Z archivu a zákulisí o tvrdých vyjednáváních Hamiltonových kontraktů

V říjnu 2023 poté, kdy Lewis Hamilton a Mercedes dohodli novou smlouvu na roky 2024 a 2025, jsme v našem prémiovém magazínu KOLO na KOLO publikovali článek o zákulisních vyjednáváních Hamiltonových kontraktů. Článek nyní obnovujeme z archivu široké veřejnosti, pro dokreslení reálných vztahů mezi Hamiltonem a šéfem Mercedesu Totem Wolffem.

Štítky: Lewis Hamilton Toto Wolff Zveřejněno 2. 02 2024 — Petr Horák

Vyšlo v říjnu 2023 v magazínu KOLO na KOLO

Jak moc tvrdá jsou smluvní vyjednávaní mezi Lewisem Hamiltonem a Mercedesem? O jakých částkách se licituje? Kdo a kdy má ve vyjednávání silnější pozici? Proč Hamilton někdy chce smlouvu krátkou, jindy dlouhou? Jak moc reálná byla dohoda Hamilton – Ferrari a kdo byl klíčovým mužem v pozadí? Kdo vůbec spravuje Hamiltonovy záležitosti? Řada šťavnatých otázek, na které přináší odpovědi následující text.

Nedávno bylo oznámeno, že Lewis Hamilton bude další dvě sezony pokračovat s Mercedesem a bude nadále lídrem týmu s Georgem Russellem po boku. Jeho kariéra se tak protáhne na 19 sezon, z nichž 13 bude u stáje z Brackley. Kontrakt byl upečený za pouhých šest měsíců a vlastně ani jedna strana, ani Toto Wolff ani Lewis Hamilton, z něj nemá to, co chtěla. Hamilton měl požadovat pětiletou smlouvu za 130 % současného platu, ale nakonec se musí spokojit s dvouletým kontraktem za téměř dvojnásobný výdělek. Ten by údajně měl představovat sumu 40 milionů dolarů ročně.

Takové platy jsou možné i díky zavedení rozpočtového stropu od roku 2021. Peníze, které se dříve využily na vývoj auta, jsou teď k dispozici pro platy pilotů. Moc dobře si to uvědomili i Lewis Hamilton a jeho manažerka Penni Thow a vyjednali tak velké peníze. Aby taky ne, když sám Toto Wolff si přijde na nějakých 30 milion na dividendách, což je informace, která není tajná ani druhé vyjednávací straně a ta ji přirozeně využila jako nástroj.

Přesto byla jistá očekávání, že po letošní sezoně Hamilton skončí. Ten ale magazínu Vanity Fair vysvětlil, že takové myšlenky byly hodně vzdálené a že hodlá závodit co nejdéle to půjde. „Spousta lidí jen plácá nesmysly,“ rýpnul si do novinářů, kteří s podobnými spekulacemi přicházejí jako s fakty, i když nemají reálný základ.


NOVÝ online MAGAZÍN O FORMULI 1 – KOLO NA KOLO

  • Jak si mohl Ayrton Senna zachránit život
  • Špinavé praktiky Tota Wolffa
  • Jak si Emerson Fittipaldi zkomplikoval F1 kariéru
  • Pravé důvody rozchodu Haase a Günthera Steinera

PŘEDPLATNÉ ZDE


Jak vyplývá z údajů o novém platu, poslední tři sezony Hamilton kasíroval 20 milionů dolarů ročně. V roce 2021 neochotně kývnul na smlouvu za oněch 20 milionů, ačkoliv očekával, že dostane naopak přidáno oproti 36 milionům, které pobíral v roce 2020. Toto Wolff ale věděl, že i když nabídne o 45 % nižší plat, Lewis stejně nemá kam jinam jít. Carlos Sainz tou dobou už podepsal ve Ferrari a žádná jiná pro Hamiltona přijatelná sedačka k dispozici nebyla.

I tak byla ale jednání v roce 2020 náročná ze známých pandemických důvodů, kvůli nimž Wolff poznamenal, že by bylo nehorázné dát Hamiltonovi takové peníze, když spoustu lidí naopak o práci přišlo. Původně dokonce navrhl smlouvu 3×20, jak by se označila v NHL, ale Lewis ho nakonec přemluvil jen k jednoleté dohodě.

O rok později v rychlosti podepsal za stejné peníze na další dva roky, protože nechtěl být v pozici Michaela Schumachera z roku 2006, kdy musel nuceně ukončit kariéru, protože na něj ve Ferrari nezbylo místo. Hamilton si uvědomil, že na obzoru je George Russell. Velký talent, který v Sáchiru 2020 dokázal, že na to prostě má. Sedminásobný šampion tak nic neriskoval a zajistil si budoucnost na další dva roky.

K nižšímu platu svolil navzdory nově získanému titulu Sir, který mu na konci roku 2021 udělila královna Alžběta II. Původně ho očekával už o rok dříve, kdy překonal rekord v počtu vítězství a získal sedmý titul mistra světa. Jenže byly zde pochybnosti ohledně jeho trvalého bydliště a placení daní ve Velké Británii. Od roku 2008 totiž žil nejdříve ve Švýcarsku s malými daněmi a poté v Monaku, kde se daně neplatí vůbec. Za pomoci týmu právníků se mu nakonec podařilo přesvědčit tehdejšího premiéra Borise Johnsona, že všechno bylo v pořádku.

