Zpověď Tota Wolffa: Lewis byl okraden, ale Max je plnohodnotným šampionem
Přestože Stříbrné šípy se oficiálně vzdaly odvolání proti verdiktu, kterým sportovní komisaři zamítli jejich protest na podivný závěr Grand Prix Abú Dhabi, Toto Wolff pořád cítí křivdu. Dokonce dal najevo veřejně svoji frustraci, když pronesl, že ředitel závodů Michael Mase Lewise Hamiltona okradl o titul.
„Rozhodnutí, která byla přijata v posledních čtyřech minutách tohoto závodu, připravila Lewise Hamiltona o zasloužený titul mistra světa,“ říká Wolff k urychlené proceduře s bezpečnostním vozem. „Lewisova jízda, zejména v posledních čtyřech závodech, byla bezchybná. V neděli v Abú Dhabí měl od začátku náskok. Po startu vedl a o vedení už nikdy nepřišel. Okrást ho v posledním kole závodu je nepřijatelné.“
Jako kontrastní příklad Wolff uvedl Velkou cenu na Nürburgringu z loňského roku, kde byl zpomalovací vůz na dráze podle mnohých až příliš dlouho. „Jak je možné, že před 14 měsíci při Velké ceně Eifelu bylo vysvětlení, které bylo podáno, přesně opačné od toho v neděli?
Tehdy nám bylo řečeno, že safety car byl venku tak dlouho kvůli dodržení sportovních předpisů,“ vysvětlil s tím, že se čekalo, než vozy o kolo zpět dojedou pole. „Nejenže teď bylo přijato zcela opačné rozhodnutí, ale ještě se podává vysvětlení o 180 stupňů odlišné od toho, co se stalo před 14 měsíci.
Pokud se rozhodnete nasadit safety car, existují jasné předpisy. Ty říkají, že všechny vozy o kolo zpět musí předjet safety car, než je možné závod znovu odstartovat. A teprve v následujícím kole může safety car zajet do boxů. Nic z toho se v neděli nestalo.
Náhodným vozům bylo umožněno předjet zpomalovací vůz. Proč ale třeba Carlos Sainz nedostal šanci vyhrát závod, proč před ním zůstaly vozy o kolo zpět? Proč safety car zajel do boxů v rozporu s předpisy? Ad hoc rozhodování způsobilo tento chaos.
Proto z osobního hlediska, z profesionálního hlediska, moje hodnoty, můj smysl pro integritu, nic z toho prostě není slučitelné s rozhodnutími, která byla učiněna v neděli. A je na FIA, aby rozhodla, jak se do budoucna těmto rozhodnutím, těmto situacím vyhnout,“ tvrdí Wolff.
A FIA skutečně jedná, má v plánu zahájit podrobnou analýzu a vysvětlení celé situace. „Musí se rozhodnout, jak bude postupovat dál. V posledních dnech jsme s FIA vedli dobrý dialog. Komisi, kterou ustavila, věřím a věřím, že společně se všemi soutěžícími jezdci a ostatními týmy učiníme správná rozhodnutí a kroky, abychom se podobnému scénáři v budoucnu vyhnuli.
Očekáváme, že komise nepřijde jen se slovy, ale skutečně s dobrými činy, a bude za ně hnát odpovědné osoby k odpovědnosti, protože nemůžeme pokračovat ve sportu, kde je na prvním místě zábava.
Jsme drženi v šachu ad hoc rozhodnutími, a to v každé oblasti – technické, sportovní –, a proto je třeba, aby na začátku sezony byla přijata jasná opatření, aby každý jezdec, každý tým i fanoušci pochopili, co se může a co ne,“ má jasno Toto Wolff.
Podle Rakušana přitom Masi nezvládl sezonu celkově, nikoliv jen poslední závod. „Když se podíváte na většinu kontroverzí, které se letos staly, šlo o chování na trati, o nedodržování předpisů. Jedna věc je jezdit tvrdě a mít rozdílné názory mezi jezdci a týmy. Je to v povaze hry. Ale nedůsledné rozhodování vede ke kontroverzím, vede k polarizaci, a to bylo důvodem mnoha zcela zbytečných sporů na trati.“
Mercedes se pak rozhodl stáhnout odvolání zejména kvůli tomu, že nechtěl titul takříkajíc od zeleného stolu. „Věříme, že jsme měli velmi přesvědčivé argumenty. Pokud se na to podíváte z právní stránky, kdyby se to posuzovalo u běžného soudu, bylo téměř jisté, že bychom vyhráli.
Problémem odvolacího soudu je ale způsob, jakým je strukturován. FIA si přece nemůže známkovat své vlastní domácí úkoly… Je rozdíl mezi tím uznat, že máme pravdu, a získat spravedlnost. Pro nás i Lewise bylo velice těžké odvolání stáhnout, protože nám bylo ukřivděno,“ dodává Wolff s tím, že nemá nic proti Verstappenovi a Red Bullu.
„Vůbec by mi nevadilo, kdyby Max a Red Bull v neděli vyhráli šampionát. Tato situace nemá s Maxem nic společného. Je to důstojný šampion, jeho jízda je výjimečná, Red Bull je tvrdý konkurent a já si nesmírně vážím lidí, kteří tam pracují. Rád bych se vyhnul všem těmto diskusím a škodám, které byly v neděli způsobeny sportu právě nesportovním a neférovým rozhodováním,“ lituje Toto Wolff.