Vysoká cena havárií jezdců Williamsu
Tři velké havárie, dva poškozené podvozky a žádný náhradní vůz znamenají pro tým Williams formule 1 výrazně zvýšené náklady, které přesahují účet ve výši více než 2 miliony dolarů.
To je daleko více než nejhorší výsledek, který by Williams na začátku roku 2024 očekával, přestože vědomě před novou sezónou hodně riskoval. Tým měl pro úvodní závody připraveny pouze dva podvozky a oba byly nyní poškozeny při dvou haváriích Alexe Albona – k opravám přispěl i svými nehodami kolega Logan Sargeant..
Stáj Williams se dostala do značného zpoždění kvůli kombinaci zastaralých procesů a systémů, omezeného zázemí a velké změny ve složení a řízení výroby vozů. To jí dalo více práce a mnohem více starostí s mnoha stejnými omezeními infrastruktury, takže něco muselo ustoupit. Williams musel obětovat náhradní díly, výkonnostní aktualizace nebo záložní podvozek pro své předsezónní účinkování. Rozhodl se pokračovat pouze se dvěma podvozky v naději, že se s případnými škodami vypořádá na místě, přičemž ultrakonkurenční střed pole F1 vyžaduje větší zaměření na výkon.
Nové číslo online magazínu KOLO na KOLO
- Víme, co všechno a proč se odehrává v Red Bullu
- Jak Hamilton mazaně vyjednal smlouvu s Ferrari, a obešel všechny
- Opravdu nejsilnější parnerství v F1
- Bernie Ecclestone, jak jej neznáte
- O prvním automobilovém závodě
PŘEDPLATNÉ na webu kolonakolo.cz
Stačí však jedna velká nehoda v prvních několika závodech, aby vznikl velký problém. A Williams měl tři, což je horší série havárií, než jakou měl kterýkoli tým v poslední době. Poté, co Albon v tréninku v Austrálii narazil se svým vozem FW46 do zdi, převzal na zbytek víkendu Sargeantův vůz, zatímco jeho vlastní byl poslán do Velké Británie na opravu – což ještě více zdrželo přípravu náhradního podvozku.
To znamenalo, že Williams měl v Japonsku, kde utrpěl další dvě větší havárie, stále k dispozici pouze dva podvozky. Sargeant, který řídil opravený podvozek Alexe Albona, se v pátečním tréninku dostal do problémů, ale poškození se omezilo na karoserii, komponenty zavěšení a převodovku. V nedělní velké ceně pak Albon ve třetí zatáčce bezmocně narazil do zdi poté, co na něj najel Daniel Ricciardo. Tento náraz se neodehrál v super vysoké rychlosti, ale struktura bariéry znamenala, že vůz zastavil poměrně náhle a prudce. Energie, která se do vozu dostala, ho poškodila natolik, že Williams musel opět poslat závodní podvozek zpět do Velké Británie na kontrolu a opravu před dalším závodem v Číně.
Není překvapením, že náklady jsou obrovské. Opravy, výměna podlah, křídel a komponentů zavěšení, nejméně dvě nové převodovky, nečekaná nutnost přepravy podvozku – to vše se sčítá a tři nehody budou Williamse pravděpodobně stát hodně přes 2 miliony dolarů, jakmile se zjistí celý rozsah Albonovy havárie v Suzuce.
Náklady na opravy se započítávají do rozpočtových stropů.