Během letošních (2023) vyjednávacích spekulací se šuškalo, že má Hamilton namířeno do Ferrari. Už zase, chtělo by se říct, podle toho kolikrát jsme to v minulosti slyšeli. Tentokrát to mělo být spojené s návratem Lucy di Montezemola, se kterým se Brit měl soukromě setkat. Veřejně ale o kontaktu s Ferrari mlžil. Na monacké tiskové konferenci byl pak posazen na stejný gauč jako Charles Leclerc a snažil se vyhnout jasné odpovědi na otázky reportérů. Tehdy řekl:

„Když jednáte o kontraktu, tak se samozřejmě objeví spekulace. Ale dokud to neuslyšíte ode mě, tak je to jenom spekulace. Můj tým za zavřenými dveřmi usilovně pracuje s Totem a jsme blízko dohodě.“

Na přímou otázku, jestli je v kontaktu s Ferrari, pak odpověděl:

„Ne.“

Čímž ale vlastně nelhal, protože mluvil jen s Montezemolem, který oficiálně nemá s Ferrari nic společného.

Nová smlouva s Mercedesem byla hotová v září a dopomohl ji fakt, že Montezemolův návrat do Maranella vyloučili CEO Ferrari Benedetto Vigna a nejvyšší šéf John Elkann s tím, že nepotřebují jeho asistenci. Kdo byl pro návrat starého šéfa byl údajně syn Enza Ferrariho, Piero. Ten ale ve Ferrari vlastní jen desetiprocentní podíl a s ním má jednat v zájmu rodiny Agnelli/Elkann. Ačkoliv je tedy jeho jméno všude napsané, rozhodovací pravomoci nemá žádné. Být ale po jeho, dost možná bychom v příští sezoně opravdu viděli Lewise Hamiltona ve Ferrari.

Samotný Hamilton si samozřejmě jako většina velkých pilotů pohrává s myšlenkou ukončit kariéru ve Ferrari. Kdyby o tom rozhodoval Luca di Montezemolo, asi už by k tomu došlo. I proto, že Hamiltona velmi lákal plat přesahující 50 milionů dolarů. Ačkoliv to u Ferrari (zatím) nedopadlo, Lewis končit rozhodně nehodlá. Jeho přátelé o něm říkají: „On nemusí nikomu nic dokazovat, ale může ještě mnohého dosáhnout.“

Až mu vyprší současná smlouva s Mercedesem, bude mu 40. I poté chce ale dál závodit. Inspiraci vidí například u Nigela Mansella, který se stal mistrem světa v 39 letech a svůj poslední závod vyhrál ještě o tři roky později. A samozřejmě stále máme na roštu dvaačtyřicetiletého Fernanda Alonsa, který si vnitřně připadá aspoň o patnáct let mladší. Hamilton chce závodit minimálně do roku 2030, kdy mu bude 45. V tomto věku ukončil svou kariéru Jack Brabham.

Podpisem u Mercedesu spadl kámen ze srdce Totu Wolffovi, který přiznal, že neměl v záloze žádný plán B.

„Jednání s Lewisem jsou vždy složitá, protože se nevidíme příliš často a když ano, rychle se zase rozletíme do světa. Před létem jsme už ale měli pohromadě hlavní body, které se pak musí sepsat s právníky do smlouvy, což může být ošemetné. Lewis je soutěživý člověk na trati i mimo ni. Má dobré komerční myšlení a je v posledních sezonách kariéry, takže je tu hodně věcí, které se musí zvážit. Ale on chce být v autě a my ho chceme mít u nás, takže se vždycky nějak dohodneme,“ popsal Toto jednání se svým hvězdným pilotem. V rozhovoru pro BBC o něm řekl:

„Z Lewise se stal přítel a v průběhu let jsme si prožili těžké, ale i úžasné chvíle. Ne vždy byla diskuze mezi námi snadná, ale dnes je to zkrátka kamarád. Je to spojenec. Je to nejlepší závodní jezdec na světě.“

Jednání s Hamiltonem nebyla nikdy snadná i kvůli neustálým změnám na pozici jeho manažera. Nejprve tuto úlohu zastával jeho otec Anthony, s tím se ale v roce 2010 nepohodli kvůli pozemku na ostrově Grenada, a tak syn tátu doslova propustil. Po dvou letech bez manažera, kdy se snažil jednat sám za sebe, se Hamiltona ujal Simon Fuller, který má bohaté zkušenosti z hudebního prostředí. Mimochodem stvořil například americkou a britskou verzi soutěže, kterou u nás známe jako Superstar. Právě za Fullerovy éry se upekl přestup do Mercedesu, o kterém tehdy všichni psali jen to, jak hloupý krok to byl a že za tím jsou jen peníze…

Fullera v roce 2017 nahradil bývalý závodník Marc Hynes, který byl ale před dvěma roky z nejasných důvodů propuštěn. Má se za to, že panovaly neshody ohledně konce Hamiltonovy kariéry. Hynes prosazoval, aby Hamilton skončil na vrcholu a nezávodil až do čtyřiceti. Také proto strávil nemálo času budováním Hamiltonova obrazu pro moment, kdy kariéru ukončí.

Současnou manažerkou Lewise je Penni Thow, která pracuje například s Justinem Bieberem nebo Arianou Grande. Veškerý Hamiltonův osobní management a obchodní záležitosti pak se svou agenturou spravuje v New Yorku. Její role v aktuálních vyjednáváních je ale spíše v pozadí a s médii nekomunikuje. (Hamilton se nyní ke službám Marca Hynese vrátil.)

Tak to vidíte: kontrakty Lewise Hamiltona a jak složité to s nimi je. Další kolotoč nás pravděpodobně čeká za dva roky. Zůstane s Mercedesem? Ukončí kariéru? Nebo že by konečně ten přestup do Ferrari? Sám Hamilton si prý myslí, že prostor k ukončení kariéry v Maranellu v roce 2026 stále je. Ale budeme si muset počkat, jestli k němu skutečně dojde.

Vyšlo v říjnu 2023 v magazínu KOLO na KOLO