Williams skládá auto dohromady pomocí Excelu

Šéf týmu Williams James Vowles odhalil, jak špatně na tom tým byl, a do velké míry pořád je, a jak zahájil proces změn. Jedním z obrovských nedostatků je logistika a evidence dílů. Williams auto skládá dohromady z mnoha tisíců dílů jako v garáží před padesáti lety.

Štítky: Williams Zveřejněno 2. 03 2024 — GPF1.cz

James Vowles od svého nástupu do funkce šéfa týmu Williams v únoru 2023 často hovořil o zásadních nedostatcích v týmu, a to jak v oblasti procesů, tak infrastruktury. Podařilo se mu zajistit dodatečné investiční financování na zlepšení zázemí a vybavení v sídle továrny v Grove a podařilo se mu zajistit služby Pata Frye, který do týmu přišel z Alpinu jako technický ředitel.

Vowles a Fry spolupracovali s Michaelem Schumacherem, Mikou Häkkinenem, Fernandem Alonsem, Lewisem Hamiltonem, Nikem Rosbergem a Jensonem Buttonem. To je 20 titulů mistra světa mezi nimi. Není toho mnoho, co by oba neviděli za dohromady téměř 60 let v závodech velkých cen. Dvojice však odhalila rozsah problémů, kterým Williams čelil při stavbě vozu, přičemž Vowles popsal, že už druhý den svého působení v roce 2023 věděl, s jakými problémy se tým potýká.

“Loni, když jsem přišel do týmu, bylo to 20. února, auto už fyzicky existovalo,” řekl Vowles. “A tak to, co jsem mohl vidět, už se nedalo moc měnit, takže jsem se spíš snažil zlepšovat to, co jsme měli. Ale to pořád nebylo nic proti tomu, co si žádá stavba formule.

Vůz formule 1, to představuje 20 000 kousků, které se dají dohromady během dvou týdnů. Technická aktualizace je občas velkou změnou, ale často se týká podlahy, předního křídla, zadní křídla, další části, a nyní už to dokžeme lépe kontrolovat. Byly tam absolutní známky problémů, ale už ne v takovém rozsahu jako v zimě.

Opravdu jsem věděl už druhý den, když jsem vešel do dveří, jak to bude těžké, protože netrvalo dlouho, a při procházení továrny Williamsu rychle zjistíte, že je toho velmi málo ve srovnání s tím, na co jsem byl zvyklý. Nemyslím jen z hlediska zařízení a budov, ale hlavněi procesů a dat, nebyly tu ani údaje o tom, kolik která součástka stojí.

Nebyly dokonce ani údaje o tom, jak dlouho trvá výroba komponenty nebo kolik komponent je v systému, který je třeba vyrobit. Jakmile vám tedy chybí tato úroveň informací, je velmi snadné pochopit, že nechápete, kde se ve firmě nachází 20 000 dílů, jak se dají dohromady nebo jak dlouho bude trvat jejich výroba a vývoj. Takže jsem to poznal velmi rychle, a myslím, že je fér říct, že to bylo velmi rychle od chvíle, kdy vejdete do dveří, bylo to naprosto zřejmé.

Co jsem ale v tu chvíli nevěděl, je, jak to vlastně přesto všechno zvládají. A bohužel, dokázali to právě tím, že se lidé tlačí na absolutní hranici vlastních schopnost. Tak se dohánějí nedostatky jinde. A To je důvod, proč už nikdy nemůžeme fungovat tímhle stylem.”

Zatímco ostatní týmy mají na řízení dílů, ze kterých se vůz F1 staví, moderní podpůrné nástroje, James Vowles prozradil, že Williams takovou práci řídí pořád tabulkamu v Excelu.