Budou vozy pro rok 2021 mít aktivní aerodynamiku?

Pravidla pro revoluční rok 2021 jsou už skoro hotová. A podle některých zdrojů by vozy za dva roky mohly být osazeny skutečně revolučními prvky.

Štítky: 2021 Pravidla Zveřejněno 14. 10 2019 — Lukáš Štěrovský

Zdá se, že podle některých zpráv už konečně došlo ke shodě v rámci pravidel, která mají být představena v rámci dvou týmů. I prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt pak prohlásil, že ladit se už budou jen detaily. Jedno velké téma je ale pořád ve hře, i když jej FIA původně zamítla už před dvěma roky.

Je jím tzv. aktivní aerodynamika, která by mohla nahradit předjížděcí systém DRS – který má být zrušen –, pokud by se vývojářům pravidel nepodařilo přijít s něčím vhodnějším. O co ve zkratce jde? Nové vozy mají za úkol snížit turbulence vznikající při jízdě za monoposty, kvůli kterým další vozy v pořadí ztrácejí přítlak (až 50 %) a nemohou tak předjíždět. U nových aut by podle simulací mělo jít asi jen o 5-10 %, ale toto číslo bude s postupným vývojem narůstat.

S pomocí aktivní aerodynamiky by jezdec po splnění určitých podmínek mohl v jízdě za jiným vozem pomocí zmáčknutí tlačítka například změnit sklon křídel, aby získal více přítlaku a větší šanci na předjetí. Spekuluje se také o možnosti navýšení přísavného efektu v některých momentech a dalších podobných vychytávkách.

To vše by sice mohlo nahradit systém DRS, je ale otázkou, jestli to v konečném efektu není vlastně ještě umělejší řešení…

Diskuse k článku

Napsat komentář