault.

Objektivně se nedá očekávat, že v současném klimatu budě někdo další chtít začít stavět motor pro F1 některému z týmů. Finance a znalosti potřebné pro takový produkt jsou nesmyslně za hranicemi jakékoli návratnosti. Takže postupně:

Příští sezonu 2021 pojede Red Bull a AlphaTauri s motorem Honda. A Honda ujišťuje, že do toho dá všechno.

Pro sezonu 2022 si musí Red Bull a AlphaTauri buď dojednat smlouvu s Ferrari, Mercedesem nebo Renaultem. Ferrari dodává motory týmům Alfa Romeo a Haas a Mercedes týmům Williams, Racing Point / Aston Martin a příští rok McLarenu. Renault bude stavět motory jen svému továrnímu týmu, i když se příští rok bude nově jmenovat Alpine, což je značka ze skupiny Renault.

Kdyby se Red Bull dohodl s Ferrari, tak by italská automobilka dodávala motory pěti týmům. To samé v případě Mercedesu. To samo o sobě by si žádalo souhlas FIA, protože by to bylo přes stanovený limit.

Pokud by se Red Bull nedohodl ani s Ferrari, ani s Mercedesem, pak existuje pravidlo, podle kterého by byl Renault donucen dodávat motory jinému týmu. Právě s ohledem na to, že je nejméně početným dodavatelem. Termín pro takové rozhodnutí je 1. červen 2021.

Šéf týmu Renault / Alpine Cyril Abiteboul potvrdil připravenost dodávat motory Red Bullu a AlphaTauri, ale škodolibě předpokládá, že to není hlavní cíl rakouské firmy! Další měsíce tak budou zajímavé.

Britové si myslí, že plný přechod na elektromobily do roku 2035 je příliš brzký

A co s Maxem Verstappenem? Ferrari má na dlouhá léta dopředu zajištěné hvězdy formátu Charles Leclerc a Carlos Sainz. Renault / Alpine se těší návratu Fernanda Alonsa. Mercedes má motory Mercedes, ať se tým jmenuje jakkoli a jeho vlastnická struktura je jakákoli. Daimler zůstane aktivní, byť na smlouvu s Lewisem Hamiltonem se pořád čeká. I když je prý údajně dohodnutá nová na další tři roky v hodnotě 120 milionů liber. Nevyřešená otázka, která potenciálně pořád Verstappenovi vystavuje stopku v příchodu do Mercedesu.

Bude Red Bull v pozici odkoupit nebo nějak jinak převzít dosavadní know-how Hondy a předat jej do rukou jiného, čtvrtého dodavatele motorů? Nakonec se jedná o projekt, který byl postaven skoro až na finančně-krvavých nákladech. A bude platný do roku 2025. Dostatečně dlouhá doba, na které se dá stavět. Převzal by takový projekt Red Bull pod svá křídla? Hodně velké sousto.

Zahodit to všechno do koše se ale zdá jako velká zhůvěřilost. Nakonec, Honda v roce 2008 chtěla do koše zahodit svůj tým F1. A jak to dopadlo, všichni víme.