Analýza: Proč dostalo Ferrari pokutu 645 tisíc korun?
Ferrari dostalo pokutu 25 tisíc eur (asi 645 tisíc korun) a Charles Leclerc navíc penalizaci 10 sekund za jízdu s poškozeným autem. A hlavně za to, že slíbilo sportovním komisařům něco, co se pak nestalo.
Kolikrát jsme to už viděli? Start závodu, kolize, více či méně poškozené auto, urputná snaha pilota s ním vydržet na dráze co nejdéle. Proč je tedy nyní kolem Ferrari a Charlese Leclerca takový humbuk?
Článek 22.11 Sportovního řádu nařizuje pilotovi při nejbližší příležitosti “opustit trať” v případě “vážných technických komplikací”.
K poškození předního spojleru došlo hned v první zatáčce po startu po kolizi s Red Bullem Maxe Verstappena. Ulomil se boční kus levého předního křídla, které nyní volně plandalo a každou chvíli hrozilo uvolněním. Ferrari povolalo Leclerca do boxů, ten ale neposlechl a místo toho se jen zeptal “Proč?” a najel do druhého kola.
Jelikož je postup v takovém případě zřejmý, Ferrari na nic nečekalo a proaktivně informovalo ředitelství závodu, že pilot bude do boxů povolán na konci druhého kola. Tentokrát byl Leclerc připraven poslechnout, ačkoli pořád pokyn Ferrari rozporoval.
“OK, jedu do boxů. Chci jen říct, že to auto není tak špatné. Zvenčí asi vypadá, ale je celkem OK.”
Jenomže ani tentokrát do boxů Leclerc nezajel. Oproti původní deklaraci Ferrari nařídilo Leclercovi na dráze zůstat. To proto, že se oddělil kus předního křídla nejprve v 11. zatáčce druhého kola, a pak před zatáčkou 130R uletěl větší kus, který vrazil do konstrukce Halo Lewise Hamiltona a urazil mu pravé zpětné zrcátko.
Jelikož z auta odpadlo, co z něj rozumně odpadnout šlo, Ferrari usoudilo, že už není nebezpečné, a proto Leclercovi řeklo, ať zůstane na dráze “navzdory tomu, že Ferrari řeklo ředitelství závodu, že Leclerc zajede do boxů na konci druhého kola”.
V nájezdu do šikany na konci druhého kola dostává Leclerc pokyn “Zůstaň na dráze. Zůstaň na dráze.”
V průběhu třetího kola se tak ozvalo ředitelství závodu a nařídilo Ferrari, aby povolalo Leclercovo Ferrari k inspekci. A FIA se rozzlobila.
“Tím, že nebyl [Leclercův] vůz č. 16 povolán k inspekci do boxů na konci prvního kola bezprostředně po kolizi, ačkoli byly škody zřejmé, a tím, že bylo jezdci přikázáno zůstat na dráze, ačkoli byl řediteli závodů řečen opak, tým tak na okruhu vytvořil nebezpečné prostředí, které se jen těsně nestalo závažným incidentem a současně zvýšil pravděpodobnost dalších incidentů vedle zmíněného prvního,” prohlásili sportovní komisaři.
Diskuse k článku