Speciál: Maxe Verstappena letos nikdo nedožene

Šéf týmu Mercedes Toto Wolff vykreslil po Velké ceně Japonska chmurný, ale realistický obrázek sezóny Formule 1.

Štítky: 2024 Max Verstappen Zveřejněno 7. 04 2024 — GPF1.cz

“Maxe letos nikdo nedožene,” řekl po úspěchu Maxe Verstappena na Suzuce šéf Mercedesu Toto Wolff.

“Jeho jízda a auto jsou prostě velkolepé. Je to vidět na tom, jakým způsobem kontroluje pneumatiky. Letošní sezona je o tom, kdo bude nejlepším z těch ostatních. To je ten boj, který probíhá.”

Nebyla to zrovna novinka. Verstappenovo nedělní vítězství bylo přesně tím, co se očekávalo, a přesně tím, čeho dosáhl ve dvou ze tří závodů, které mu předcházely. A možná by to dokázal i v tom druhém, kdyby dva týdny předtím v Austrálii neusnadnil cestu k vítězství Carlosi Sainzovi z Ferrari problém s brzdami. Přesto bylo Wolffovo hodnocení po čtvrtém závodě, po kterém má Mercedes čtvrtinu bodů toho, co získal Red Bull, pro člověka se známými nároky dost chmurné.

Většina Verstappenových soupeřů očekávala, že letošní sezona bude taková, i když možná ne až v takové míře. Koneckonců Nizozemec a Red Bull dominovali F1 zhruba od poloviny sezony 2022, kdy ne dlouho trvající snaha Ferrari na začátku nové generace technických předpisů nakonec vyhasla v ohni strategických chyb a selhání spolehlivosti.

‘Možná, že na některých tratích mohou vyhrát i jiné týmy’

Verstappen vstoupil do letošní sezony s diplomem nejdominantnějšího roku v historii F1. V F1 se prostě nestává často, aby jeden tým a jezdec měli jeden rok takovou výhodu a neudrželi si alespoň nějakou formu náskoku i do toho následujícího. Takže předpovědi, že sezóna bude vyrovnaná, se v zimě příliš nevyplnily. Existovala však určitá naděje, že by soupeři Red Bullu mohli dohnat ztrátu. Zatím se to však nepodařilo, i když se skupina pronásledovatelů trochu pohnula. Ale jak Verstappen, tak tým, který se letos stal jeho nejbližším soupeřem – Ferrari – věří, že by to ještě mohlo přijít.


Nové číslo online magazínu KOLO na KOLO

  • Víme, co všechno a proč se odehrává v Red Bullu
  • Jak Hamilton mazaně vyjednal smlouvu s Ferrari, a obešel všechny
  • Opravdu nejsilnější parnerství v F1
  • Bernie Ecclestone, jak jej neznáte
  • O prvním automobilovém závodě

PŘEDPLATNÉ na webu kolonakolo.cz


“V Melbourne jsem měl pocit, že se to trochu zadrhlo,” řekl Verstappen. “Ale to, co jsme dnes předvedli, to je to, co chceme dělat, a to je to, co se snažíme dělat každý víkend. Je to ještě hodně dlouhá sezóna. Nechci příliš přemýšlet o zbytku sezony. Opravdu k ní chci přistupovat závod od závodu. Vím, že přijdou tratě, které pro nás nemusí být tak příznivé. Když se dostaneme na tratě, o kterých víme, že na nich můžeme být rychlí, musíme toho opravdu využít a získat jako tým maximum bodů, a o to se budeme snažit i nadále. A pak si samozřejmě myslím, že víme, že když se dostaneme na tratě, kde je to možná trochu obtížnější, musíme se snažit vytěžit maximum i z toho, kde možná mohou vyhrát i jiné týmy.”

Kde by takové tratě mohly být? Po loňských bojích Red Bullu v Singapuru – jediném případě, kdy byl v celém roce 2023 poražen – má Verstappen své představy.

“Když se podíváme na dosavadní historii, pouliční okruhy jsou pro nás obecně trochu obtížnější,” dodal. “Myslím, že se naše auto trochu zlepšilo, víte, v zatáčkách s nízkou rychlostí. Ale samozřejmě na městském okruhu nejde jen o nízkou rychlost, ale o ovladatelnost, o jízdu po obrubnících, o jízdu po nerovnostech. Takže je to o celkové jízda auta. Takže tyto věci jsou v tuto chvíli ještě trochu neznámou toho, jak moc jsme se v tomto ohledu zlepšili.”

