RB hájí svůj blízký vztah s Red Bullem. Je pro F1 přínosem

Pokud bude formule 1 prosazovat myšlenku zastavení zákaznických vztahů mezi týmy, riskuje, že se sníží konkurenceschopnost startovního pole, domnívá se juniorský tým RB.

Štítky: Pravidla RB Red Bull VCARB Zveřejněno 27. 02 2024 — GPF1.cz

Vzhledem k tomu, že F1 od roku 2026 přechází na nová pravidla, je jednou z myšlenek, které si některé týmy přejí, omezit partnerství, jaká existují mezi týmy Red Bull/RB a Ferrari/Haas. Zejména generální ředitel McLarenu Zak Brown se v této věci vyjadřuje velmi hlasitě, protože naznačuje, že předpisy F1 “již nevyhovují svému účelu”, protože umožňují spolupráci týmů, zejména se společným vlastníkem.

Ačkoli se předpokládá, že budoucí definice konstruktéra se v rámci diskusí o roce 2026 vyhodnocuje, šéfové týmu RB varovali před možnými nebezpečími. Domnívají se, že navzdory zavedenému rozpočtovému stropu zůstává mezi špičkovými týmy a týmy na nižších příčkách velký rozdíl – který by se jen zvětšil, kdyby byl každý nucen navrhovat a vyrábět všechny díly vozu sám. Generální ředitel RB Peter Bayer říká, že výhody, které jeho tým získává ze spojenectví s Red Bullem, jsou důležité pro boj ve středu pole.

“Určitě je to výhoda, která je podle nás velmi důležitá,” řekl. “Když se dnes podíváte na startovní rošt, v loňském pořadí mistrovství světa, sečtete body dolní čtveřice, mají méně bodů než ten na šestém místě. Když přidáte šestou pozici, mají dohromady méně bodů než ten pátý. Takže si myslím, že formule 1 jako sport musí opravdu zvážit, co chce. Myslím, že fanoušci a my všichni chceme mít těsné závody mezi deseti týmy, ne jen mezi dvěma nebo třemi.

Abychom toho dosáhli, myslím, že je třeba respektovat finanční realitu, která je dnes stále taková, že žádný z týmů nevydělává. A čím níže v žebříčku jste, tím méně peněz vyděláváte.”

Tipovací soutěž 2024 o ceny – lepší a bohatší

Šéf týmu RB Laurent Mekies se připojil k Bayerovým slovům a naznačil, že změny pravidel pro zákaznické díly v F1 by snížily konkurenceschopnost menších týmů.

“Proč máme tato pravidla o sdílení dílů? Ze dvou důvodů. Zaprvé, vyrovnané startovní pole. Peterův příklad je docela ukázkový,” vysvětlil. “Máme pocit, že pole je celkem vyrovnané My to tak necítíme. Cítíme, že spodní čtveřice je poměrně daleko vzadu a budete mít jen výhody, když je budete mít trochu blíž. Takže když už, tak byste chtěli jít opačným směrem. Ale pokud to v tomto sportu nechceme, není problém. Určitě tam nic nenaznačuje, že byste měli o vyrovnanější pole ve prospěch sportu, to určitě ne.

Pravý důvod obav ze dvou týmů F1 vlastněných jednou firmou

Druhým aspektem je udržitelnost a obchodní model. Znovu opakuji, že všichni vkládají peníze do byznysu a my se nacházíme ve fantastickém okamžiku pro formuli 1: fanoušci na vrcholu, diváci na vrcholu, všechno, a přesto je to činnost, na které se těžko vydělávají peníze. Takže chcete změnu teď v tomto velmi pěkném okamžiku, nehledě na to, co se stane v příštích čtyřech, šesti letech? Tak to cítíme my. Musíme být opatrní, abychom si krátkodobé zájmy jednotlivých týmů nesprávně vyložili jako dlouhodobé, pro sport zásadní cíle.”

Mekies také odmítl názory, že RB získává neférovou výhodu tím, že má přístup k bývalým zaměstnancům Red Bullu bez konkurenční doložky.

“Je nesprávné tvrdit, že při přesunech personálu nebyla uplatněna žádnákonkurenční doložka,” řekl. “Pravidla jsou jasná: nemůžete využít přesun personálu k tomu, abyste obešli předpisy o sdílených součástkách a duševním vlastnictví. Jak to prakticky uděláte? My sami o konkurenční doložce nerozhodujeme. Jdeme na FIA, karty na stole, a řekneme, že toho člověka zaměstnáme. Zajímavé na tom je, že nemusím jít na FIA, když najmu člověka z Mercedesu nebo Ferrari, ale musím to udělat, když přijde z Red Bullu! Takže se s FIA dohodneme na tom, co je pro toho člověka přiměřená konkurenční doložka, a podle toho se zařídíme. Po dohodě s FIA a sami se sebou si sami určíme dobu mezi třemi a šesti měsíci.

Ironií je, že jak jsem řekl, můžeme získat člověka z jiného týmu, pokud se s ním dohodneme, během jednoho dne. A vlastně ti kluci, kteří nás kritizují… tam se někdy stane, včetně šéfa týmu, že se změní ze dne na den.

Ale paradoxně si to u Red Bullu nedovolíme. A u FIA máme karty na stole, takže všechna ta kritika je prostě nekorektní.”


Nové číslo magazínu KOLO na KOLO je tu:

  • Vymazaná generace týmových šéfů F1
  • Kdo si troufnul vyhodit Adriana Neweyho?
  • Jak si Jacques Villeneuve kvůli penězům pohřbil kariéru
  • Dvakrát za 18 měsíců vyhozený Otmar Szafnauer – rozhovor
  • Ukážeme vám Lawrence Strolla jinak
  • Aeodynamické vychytávky

PŘEDPLATNÉ TADY

PŘEDPLATNÉ TADY