Vysoká cena havárií jezdců Williamsu

Tři velké havárie, dva poškozené podvozky a žádný náhradní vůz znamenají pro tým Williams formule 1 výrazně zvýšené náklady, které přesahují účet ve výši více než 2 miliony dolarů.

Štítky: Finance Williams Zveřejněno 9. 04 2024 — GPF1.cz

To je daleko více než nejhorší výsledek, který by Williams na začátku roku 2024 očekával, přestože vědomě před novou sezónou hodně riskoval. Tým měl pro úvodní závody připraveny pouze dva podvozky a oba byly nyní poškozeny při dvou haváriích Alexe Albona – k opravám přispěl i svými nehodami kolega Logan Sargeant..

Stáj Williams se dostala do značného zpoždění kvůli kombinaci zastaralých procesů a systémů, omezeného zázemí a velké změny ve složení a řízení výroby vozů. To jí dalo více práce a mnohem více starostí s mnoha stejnými omezeními infrastruktury, takže něco muselo ustoupit. Williams musel obětovat náhradní díly, výkonnostní aktualizace nebo záložní podvozek pro své předsezónní účinkování. Rozhodl se pokračovat pouze se dvěma podvozky v naději, že se s případnými škodami vypořádá na místě, přičemž ultrakonkurenční střed pole F1 vyžaduje větší zaměření na výkon.


Nové číslo online magazínu KOLO na KOLO

  • Víme, co všechno a proč se odehrává v Red Bullu
  • Jak Hamilton mazaně vyjednal smlouvu s Ferrari, a obešel všechny
  • Opravdu nejsilnější parnerství v F1
  • Bernie Ecclestone, jak jej neznáte
  • O prvním automobilovém závodě

PŘEDPLATNÉ na webu kolonakolo.cz


Stačí však jedna velká nehoda v prvních několika závodech, aby vznikl velký problém. A Williams měl tři, což je horší série havárií, než jakou měl kterýkoli tým v poslední době. Poté, co Albon v tréninku v Austrálii narazil se svým vozem FW46 do zdi, převzal na zbytek víkendu Sargeantův vůz, zatímco jeho vlastní byl poslán do Velké Británie na opravu – což ještě více zdrželo přípravu náhradního podvozku.

To znamenalo, že Williams měl v Japonsku, kde utrpěl další dvě větší havárie, stále k dispozici pouze dva podvozky. Sargeant, který řídil opravený podvozek Alexe Albona, se v pátečním tréninku dostal do problémů, ale poškození se omezilo na karoserii, komponenty zavěšení a převodovku. V nedělní velké ceně pak Albon ve třetí zatáčce bezmocně narazil do zdi poté, co na něj najel Daniel Ricciardo. Tento náraz se neodehrál v super vysoké rychlosti, ale struktura bariéry znamenala, že vůz zastavil poměrně náhle a prudce. Energie, která se do vozu dostala, ho poškodila natolik, že Williams musel opět poslat závodní podvozek zpět do Velké Británie na kontrolu a opravu před dalším závodem v Číně.

Není překvapením, že náklady jsou obrovské. Opravy, výměna podlah, křídel a komponentů zavěšení, nejméně dvě nové převodovky, nečekaná nutnost přepravy podvozku – to vše se sčítá a tři nehody budou Williamse pravděpodobně stát hodně přes 2 miliony dolarů, jakmile se zjistí celý rozsah Albonovy havárie v Suzuce.

Náklady na opravy se započítávají do rozpočtových stropů.