Ferrari na vzestupu

Za Red Bullem se objevuje schéma, kvůli kterému jsou všechny letošní závody, upřímně řečeno, trochu přímočaré. Ferrari je jednoznačně nejlepší ze zbytku světa. McLaren je třetím nejrychlejším týmem a o pořadí Mercedesu a Aston Martinu na čtvrtém a pátém místě by se dalo diskutovat. Výkony všech těchto čtyř vozů v jednom kole na pneumatikách s maximální přilnavostí, které zakrývají některé slabiny strojů, jsou si natolik blízké, že pořadím na startovním roštu lze zamíchat. V závodě se však projeví skutečný potenciál vozů.

Charles Leclerc se vynikajícím způsobem zotavil z obtížné kvalifikace, po které se umístil na osmém místě. Využil toho, že jako jediný z předních jezdců vyzkoušel strategii s jednou zastávkou – papírově pomalejší než dvě, ale umožňující mu jet delší dobu vlastním tempem – a dojel na působivém čtvrtém místě za svým týmovým kolegou z Ferrari Carlosem Sainzem. Leclerc to však dokázal jen díky obrovskému technickému pokroku, který jeho tým udělal od loňského roku.

Ferrari mělo i na konci roku 2023 druhý nejrychlejší vůz – i když na této pozici loni rozhodně nezačínalo – ale z hlediska celkové konkurenceschopnosti se v letošní sezoně o krok přiblížilo Red Bullu. Není to tak patrné v kvalifikacích, ale rozhodně je to znát v závodech, kde se jejich konzistence a zacházení s pneumatikami rapidně zlepšilo. A je naděje, že jich bude ještě víc, dost na to, aby se možná už v polovině sezóny mohli utkat s Red Bullem.

“Velmi uspokojivé,” řekl Sainz. “Přesně jsme zlepšili vůz v místech, kde jsme ho zlepšit chtěli, a Suzuka to dokazuje. Přesto v místech, jako je Suzuka, nejsme tak rychlí jako Red Bull, což je náš cíl. Ale jakmile nasadíme dobrou aktualizaci vozu, která půjde správným směrem, doufejme, že nás to může přiblížit. Zlepšili jsme se všude, a zejména v závodním tempu. Umožňuje nám to také větší strategickou flexibilitu, kterou jsme loni neměli.

Myslím, že v první třetině sezony budou mít určitě výhodu, dokud nepřineseme jednu nebo dvě technické modernizace, díky kterým s nimi budeme bojovat důsledněji. Ale v té době už bude možná trochu pozdě s ohledem na výhodu, kterou budou mít ostatní v šampionátu.”

Efekt šéfa týmu Frederica Vasseura, který byl najat, aby vyčistil nestabilitu, v níž se tým nacházel na konci roku 2022, je jasně patrný a zdá se, že v Maranellu je pozitivní posun vpřed. Vasseur k tomu řekl:

“Oproti loňsku jsme udělali obrovský krok v oblasti rychlých [zatáček] a Suzuka je toho dobrým příkladem, stejně jako v oblasti zacházení s pneumatikami. Nyní však máme další slabiny. Vždycky je to kompromis; někde se zlepšíte a jinde ztratíte. Celkově, když porovnáte s Red Bullem poslední čtyři závody loňského roku s letošním rokem, s prvními čtyřmi závody letošní sezony, udělali jsme slušný krok vpřed. Určitě jsou ale stále o něco napřed. Cílem je, abychom je dokázali dostat pod tlak a s tlakem děláte více chyb. Dnes se to nepodařilo, ale doufám, že se to podaří v budoucnu.”

‘Fakta jsou fakta,’ říká realisticky Norris

McLaren byl týmem, který v roce 2023 udělal největší pokrok, a to díky působivému výkonnostnímu skoku z pozice blíže ke konci startovního pole do blízkosti čela. Ale zatímco Lando Norris získal ve druhé polovině loňského roku více bodů než kdokoli jiný než Verstappen, jejich postup vpřed se letos poněkud zastavil. Norris a jeho týmový kolega Oscar Piastri skončili loni v Japonsku na druhém a třetím místě za Verstappenem, tentokrát byli pátí a osmí. Tolik k uzavírání ztráty na Red Bull na začátku letošní sezony.

