Williams byl v Nizozemsku na úrovni Ferrari nebo Aston Martin

Po vyrovnání svého nejlepšího kvalifikačního výsledku v kariéře se Alexander Albon z Williamsu v nedělní Velké ceně Nizozemska umístil na čtvrtém místě na startovním roštu, a v závodě klesl na osmou pozici. Ale je to spíše důvod k optimismu.

Štítky: Alex Albon Williams Zveřejněno 28. 08 2023 — GPF1.cz

Bylo to Albonovo čtvrté bodované umístění v roce 2023 a druhý nejlepší výsledek od jeho loňského příchodu do Williamsu. Dosáhl ho navzdory tomu, že během úvodní přeháňky zůstal na hladkých pneumatikách a propadl se na 15. místo. V tu chvíli si Albon myslel, že jeho šance na body skončila, ale přiznal, že “jsme se opravdu drželi naší strategie” a vyplatilo se to.

Zatímco někteří jezdci zajeli do 10. kola dvakrát do boxů, což Albonovi pomohlo vrátit se o čtyři místa vpřed, on sám měnil pneumatiky až ve 44. kole ze 72, kdy dojel ze šestého místa, aby vyměnil stárnoucí měkké pneumatiky za sadu středních. Další silný déšť však přiměl Albona, aby v 61. kole zajel do boxů ze třetího místa a přezul na pneumatiky do mokra, na kterých dojel až do cíle.

“Myslím, že jsme se tento víkend vyrovnali Astonům a Ferrari,” řekl. “Odjeli jsme ten první stint a za celý stint jsme ztratili možná dvě sekundy na Aston a Ferrari před námi. A to jsme jeli na patnáct kol starších pneumatikách než oni.”

Albon ztrácel 16,8 sekundy na Fernanda Alonsa z Astonu Martin – který skončil druhý – poté, co ten v 11. kole přešel zpět na slicky, a rozdíl se snížil před výjezdem Safety Caru v 16. kole. Po restartu se během 21 kol zvýšil o 9,386 s, než Albon zajel do boxů. Carlos Sainz  jezdec Ferrari před Albonem, zastavil podruhé v 11. kole a zvýšil svůj náskok před Williamsem o 0,666 s, než se objevil Safety Car, a po restartu ve 22. kole se vzdálil o 2,12 s, než zajel do boxů ve 41. kole.

Albon řekl, že jeho “mamutí stint” na měkkých pneumatikách je možný pouze tehdy, “když je auto dobré, a auto bylo tento víkend velmi silné”.

“Bylo velmi snadné kontrolovat degradaci přední části, zadní degradaci, jen pomocí nastavení a stylu jízdy. Vždy jsem byl schopen posunout rovnováhu tam, kde jsem ji potřeboval. Pak jsme nasadili střední pneu a pak už jsme se propracovávali pořadím nahoru.”

Během svého druhého stintu byl šestý a říkal si “to je perfektní”, než se dozvěděl, že se blíží další déšť. Williams počkal, než znovu zajel do boxů, a Albon si myslel, že to dobře načasoval, dokud déšť neznamenal, že se “v posledních čtyřech zatáčkách plazil”. Díky tomu se před něj dostali Lando Norris z McLarenu a George Russell z Mercedesu.

“To se stává,” řekl Albon. “Je to jedna z těch věcí, kdy se zdá, že jsme dnes skončili mírně zklamaní, že jsme nedojeli šestí, ale i tak jsme skončili osmí, pořád je to pro nás úžasný výsledek. Tento víkend jsme měli rychlost, to není špatně. Byl to náš nejsilnější víkend, za dobu mého působení ve Williamsu jsem se v autě cítil nejlépe a můžeme si odtud odnést spoustu pozitiv.”

Dodal: “Byli jsme velmi silní a předjeli jsme Mercedes. Samozřejmě jsme měli výhodu v pneumatikách, ale abyste na této trati předjeli auto, potřebujete k tomu dobrou vteřinu a půl náskoku, a to se nám podařilo. Do Monzy [tento víkend] mi to dodává hodně sebevědomí.

Zároveň mě to trochu mate. Tento víkend jsme udělali několik věcí v nastavení, které fungují, ale myslím, že fungují jen na okruzích s vysokým přítlakem. Myslím, že na tratích s nízkým přítlakem se s nimi nedá vystačit. Takže to bude zajímavé. Z tohoto víkendu si vezmeme nějaké poznatky a uvidíme, co se stane v Monze.”