Velký výpadek zaříznul vysílačky, časomíru i onboard kamery
Před úvodním tréninkem na GP Emilia Romagna došlo k výpadku dat. Týmy tak ‚osleply‘ a spoléhaly se pouze na informační tabulky, které pilotům členové vyvěšovali na boxové zídce.
Dosud nezveřejněný problém se systémy v Imole okradl týmy o obrovské množství dat z prvního tréninku. Potíže se signálem postihl i živý přenos. Místo klasického tréninkového programu se fanoušci mohli dívat pouze na záběry okruhu, které byly pořízeny vrtulníkem. Trénink v úvodu nešlo sledovat ani na streamovací platformě F1TV a datové údaje z časomíry byly dodány později. Nefungovala ani detekce nedodržení limitů trati.
„Dokud tato data neztratíte, neuvědomíte si, jak jste na nich závislí. Byli jsme v podstatě slepí, nefungovala nám ani komunikace s piloty. Doteď nevím, co se přesně stalo,“ uvedl šéf týmu Aston Martin Otmar Szafnauer.
Mattia Binotto z Ferrari uvedl, že vzniklá situace byla trochu bizarní. „Takový výpadek dat není v moderní formuli 1 obvyklý, přesto nezpůsobil výraznější úbytek výkonnosti. Týmy dnes pracují s velkým množstvím jiných dat, proto je tento problém nemohl tolik výkonnostně ohrozit. Je to docela bizarní situace, dříve ve formuli 1 žádné rádio nebylo.“
Binotto přesto uznává, že rádio je v dnešní době potřeba. Nejde ani tak o výkon, jako spíše o samotnou komunikaci s pilotem, to je také důvod, proč Charles Leclerc nebyl v prvním tréninku tolik aktivní.
„Největší problém je v tom, že nemůžete komunikovat s jezdci. Charles měl malý problém s motorem, jenže my jsme nebyli schopni mu poradit. Museli jsme proto na nějaký čas přerušit náš tréninkový program,“ vysvětlil šéf Ferrari.
U AlphaTauri byli rovněž zmatení. V jejich případě šlo o to, že piloti slyšeli zprávy inženýrů, ale ne naopak. „Nebylo to jednoduché. Nemohli jsme tak odpovídat na dotazy našich pilotů, protože jsme je neslyšeli. Naštěstí se nestalo nic vážného,“ popisuje situaci Franz Tost.
Šéf Alfa Romeo Fréderic Vasseur uvedl, že situace byla zvláštní, ale nešlo o žádné drama. „Naši piloti si po tréninku stěžovali na rádio, které nefungovalo. V týmu jsme o tom diskutovali, ale poté jsem našim pilotům řekl, že před 20-30 lety to ti kluci zajížděli i bez rádia,“ usmál se Vasseur.
FIA vyšetřovala i ‚neviditelný‘ střet mezi Pérezem a Oconem v závěru prvního tréninku. Vyšetřování došlo k závěru, že oba piloti měli omezenou, anebo vůbec žádnou komunikaci s týmem. Piloti z incidentu vyvázli bez trestu.