“Loni jsem za vítězstvím zaostal o sedmnáct vteřin a dnes jsem 29,” řekl Norris. “Fakta jsou fakta.”

Stejně jako Ferrari však McLaren vidí na obzoru lepší věci. Šéf týmu Andrea Stella po Japonsku prohlásil, že ho těší, že si upevnili pozici třetího nejlepšího týmu. A za dva závody v Miami ho čeká první ze série technických vylepšení. Ale také Stella nabízí jen malé vyhlídky na to, že by McLaren Verstappena dostihl.

‘Opravdu špatné – ale jak na tom jsme?’

Pro Lewise Hamiltona může pokrok Ferrari jen podtrhnout moudrost jeho rozhodnutí odejít na konci letošní sezony od Mercedesu do Itálie. To je však pro sedminásobného mistra světa nebo týmového kolegu George Russella v tuto chvíli jen malou útěchou. Sedmé a deváté místo v kvalifikaci – s Hamiltonem vepředu – se stalo sedmým a devátým místem v závodě – s Russellem vepředu.

“Skončit devátý bylo opravdu špatné,” řekl Hamilton. “Je to místo, kde se naše auto momentálně nachází. Nevím, jestli si z tohoto víkendu můžete vzít mnoho pozitiv.”

Po kvalifikaci Hamilton přiznal, že je s vyvážením Mercedesu spokojenější než kdykoli od začátku roku 2022. Jakoukoli naději, že tento vůz může být tím, čím Mercedes chtěl, tedy silným základem, na kterém může časem stavět silné výsledky, však kalí fakt, že stále veřejně přiznává, že je tak trochu ztracený. Šéf týmu Toto Wolff řekl:

“Měříme pomocí našich senzorů úrovně přítlaku a ta říká, že máme v konkrétní zatáčce v Melbourne o 70 bodů vyšší přítlak, ale v čase na kolo auto není ani o 1 km/h rychlejší. Takže to nedává žádný smysl. A my si chtěli odškrtnout několik splněných úkolů, že jsme pochopili. Existuje nějaké omezení, kterého jsme si nevšimli? Asi ano.

Přítlak tam je, ale nejsme schopni vytěžit čas na kolo, který bychom měli a který nám ukazují simulace. Vidím, jak se na nás díváte a říkáte si: Co to sakra je? A tak si představte, co si myslíme my sami o sobě.”

Alonso “je trochu výjimečný

Má Mercedes lepší auto než Aston Martin? Průměrné časy na kvalifikační kolo říkají, že ne – Aston je během čtyř dosavadních závodů o 0,036 sekundy rychlejší. Mercedes má před Astonem náskok jednoho bodu v pořadí konstruktérů, což také ukazuje na to, že zelený vůz je rychlejší. Ať už máte jakýkoli názor na relativní přednosti Hamiltona, Russella a Alonsa jako jezdců, málokdo by k nim přiřadil Španělova týmového kolegu Lance Strolla, který má zatím jen o jeden bod méně než Hamilton.

Alonso však po šestém místě v Japonsku, před oběma jezdci Mercedesu, prohlásil, že věří, že z auta dostává více než je jeho potenciál.

“Můj nejlepší víkend – nebo alespoň v první pětce – v mém životě,” řekl Alonso. “Páté místo v kvalifikaci, skvělé kolo, a šesté místo v závodě je úplně mimo náš předpoklad. Myslím, že jsme pátý nejrychlejší tým s dobrým náskokem na čtvrtého a dobrým náskokem na šestého. Jsme tam docela etablovaní, není možné nás srovnávat s Ferrari, McLarenem, Red Bullem a Mercedesem.

Takže proto skončit na pátém a šestém místě je naprosto netypické. Podařilo se nám to i v Austrálii, opět jsme skončili na šesté pozici. Závody zvládáme velmi dobře a ostatní trochu experimentují se strategií a tak dále. ”

Mnozí to budou považovat za to, co někteří považují za typické Alonsovo sebemrskačství. Až na to, že Stella náhodou sdílí jeho názor.

“Když se podíváte na pořadí, jde to podle konkurenceschopnosti vozu,” řekl Stella, který s dvojnásobným šampionem pracoval devět let ve Ferrari a McLarenu. “Vzhledem k tomu, že Fernando, odvedl velmi dobrou práci, jak to obvykle dělá. V tomto ohledu je trochu výjimečný a trochu překonává potenciál našeho vozu.”